Powered by Jasper Roberts - Blog

Förhoppningar 2016

Nyårsafton - TJOHOO!! Hur jag ska fira den? Egentligen skulle jag och mina kompisar vara på min kompis hotell, men de fick in ngn sista-minuten-bokning eller nåt i den stilen så vi ska ha den hemma hos mig! Vi blir 11 personer, älskade vänner jag känt hela mitt liv. Vi är 4 st av de 11 som äter LCHF regelbundet, 1 som gått ner all sin övervikt och sedan lagt tillbaka till kolhydratskost av ren snålhet men behållt sin nya vikt. Så 5 av 11 är LCHFare. En annan äter LCHF så ofta hon kan, men eftersom hon fortfarande bor hemma så blir det svårt. Två andra äter väldigt LCHF-inspirerat fast de inte officiellt äter LCHF (och egentligen inte behöver det heller, med tanke på deras goda hälsa) men väljer alltid bra råvaror och lakritspulver istället för lakrits. En annan har diabetes och glutenallergi och tänker på kolhydraterna, även fast hen snålar på fettet enligt min åsikt. Det är bara 2 av 11 som egentligen inte äter LCHF eller tänker på kvalitén. Jag är bortskämd på det sättet - mina vänner är medvetna och har en positiv inställning till LCHF som koncept. Ikväll blir det därför 3-rätters middag. Ni kommer få recept och bild senare, men såhär ser nyårsmenyn ut:
 
Förrätt: Strimlor av ryggbiff på en bädd av smörstekta kantareller och lök
Huvudrätt: Helgrillad limemarinerad fläskfilé med säsongens rostade primörer, whiskeysås och citrussallad
Efterrätt: Hallon & Vaniljpannacotta
 
Hur min nyår kommer att se ut? Jag kommer äta allt utom efterrätten. Den innehåller sötningsmedel och mejerier och det äter inte jag i vanliga fall. Min mage skulle braka ihop så den risken tar inte jag på självaste nyårsafton. Dessutom är den en efterrätt och trots att den innehåller bara 5g kolisar/port, så äter jag inga bakverk eller liknande. Det klarar inte min beroendehjärna.
 
Det blir ju alltid mycket alkohol under nyår och det dricker inte jag. För att få upp nyårskänslan satsar jag på hela andra grejer. Tänker gå all-in på outfiten. Har köpt en chockrosa paljettklänning, med superglittriga skor, glittrigt nagellack, glittrig rosett i håret och superglittrig ögonskugga. Det är jag fan värd.
 
Klänningen ser lite trist ut på galgen, men sitter som ett smäck på!
 
 
Sen så kommer vi ha massa festilga upptåg som får en att tänka på annat. Jag kommer dricka bubbelvatten och kaffe i fria mängder under kvällen. Det är en prövning, men jag har laddat upp med en telefonlista med folk som stöttar om det blir jobbigt som jag kan ringa. 
 
Nu kanske det viktigaste av allt. Förväntningar för 2016. Det jag önskar mig mest är mer tillfredsställelse i min abstinens. Fortfarande kan jag drabbas av stunder då jag tycker synd om mig själv för att jag inte klarar socker å alkohol. Jag hoppas att jag känner mig mindre sugen och mer tillfreds med mina val under stora prövotider som jul, påsk och nyår nästa år. Att det inte blir lika mycket kamp. 2016 önskar jag mig också att det går riktigt bra i karriären, att jag känner mig tillfreds och stolt över mina insatser på jobbet. Jag önskar också att hålla roliga föreläsningar lite här och var och att LCHFingenjören växer ännu mer så vi kan hjälpa ännu fler sockerberoende. Jag önskar också att kärleken fortsätter växa mellan mig och min fina man. Barn vill jag inte ha 2016, detta år vill jag lägga på karriär och mitt äktenskap. Det hade varit riktigt roligt att bli normalviktig 2016. Enligt BMI ska jag väga max 66 kg för att vara normalviktig, idag väger jag 85. Det betyder att jag har ca 19 kg kvar. Men eftersom jag får på mig strlk 40/42 så misstänker jag att BMI inte är riktigt rättvisande. Så kanske kan jag tappa 10-15 kg till och sen är jag i mål. Går jag inte i mål så gör jag inte, viktigaste är att jag lever abstinent. Kroppen får ta det i sin egen takt. Men det hade varit kul!
 
Vilka är dina drömmar för 2016?
 
KÖSS
 
 
 
 
 
 
7

Svar på frågor #4

Är väldigt nyfiken på hur du tränar? Vilka övningar? Hur många set och reps kör du? Hur många gånger i veckan?
 
För tillfället var det första ggn igår på 3,5 veckor som jag tränade. Dras med den envisaste förkylning jag någonsin haft. Inte supersjuk så jag blir sängliggande men slemmig, hostig, ont i huvudet och energilös. Annars tränar jag 3 dagar i veckan, varannan dag. Jag tränar tung styrketräning, klassiska övningar. Första dagen bröst + axlar, andra dagen biceps, triceps och rygg, tredje dagen ben + mage. Avslutar styrkan med 10 minuter intervalllöpning i uppförsbacke. Är helt slut efteråt.
 
Hur var du som nyfrälst på LCHF? Försökte du få andra att börja? I bland har jag så svårt att hålla tyst när jag umgås med människor som skulle må så bra av kostomläggning. Hur gör du?
 
 
I början pratade jag mycket om LCHF. Ville frälsa allt och alla. Idag pratar jag inte alls om det, om ingen frågar. Kommer ihåg själv när jag var väldigt stor att jag tyckte det var förolämpande med alla tips och råd. Vill man inte så vill man inte, och det förstör relationer mer än bygger. Man känner sig skamfylld som det är att vara överviktig. Den dagen någon börjar fråga, svara ärligt och spin vidare! Men innan dess, pracka inte på ngn ngt. Det blir som att prata med en vägg som kommer att dra sig undan.
 
Några tips för hur man ska tänka med maten nu efter jul då man har ätit halvt ihjäl sig i ett par dagar och dessutom har grym ångest?
 
Alla går vi upp och ner i vikt. Även fast jag har skött maten perfekt har jag vätskat på mig 2 kg senaste dagarna. Min rosa kropp har den benägenheten, varje gång det är ngt speciellt så vätskar den. Ska jag föreläsa: + 2 kg vätska. Ska jag i nyårsblåsan +2 kg vätska osv. Man lägger inte på sig fett i den takten, inte heller om man äter kolhydrater. Du känner dig svullen och mindre fin, men det är vätska. Så tänk bort vikten framöver, även vi som "skött oss" lägger på sig i perioder. Om jag var du hade jag gjort ett matschema och hållt mig till det. Bestäm när, hur mycket och vad du ska äta den kommande veckan och håll dig till det. När sötsuget kommer, drick L-glutamin, kokosolja och sysselsätt dig med andra saker! Lycka till <3
 
Tror du det hade varit svårare för dig att tygla sockerberoendet om du inte hade haft dina allergier? Alltså att du kanske hade haft fler triggers, haft svårare att motstå vissa saker osv?
 
 
Tja... det vet jag inte. Jag triggar mest på kakor, glass och chokladgodis. Om jag tålde ägg och nötter så hade jag haft fler sorter att välja mellan, men faktum kvarstår att det är de sakerna jag triggar på. Jag tror det hade varit enklare för mig att ha en mer varierad kost om jag inte varit allergisk, isf kunde jag äta fisk, kyckling, omelett osv. Men vafan. Det är ingenting jag sitter och sörjer.
 
Hej! Kan du ge något exempel på hur en matdag kan se ut hos dig när du bara äter 20 kol per dag? Har nog gjort minst ett av misstagen som du skrev om 😉
 
Min vardag ser ut såhär:
 
05.00 Fettkaffe (15g Brain Octane från Succeeder, 20g smör) = 0 g kolisar
11.30 1 port wok (200g wokade grönsaker + 150g köttrik korv) = 14g kolisar
18.00 Kött med grönsaker (200 g grönsaker + stekt fläskytterfilé) = 6g kolisar
 

 
 
Jag har precis börjat köra en striktare lchf (fakir?) och ibland är jag rädd att jag äter för mycket fett. Jag behöver inte gå ner i vikt eller liknande, men är rädd att jag istället går upp för det känns som om jag äter så mycket. Det känns ovant och har liksom inte riktigt koll på hur mycket fett jag ska äta :P Jag tränar mycket och har generellt lätt för att gå ner i vikt. 
 
 
Jag tycker du ska sluta noja. Du ser ju om det springer iväg på vågen, eller hur? Kroppen kan lägga på sig 1-3 kg i ren vätska över några dagar, men går du upp mer än så lägger du i handbromsen och minskar fettet, så tappar du igen. Noja inte över saker som inte hänt. 
 
My! Du är alltid så klok. Vår gulliga guru <3 Jag har flera problem; sockerberoende är bara ett. Ett nästan större problem är att jag upplever att ingen stöttar mig. Har tidigare haft ett stöd från familjen, trodde jag - plötsligt är det som att de alla glömt, slutat bry sig. Vi har talat om det så många gånger, plötsligt bara skiter de i det, och vad värre är - driver med mig. Du svarade en annan frågeställare; BRYT och åk hem! Det tycker jag var ett bra svar på kort sikt, men sen då? Jag åker också hem tidigare än jag hade tänkt. Här kan man tamejfanimej inte vara kvar. På med LCHF igen, jag känner att det kommer att bli bra. Men hur går man vidare med sin familj + vänner? När ska man bryta, för gott...? Vad kan man göra för att undvika det? Långsiktigt? Hur hade du gjort själv?
 
Grejen är den att man behöver inte stå ut med någon bara för att dom är släkt med en. De enda man MÅSTE stå ut med är sina barn, resten ska bete sig för att få umgås med oss. Jag ställer samma krav på släktingar som på vänner. De behöver inte förstå eller uppmuntra, men de behöver respektera mina val. Jag har människor runt omkring som ifrågasätter, då ryter jag ifrån. De gamla i familjen försöker truga med kakor, jag tackar nej. Tjatar de så ryter jag ifrån och förklarar att om de ska fortsätta tjata så kan jag inte umgås med dom för jag vill inte riskera min abstinens. Ställ krav och stå upp för dig själv. Vill de inte så skit i dom. Folk ska bete sig, vafan.
 

Kan du inte skriva också lite om kollagenproteinet du tar, varför och hur det fungerar för dig
 
 
Jag äter inget kollagenprotein :)
 
Vad köper du för L-glutamin, finns väldigt många olika sorter och prisklasser, hur vet man vad som är bra?
 
Jag köper mitt hos Arteget, Skip Nutrition. Något annat märke har jag inte provat. Googla efter det märket så hittar du.
 
Vill du lista dina triggers? Jag tror att du kan hjälpa många av oss att känna igen sig och bli varse om du gör det. För mig är det fråga om vissa personer! Konsistenser kan jag inte alls relatera till?! Eller att jag blivit väldigt besviken, frustrerad eller arg – sådant är svårare att undvika, än att man blir uttråkad och äter p.g.a. det, vilket har hänt också. 
 
Livsmedel - socker, mejerier, alkohol, allt som ser ut som godis/bakverk, sötningsmedel, kokoschips, fläsksvålar
Situationer - fest, framför TVn, kalas, myskvällar, trötthet, glädjeyra, sjukdom
Kombinationer - Tacos
Konsistenser - Spröda saker, knapriga saker
 
Tak for en fantastisk blog! Læser med hver dag fra København :) Jeg har læst en del om Artegets sockerdetox, og er meget fristet på at deltage. Kan du fortælle lidt mere om tiden bagefter dit kursus? Taler du med de andre, som var med på kurset? Eller hvordan sørger du for, at holde motivationen oppe hver eneste dag? 
Kram til dig - du er en kæmpe inspiration
 
 
Det var en fantastisk kurs där vi var typ 10 deltagare som fick lyssna på föreläsningar, göra övningar, träna på att äta och fick speciella matscheman. Efteråt har vi en hemlig grupp på Facebook där vi kan prata, tipsa och stötta varandra. Mest välinvesterade tiden jag lagt.
 
 
 
 
 
1

Nyårskrönika

Imorgon är det nyår och därför tänkte jag sammanfatta mitt 2015, de största händelserna i mitt liv, lite traditionellt sådär.
 
Januari - Maj
 
Denna period var tung för mig. Jag var djupt nere i sockerfällan och mådde inte särskilt bra. I maj hade jag gått upp 20 kilo av de 80 kilona jag gått ner. 
 
 
Men, är det något jag har lärt mig av mig själv under 2015 är att jag aldrig ger upp. I maj bestämde jag mig att gå sockerdetoxkurs hos Arteget i Arlöv och då tog jag det största beslutet i mitt liv: att för att klara av att vara sockerfri behövde jag eliminera sötningsmedel, alla kolhydrater (förutom grönsaker), mejerier förutom smör, ersättningsprodukter och alkohol. 15:e maj började mitt nya liv och jag ångrade inte en dag.
 
I gästade jag P4 och pratade om sockermissbruk och i mars började jag mitt uppdrag som krönikör i Tidningen Matkärlek, där jag skriver om ämnen relaterade till sockermisssbruk.
 
 
 
Juni
 
I juni tog jag min civilingenjörsexamen. Jag hade tillryggalagt 5 års tunga studier utan en enda omtenta. Jag hade dessutom lyckas med att få högsta betyg på min E-uppsats och jobba 50% samtidigt som jag pluggade heltid.
September
 
Efter ha levt i Karlskrona i 5 år, de första 2 åren i studentkorridor och de sista tre i en hyresrätt med min man tog vi vårt pick och pack och flyttade till Göteborg. Ingen av oss hade jobb men med våra utbildningar litade vi på att det skulle ordna sig. Min man fick jobb efter bara 2 veckor på barnakuten. Jag hade massor av semesterdagar plus en stor buffert sparad, och sökte ungefär 5 jobb innan jag fick fastanställning som gruppchef på ett IT-konsult bolag. Under tiden kunde jag fokusera på mitt sockermissbruk och lärde mig massor samt sökte mig till andra som är mat och sockermissbrukare. Bäst investerade tiden hittills i livet. Var dessutom ruskigt trött efter flera års slit. 100% skola, 50% jobb plus bloggare sliter på krafterna. Nu efteråt förstår jag inte hur jag klarade det och inte gå sönder helt. Jävligt dumt, rekommenderar jag ingen. Nu är det en sak i taget som gäller framöver.
 
November
 
I november händer det grejer! Först drar jag igång en föreläsning igen tillsammans med Sturessons Skafferi. Föreläsningen varade i ca 2h och fokuserade på sockerberoende. Föreläsningen blev uppskattad och betygsattes 4,9 av 5 i genomförande från de 70 åhörarna. Mycket roligt!
 
 
 
 
En annan spännande grej är att min E-uppsats tilldela Sparbanksstifelsen Kronans stipendium för bästa uppsats. En stor cermoni hölls på Högskolan i Halmstad.
 
 
 
December
 
Den största händelsen i december var att jag äntligen lyckades nå mitt mål på -50%. Jag hade gått ner 85 kg och hamnade på GT/Expressens löpsedel. Detta omnämns både av Kostdoktorn och TommyTappar.
 
 
Jag får även vara gästkrönikör i LCHF magasinet och såklart i Tidningen Matkärlek.
 
 
Summering: 2015 började piss. Med en vikt på 110 kg igen så kändes allt hopplöst. Men nu när jag tittat tillbaka kan detta året vara det mest lyckade året. Jag tror knappast jag någonsin kommer karriärmässigt slå detta året. Hur ofta får man stipendium, blir krönikör, tar examen och blir chef på ett och samma år? Nä, detta var nog toppen. Det bevisar att det aldrig är för sent. Hur nedslagna och trasiga vi än känner oss, går det alltid att vända till någonting bra - någonting bäst. 2015 kommer vara det året för mig. Året då jag vände mitt liv och bevisade för mig själv att jag alltid kan lita på mig själv. Det finns ingenting som krossar - bara härdar. Och kan jag, så kan bannemej du också!
 
KÖSS
16