Gul outfit

Detta är en annons för Cellbes och innehåller annonslänkar
 
Jag fick jättefin feedback på denna coola outfit när jag la upp den på instagram - för den är ju verkligen kaxig! Gult är långt ifrån fult och man blir ju glad av härliga, glada färger! Gillar du gult? Annars finns toppen i fler färger som svart och vitt! Kaxig värre!
 
Toppen hittar du HÄR (LÄNK)
 
 Skorna hittar du HÄR (LÄNK)
 
KÖSS

 

Russel Brand: Recovery

Är du nyfiken på hur de 12-stegen fungerar? Då skall du läsa Russel Brands bok "Recovery" som ingående beskriver de 12-stegen och vad man kan vinna på att göra dem. Det är en mycket inspirerande bok om hur man gör de 12 stegen och egna anekdoter hur det gick till.
 
Det jag älskar med litteratur från USA är hur man erkänner mat som beroende. I Sverige har vi en tendens att bara se alkohol eller droger eller liknande, men i USA ser man mat som ett eget beroende. Russel beskriver hur han började droga med mat, sedan porr, sedan nikotin, alkohol och droger. Hur ett återfall i drogerna börjar med hetsätning av choklad. Det är så coolt tycker jag, att de beskriver hur beroendeförloppet ser ut.
 
Russel bekriver också tvångsmässiga beteenden så som arbetsnarkomani, pengar och kändisskap som problematiskt. Hur vi fixerar och blir tvångsmässiga - vilket motarbetar vårt tillfrisknande. 
 
Jag älskar denna boken, just för min HAM-utbildning baseras på terorin AID - Addiction Interaction Disorder vilket betyder: en sjukdom, flera utlopp. Vi byter hyttt i Titanic och fixerar över annat utlopp istället för vårt primära. Det är npgot jag själv kan gå upp i - att bli obsessed i något annat än maten.
 
Denna är väl värd att läsas på stranden under solen!
 
KÖSS
 
 
1

Byt inte kostschema

Då jag har daglig kontakt med andra sockerberoende och dessutom är en beroendeperson själv, så vill jag lyfta en typisk fälla vi ofta går i om och om igen.
 
"Min mat är tråkig/äcklig/känns konstig i kroppen, jag behöver byta matplan"
 
Detta är oerhört vanligt för oss sockerberoende. Vi övertygar oss själva att en nyttig matplan (en matplan är ett upplägg att äta, inte ett strikt kalorischema) inte passar oss. Den är tråkig, den känns konstig i kroppen, den passar inte oss.... Varför kan man aaaaldrig hitta rätt?
 
Vårt beroende sitter i vår reptilhjärna, det är den delen av hjärnan som skall hålla oss i liv. År efter år i sockermissbruk så har vi programmerat den - byggt banor av neuroner - som har lärt den att får vi inte socker så dör vi. Det är därför ordet "sug" är så mesigt mot den känsla vi känner när vi vill ha socker. Det är en fysisk smärta, reptilhjärnan tror på riktigt att vi kommer dö om vi inte får socker. Vi har programmerat den ungefär såhär:
 
Jobbig känsla (besvikelse, ilska, självömkan yada yada) --> logiska argument (Det är synd om mig nu, det är semester, jag börjar på måndag, denna matplan är inget för mig yada yada) --> Äta --> Lättnad --> Konsekvenser -->Jobbig känsla.....
 
Det går runt och runt och runt. Vi vet att stora mängder mat, socker, fett & salt påverkar lustcentra i hjärnan. Vi upplever lättnad, en stimilu som tar över de jobbiga känslorna vilket är vårt sätt att hantera livet på. Det är lätt att framkalla logiska resonemang varför vi skall få äta socker. Börjar vi mixtra med matplanen skpar det otrygghet och snart vet vi varken ut eller in. 
 
En sockerberoende skall äta:
 
- Animaliskt protein
- Grönsaker ovan jord
- Mättade fetter
 
Innehåller din plan det är du rätt ute. Din matplan skall hålla dig mätt, vara tråkig och regelbunden.
 
När det gäller beroenden innebär substanser total abstinens. Socker, alkohol, droger är substanser som kräver total abstinens. Där skall vi hålla oss långt ifrån. När det gäller processer som att äta, att ha sex eller att shoppa - sånt som vi MÅSTE göra, då gäller struktur. Vi måste ha en PLAN att förhålla oss till vårt stimuli.
 
Nu äter jag carnivore - nej, det är inget för nyabstinenta sockerberoende - och det är fan hur tråkigt som helst. Ibland växer köttet i munnen på mig. Men ju tråkigare det är, desto bättre för mitt beroende. Jag äter inte i onödan!
 
Mitt tips: håll dig till din matplan i minst 6 månader. När tankar kommer om hur tråkig den är, acceptera men fortsätt äta som du skall. Vill du ha plats för livet så är tråkighet helt rätt.
 
KÖSS
 
3