Mindfulness Eating

Som du vet är jag ständigt på jakt efter nya effektiva verktyg att må bra av. Det är ju så, vissa mentala verktyg passar bättre i vissa livsskeden och andra inte. Mindfulness eating är ett superbra verktyg nu när jag är under så mycket stress. Det blir gärna att man kastar i sig maten, inte hinner tänkta att man äter och därför äter för mycket. Sen blir man inte mätt förän 20 minuter senar och då blir man JÄTTEMÄTT! Hua i dalen! Mindfullnes eating går till på följande sätt.
 
1. Duka fint. Lägg omsorg på piffet.
2. Sitt inte vid teven eller ngn annan stans med störningsmoment, välj matbordet.
3. Lägg ner besticken efter varje tugga.
4. Undersök smakerna, konstistensen, värmeskillnaden.
5. När det "Tänkande Jaget" (dvs, det som hela tiden pratar i huvudet på dig) börjar tjöta och sno koncentrationen rån maten, tänker du bara "Tack, medvetandet" och återgår till smakförnimmelserna.
 
Grejen är den att jag alltid älskat att äta läänge. Och för mig har det då blivit att det alltid blivit mycket mat. Därför passar det sig utmärkt att äta mindfulness eating. Man får äta länge, hinner bli mätt och känna sig nöjd. Verkligen bästa grejen för oss som överäter gärna.
 
Detta kan du också applicera när du dricker vin. Då är det enklare att dricka lagom och inte bälja i sig utan använda det som krydda istället för dövningsmedel, om du nu har problem med det.
 
KÖSS
 
 
 
5
Lottsky

Väldigt klokt tänkt. Som en av lite äldre generation är jag uppvuxen med att äta vid dukat matbord, ingen annan stans. Det finns en bra poäng i att sitta ned och äta i lugn takt. Med vin resonerar jag så här - bättre ett glas av riktigt FINT vin än flera av halvdant. Köper inte bag-in-box, endast flaskor. Och jag dricker sakta och njuter av smaken. Dagens samhäller går ut på att allt ska ske fortfortfort oavsett vad det gäller. Inte undra på att många mår bläh...

tommy

fina bilder

Tackan

Låter så bra och klokt men oftast blir det stress och upp och ner tio gånger för att komplettera dukningen gjord av 4 åringen och torka upp spilld mjölk osv men man ska ju sikta högt. Ikväll blir det mindfullnes :-)

Fröken Duktig

Det finns en bok som heter "Mindful Eating". Kolla in den om du inte redan gjort det. Den var bra tycker jag! Och tack för alla goda råd by the way!

Malin

Jag laser mycket just nu om att vara helt aware nar man gor allt. Att inte alta och tanka och distrahera sig sjalv nar man gor nagonting helt enkelt utan att man ar helt och hallet i precis det man gor, precis dar man ar. Det har varit otroligt nyttigt for mig da jag nastan blev utbrand forra aret. Just det har med att ata sa har ocksa varit otroligt bra. Precis som du sager sa ar det ju annars latt hant att man ater mer an vad man behover bara for att man skyndat sig for mycket. Ater man langsamt sa hinner man inse att man ar matt ocksa innan man tar mer mat.