Powered by Jasper Roberts - Blog

Min vikt

Min kropp är speciell. Den är så himla utanför ramar och regler. Den går liksom inte att trycka in i någon mall, på någon kurva. 
 
När jag är som allra minst, när jag väger 75 kilo, då är jag pytteliten. Jag får kommentarer av vänner och kollegor att nu får du lägga in bromsen My, du börjar bli supersmal. Jag har fått kommentarer att jag ser sjuk ut, utmärglad. Men enligt BMI så väger jag 10 kilo för mycket, att jag är överviktig. 
 
Nu väger inte 75 längre. Jag har varit där nere och touchat ett par gånger. Vanligtvis väger jag mellan 77-79 någonstans. Men min kropp lägger på sig lätt. Jag kan ligga mellan 75-83 på bara två veckor. Och jag vet att jag inte är ensam om det, det är många utav oss som pendlar i vikten. 
 
Det beror på:
 
- Att 1g kolisar lagrar 2g vatten. Äter du väldigt lite kolhydrater och sedan ökar upp dom, kommer du lagra in massa vatten. Sänker du sedan kolhydratsintaget tar det ett par dagar och sen kissar du ut vattenreserverna.
 
- Homonellt. Det finns massa hormoner som är vatten och fettinlagrande. Stresshormoner, könshormoner osv. Jag går upp 2-5 kg under mens och ägglossning. Det beror helt på var i cykeln man är. Då man är i "testosteron-veckan" i menscykeln brukar man känna sig som allra mest fit. Testosteron har en avsmalnande effekt på oss, därför är bland annat styrketräning sjukt bra för fettförbränningen eftersom testosteronet ökar i kroppen.
 
Sen är det ju individuellt hur kroppen gör. Jag har sjukt lätt att gå upp i vikt, men också sjukt lätt att gå ner i vikt. Det beror på genitik givetvis men generna kan man inte beskylla för allt. Exempelvis är min kraftiga viktresa något som påverkar. De människor som varit smala i hela livet har en annan kropp som strävar mot jämvikt på ett annat sätt. De upplever att de kan sväva ut med maten hur mycket som helst, men kroppen väger ändå samma. Vi som gjort viktresor har en annan typ av kropp. En kropp som lätt lägger på sig, den har ju legat högre i vikt innan och det tar ca 6 månader för en kropp att fatta den nya vikten.
 
En annan viktig faktor är att jag vet vad jag ska och inte ska äta. Visst, jag kan lura mig själv att jag kan äta morötter, men innerst inne vet jag att jag faktiskt inte kan det. När jag strävar mot en lägre vikt vet jag exakt vad jag måste göra. Vilka livsmedel jag kan äta och inte äta. Många gör felet att äta livsmedel som ger insulinpåslag i tron att det är nyttigt. Man bakar på mandelmjöl, dricker 1 liter mjölk i kaffet och äter stora mängder nötter och bär. För vissa funkar det, för andra inte. Det gäller att vara ärlig mot sig själv vad kroppen klarar och inte. 
 
 KÖSS
 
 
6

Stil: mot våren

Detta inlägg är ett samarbete med Cellbes
 
Jag går i svarta brallor jämt. Jag tycker typ det är snyggast. Man kan kombinera det med allt och det ser klockrent ut. Tyvärr är det ju så att svarta brallor blir ju uttvättade på en fikarast och dassiga efter en kvart. Men inte alla. När jag köper svara byxor har jag följande krav:
 
- De ska vara tighta kring benen
- De ska inte sitta åt för mkt i midjan så man får muffinsmidja
- De ska hålla flera tvättar
- De ska inte vara snordyra
- De ska vara strech så man kan röra sig fritt
- Arslet ska se top notch ut
 
Och jag hittade faktiskt ett par jeggings som fyllde de kriterierna på Cellbes! Förut köpte jag mina på Lindex, men den modellen jag gillade slutade de att sälja så jag har köpt sååå många dåliga som bara inte uppfyller mina kriterier. Men nu har jag äntligen hittat rätt!
 
Satte på mig mina nya snygga träskor för att matcha också. Sjukt bekväma och kommer glassa deluxe i vår med dessa godingar!
 
Ska du beställa brallorna så tänk att beställa i en mindre storlek. Jag tog 34 och de satt perfekt och jag är INTE en 34:a utan snarare 36/38.
Du hittar jeggingsarna här (LÄNK)
 
Du hittar skorna här (LÄNK)
 
KÖSS
8

Mys bucketlist

Jag tränar väldigt mycket på nu att gå utanför mina ramar upplevelsemässigt. Jag har massa drömmar som jag vill förverkliga, och som jag faktiskt håller på att förverkliga. Dessa saker är viktiga friskfaktorer för att jag ska hålla mig från min drog socker. En inspirerande lista har förmågan att hålla mig motiverad och på banan.
 
Saker jag bockat av från min bucketlist:
 
- Gruppmeditation
- Astrologiupplevelse
- Bokad skidresa
 
Pågående projekt i min bucketlist:
 
- Workshop om mål och drömmar
- Ta fram ett coachingmaterial i ett sockerberoende/viktminsknings-projekt (pilotprojekt pågår)
 
Saker som jag vill göra:
 
- Skriva bok om min resa, mina verktyg och LCHF
- Starta företag där jag får lov att coacha andra och åka ut och föreläsa
- Åka till Kiruna och uppleva midnattssolen
- Åka till Kiruna och uppleva Norrskenet
- Åka runt i UK bland små byar och se hur de har det. Sitta på en lokal pub och känna atmosfären. (Ingen aning om varför jag vill det, men det attraherar mig jättemycket)
- Tatuera ett litet litet ankare med Gullholmens koordinater på fotknölen
- Bygga ett modulhus som jag kollat ut bland klippor på Västkusen
- Köpa sommarhus på Gullholmen
- Minus 100 kg prick
 
Sedan kommer ju listan fyllas på ju mer jag utvecklas som människa. Drömmar är ju förankrade med de vi är. Vad har du på din bucketlist?
 
KÖSS
 
 
4