Svar på frågor #4

Är väldigt nyfiken på hur du tränar? Vilka övningar? Hur många set och reps kör du? Hur många gånger i veckan?
 
För tillfället var det första ggn igår på 3,5 veckor som jag tränade. Dras med den envisaste förkylning jag någonsin haft. Inte supersjuk så jag blir sängliggande men slemmig, hostig, ont i huvudet och energilös. Annars tränar jag 3 dagar i veckan, varannan dag. Jag tränar tung styrketräning, klassiska övningar. Första dagen bröst + axlar, andra dagen biceps, triceps och rygg, tredje dagen ben + mage. Avslutar styrkan med 10 minuter intervalllöpning i uppförsbacke. Är helt slut efteråt.
 
Hur var du som nyfrälst på LCHF? Försökte du få andra att börja? I bland har jag så svårt att hålla tyst när jag umgås med människor som skulle må så bra av kostomläggning. Hur gör du?
 
 
I början pratade jag mycket om LCHF. Ville frälsa allt och alla. Idag pratar jag inte alls om det, om ingen frågar. Kommer ihåg själv när jag var väldigt stor att jag tyckte det var förolämpande med alla tips och råd. Vill man inte så vill man inte, och det förstör relationer mer än bygger. Man känner sig skamfylld som det är att vara överviktig. Den dagen någon börjar fråga, svara ärligt och spin vidare! Men innan dess, pracka inte på ngn ngt. Det blir som att prata med en vägg som kommer att dra sig undan.
 
Några tips för hur man ska tänka med maten nu efter jul då man har ätit halvt ihjäl sig i ett par dagar och dessutom har grym ångest?
 
Alla går vi upp och ner i vikt. Även fast jag har skött maten perfekt har jag vätskat på mig 2 kg senaste dagarna. Min rosa kropp har den benägenheten, varje gång det är ngt speciellt så vätskar den. Ska jag föreläsa: + 2 kg vätska. Ska jag i nyårsblåsan +2 kg vätska osv. Man lägger inte på sig fett i den takten, inte heller om man äter kolhydrater. Du känner dig svullen och mindre fin, men det är vätska. Så tänk bort vikten framöver, även vi som "skött oss" lägger på sig i perioder. Om jag var du hade jag gjort ett matschema och hållt mig till det. Bestäm när, hur mycket och vad du ska äta den kommande veckan och håll dig till det. När sötsuget kommer, drick L-glutamin, kokosolja och sysselsätt dig med andra saker! Lycka till <3
 
Tror du det hade varit svårare för dig att tygla sockerberoendet om du inte hade haft dina allergier? Alltså att du kanske hade haft fler triggers, haft svårare att motstå vissa saker osv?
 
 
Tja... det vet jag inte. Jag triggar mest på kakor, glass och chokladgodis. Om jag tålde ägg och nötter så hade jag haft fler sorter att välja mellan, men faktum kvarstår att det är de sakerna jag triggar på. Jag tror det hade varit enklare för mig att ha en mer varierad kost om jag inte varit allergisk, isf kunde jag äta fisk, kyckling, omelett osv. Men vafan. Det är ingenting jag sitter och sörjer.
 
Hej! Kan du ge något exempel på hur en matdag kan se ut hos dig när du bara äter 20 kol per dag? Har nog gjort minst ett av misstagen som du skrev om 😉
 
Min vardag ser ut såhär:
 
05.00 Fettkaffe (15g Brain Octane från Succeeder, 20g smör) = 0 g kolisar
11.30 1 port wok (200g wokade grönsaker + 150g köttrik korv) = 14g kolisar
18.00 Kött med grönsaker (200 g grönsaker + stekt fläskytterfilé) = 6g kolisar
 

 
 
Jag har precis börjat köra en striktare lchf (fakir?) och ibland är jag rädd att jag äter för mycket fett. Jag behöver inte gå ner i vikt eller liknande, men är rädd att jag istället går upp för det känns som om jag äter så mycket. Det känns ovant och har liksom inte riktigt koll på hur mycket fett jag ska äta :P Jag tränar mycket och har generellt lätt för att gå ner i vikt. 
 
 
Jag tycker du ska sluta noja. Du ser ju om det springer iväg på vågen, eller hur? Kroppen kan lägga på sig 1-3 kg i ren vätska över några dagar, men går du upp mer än så lägger du i handbromsen och minskar fettet, så tappar du igen. Noja inte över saker som inte hänt. 
 
My! Du är alltid så klok. Vår gulliga guru <3 Jag har flera problem; sockerberoende är bara ett. Ett nästan större problem är att jag upplever att ingen stöttar mig. Har tidigare haft ett stöd från familjen, trodde jag - plötsligt är det som att de alla glömt, slutat bry sig. Vi har talat om det så många gånger, plötsligt bara skiter de i det, och vad värre är - driver med mig. Du svarade en annan frågeställare; BRYT och åk hem! Det tycker jag var ett bra svar på kort sikt, men sen då? Jag åker också hem tidigare än jag hade tänkt. Här kan man tamejfanimej inte vara kvar. På med LCHF igen, jag känner att det kommer att bli bra. Men hur går man vidare med sin familj + vänner? När ska man bryta, för gott...? Vad kan man göra för att undvika det? Långsiktigt? Hur hade du gjort själv?
 
Grejen är den att man behöver inte stå ut med någon bara för att dom är släkt med en. De enda man MÅSTE stå ut med är sina barn, resten ska bete sig för att få umgås med oss. Jag ställer samma krav på släktingar som på vänner. De behöver inte förstå eller uppmuntra, men de behöver respektera mina val. Jag har människor runt omkring som ifrågasätter, då ryter jag ifrån. De gamla i familjen försöker truga med kakor, jag tackar nej. Tjatar de så ryter jag ifrån och förklarar att om de ska fortsätta tjata så kan jag inte umgås med dom för jag vill inte riskera min abstinens. Ställ krav och stå upp för dig själv. Vill de inte så skit i dom. Folk ska bete sig, vafan.
 

Kan du inte skriva också lite om kollagenproteinet du tar, varför och hur det fungerar för dig
 
 
Jag äter inget kollagenprotein :)
 
Vad köper du för L-glutamin, finns väldigt många olika sorter och prisklasser, hur vet man vad som är bra?
 
Jag köper mitt hos Arteget, Skip Nutrition. Något annat märke har jag inte provat. Googla efter det märket så hittar du.
 
Vill du lista dina triggers? Jag tror att du kan hjälpa många av oss att känna igen sig och bli varse om du gör det. För mig är det fråga om vissa personer! Konsistenser kan jag inte alls relatera till?! Eller att jag blivit väldigt besviken, frustrerad eller arg – sådant är svårare att undvika, än att man blir uttråkad och äter p.g.a. det, vilket har hänt också. 
 
Livsmedel - socker, mejerier, alkohol, allt som ser ut som godis/bakverk, sötningsmedel, kokoschips, fläsksvålar
Situationer - fest, framför TVn, kalas, myskvällar, trötthet, glädjeyra, sjukdom
Kombinationer - Tacos
Konsistenser - Spröda saker, knapriga saker
 
Tak for en fantastisk blog! Læser med hver dag fra København :) Jeg har læst en del om Artegets sockerdetox, og er meget fristet på at deltage. Kan du fortælle lidt mere om tiden bagefter dit kursus? Taler du med de andre, som var med på kurset? Eller hvordan sørger du for, at holde motivationen oppe hver eneste dag? 
Kram til dig - du er en kæmpe inspiration
 
 
Det var en fantastisk kurs där vi var typ 10 deltagare som fick lyssna på föreläsningar, göra övningar, träna på att äta och fick speciella matscheman. Efteråt har vi en hemlig grupp på Facebook där vi kan prata, tipsa och stötta varandra. Mest välinvesterade tiden jag lagt.
 
 
 
 
 
1
Anonym

Får jag ställa ett par följdfrågor? Om man inte dricker kaffe, vad rekommenderar du som bäst frukost? Man blir tipsad om gröt på kokosmjöl tex...
Lägger du till rent smör till lunch och middag el ex bea? Hur ställer du dig till kombination med 5:2 som också verkar vara poppis nu?
Önskar dig ett fint 2016! Ska följa dig 😊