Powered by Jasper Roberts - Blog

Att gå ner redan bortbantade kilon

Som sockerberoende hamnar jag i skov. Dessa skov innebär att jag upplever en kontrollförlust med maten periodvis. Vissa perioder känner jag inga symptom alls, andra perioder tappar jag impulskontrollen helt. 
 
Under mina 7,5 år på LCHF har jag haft oräkneliga perioder där jag gått upp 5-20 kilo. Förr i tiden ramlade jag ner i sockerfällan och åt i månader. Nu för tiden blir det att jag äter tvångsmässigt av "godkänd" mat. Och nej, det är inte en godkänd mat. Det är mitt sockertroll som lurar mig att jag klarar nötter, ärtor, majs. Efter sommarsemestern gick jag upp 8 kilo. Efter skilsmässan gick jag upp 12. När vi hela livet betingat sorg och firande med ökat födointag tar det en livstid att lära om.
 
Jag vet hur det är att gå ner kilon du redan gått ner. Jag vet skammen, smärtan och sorgen att man behöver omstarta. Jag vet hur det är att skämmas för att man återigen fick den där kontrollförlusten. Hur man undviker sina tighta fina kläder för man känner sig som jabba da hut. Hur man helst vill låsa in sig och inte visa sig för någon. 
 
Jag har gått ner kilon jag har gått upp otaliga gånger. Summa summarum har jag säkert gått ner ett halvt ton genom livet. Hur gör man då? Rätt mindset är nyckeln. Och när man är där, när man kontaterat ännu en viktuppgång är vi på FEL mindset. Vi känner oss misslyckade. Vi känner oss fula. Vi känner oss dåliga. Vi känner att det inte finns något hopp för oss. Det hela handlar om att vrida om vår inställning till rätt inställning igen. Det här är rätt mindset:
 
- Sitt inte och glo på gamla smalbilder. För fan. Får ju vem som helst att må kass.
 
- Köp kläder som är i rätt storlek just nu. För små kläder är ångestframkallande som tusan.
 
- Vikten är bara feedback. Bara helt oladdat. Ett konstaterande att du har haft en sjukdomsskov. Det är bara ett symptom på din hjärnsjukdom. 
 
- Delmål. Små små mål och belöningar längst resan.
 
- Back to basics. Dumpa alla tveksamma livsmedel. Exempel kan vara morötter, nötter osv. Tillbaka till kosten som funkar för just dig.
 
- Skaffa dig en allierad. Någon du rapporterar till och som hjälper dig längst vägen.
 
- Se varje framsteg som just ett framsteg. De dagar som du tog ett steg i rätt riktning ska du vara stolt över. Vissa dagar äter man en skopa mat för mycket. So what? Den dagen hetsåt du inte, det är fan ett steg i rätt riktning.
 
- Lägg in rörelse varje dag. Tacka din kropp att den orkar röra sig, att den är stark och fixar detta. Använd inte motion som kompensation eller som något destruktivt. Använd motion för att bygga en stark och kärleksfull relation med din kropp. 
 
- Ta hjälp. Lider du av sockerberoende så bör du söka hjälp. FAA, Arteget eller Valet är ställen dit du kan gå och få hjälp.
 
Du är inte fet. Du har fett på kroppen. Det är fan två olika saker.
 
KÖSS
 
5

Stiltips: baddräkt

Detta inlägg är ett samarbete med Twilfit
 
Förra veckan var jag på SPA med maken för att fira två år sockerfri. Då vill man ju vara lite extra fina för varandra så jag hade nya badräkter från Twilfit!
 
Denna är en liten sportigare variant som passar bättre för dig med liten byst pga att det inte finns någon support i den. Den är jättefin i ryggen med korsade band och riktigt cool grå nyans!
 
DU FÅR -15% RABATT PÅ ETT HELT KÖP! ANVÄND LCHF15 SOM KOD!
 
Du hittar baddräkten HÄR (LÄNK)
 
KÖSS
 
 
 

Artikel i Expressen

På tåget hem ringde Expressen mig och skrev en artikel om sockerberoende. Ibland kan artiklar vara lite hafsigt skrivna och BARA fokusera på vikt. Denna gång var den otroligt välskriven och gav mycket matnyttig information!
 
Läs och DELA! Viktigt att sockerberoende når ut till så många som möjligt så jag vore sjukt glad om du ville dela på Facebook!
 
Artikeln hittar du HÄR (LÄNK)
 
KÖSS