Powered by Jasper Roberts - Blog

Verktyg #16: Impulskontroll

Jag sprang på ett superbra verktyg på Maria Helanders blogg häromdagen! En verktyg som hjälper oss lägga band på impulser!
 
Har du någon gång upplevt att suget kommer i 110 deluxe? Att helt plötsligt vill du ha en chokladkaka nuuuuu och plötsligt står du där med din rosa mage full i socker? Då finns det ett bra sätt som gör att du lättare lägger band på dig själv.
 
När vi är apsugna på något så är det vår bakre del av hjärnan som tjuter. Den delen av hjärnan vill ha tillfredställese NUUU! Den främre delen av hjärnan däremot, står för logik och eftertänksamhet. Detta verktyg kopplar ihop dessa båda delarna, så att du inte helt plötsligt bara står där med en tilltufsad självkänsla.
 
När du känner sug, lova dig själv att utföra en ritual. Typ som att andas 3 djupa andetag, göra 3 benböj eller knyta näven hårt 3 gånger. Då kopplar du på medvetenheten i hjärnan och du får tid att bemöta suget istället för att direkt söka tillfredställelse. Fyll i följande mening:
 
"Varje gång jag känner sug kommer jag att....." och fyll på med en egen ritual som du lovar dig själv upprepa varje gång du blir sugen.
 
Ritualen tar inte bort suget, men den tillåter dig själv att resonera och inte falla pladask för första impuls. Riktigt bra tycker jag!
 
KÖSS
 
 
2

Mindfulness

Varför ska man utöva mindfulness? Ger det någon effekt?
 
Vissa mer eller mindre valida studier visar på att mindfulness påverkar livet i massor av positiva inriktningar!
 
- Färre sjukdagar (Länk här)
- Gladare humör (Länk till artikeln)
- Större empatisk förmåga (Länk till studien)
- Färre humörsvängningar (Länk till filmklippet)
- Ökat välmående (Länk till studien)
 
Så mindfulness är något bra, som kan påverka livet i en lyckligare riktning. Man har observerat att hjärnan förändras i strukturen av mindfulness och delen som hjälper oss känna lycka, blir mer aktiv.
 
Min egna erfarenhet:
 
Jag lägger mellan 5-15 minuter om dagen på mindfulness. Jag märker ingen WOW förändring, utan små, små incitament hur det hjälper min överätning. Ett exempel var i förrgår när vi hade källsmöte och jag inte var hemma förän 23.00. Då blev jag plötsligt jättefixerad i att jag skulle ha mat, fast jag hade ätit ordentligt hela dagen. Jag kunde då automatiskt stanna upp och inse att jag var trött som bara attans och det jag egentligen ville ha var sömn. Det hjälper mig också när jag blir förtvivlad. Jag sa en riktig groda till chefen här om dagen och fick ångest som fasiken och bara gick och ältade. Då kunde jag stanna upp och känna efter i ångesten. Jag tillät mig att känna efter och låta den komma. Jag fick älta den hur mycket jag ville och den var helt okej. Då försvann den och jag blev handlingskraftig och bad om ursäkt. 
 
Det finns många små saker man kan göra i vardagen för att bli mer i nuet. Smaka på maten, känna efter när man har sex, lyssna på bilarna när man promenerar. Mindfulness är inte komplicerat, det handlar om att vara fokuserad på en sak som händer just nu. Det händer 1000 saker omkring oss hela tiden. Just nu tillexempel, så sitter jag framför datorn. Ser hur mina fingrar rör sig på tangentbordet, tittar hur bokstäverna växer fram på skärmen och hör hur tangenterna smattrar. Utanför mitt fönster åker bilar. Bakom mig snarkar min man. Mindfulness är att välja ut ett intryck och fokusera på det. Vilket intryck hjälper mig mest just nu? Inte att titta på bilarna. Inte att lyssna på när min man snarkar. Nä, det är såklart att se vad jag skriver på skärmen. Där lägger jag min fokus. 
 
Det som stör vårt fokus och att leva till fullo är våra inre tankar och föreställningar. Kan vi hantera dessa med hjälp av acceptans (dvs. mindfulness) så får vi mer fokus och tid att njuta av livets goda. Det hjälper oss då även att hantera sug och impulser.
 
Mitt bästa tips är att lägga några minuter varje dag på mindfulness. Det leder automatiskt till en mer ångestfri och medveten tillvaro.
 
(Här hittar du en bra app). Finns både för android och IOS.
 
KÖSS
 
 
1

LCHFklubben

 
Igår hämtade jag ut paket från LCHFklubben! Jag är flitig användare av deras produkter, som du säkert vet! Paketet innehöll
 
Knäckebröd (LÄNK)
 
Kokosolja (LÄNK)
 
Fettuccine(LÄNK)
 
Shiratakinudlar (LÄNK)
 
Kokoschips (LÄNK)
 
Knäckekex tacosmak (LÄNK)
 
Mina personliga favoriter är knäckebrödet och knäckekexet som är såå jäkla goda! Knäckekexet har jag som tacochips eller lägger på en fet skiva brieost! Shiratakinudlarna är sjukt bra, innehåller 0 kolhydrater! Jag tycker jättemycket om att knapersteka bacon, riva en mustig ost och blanda runt med de godingarna. LCHFklubbens Fettuccine innehåller 17% kolhydater, och det är för mycket för mig, men super för min man! Han blir fööör smal om han äter för strikt (TÄNK om man hade det problemet, fuskpelle!) så han äter en mer kolhydratsreducerad kost som är helt glutenfri. Han får bälja i sig nötter och yoghurt varje dag så han inte ser ut som han varit i koncentrationsläger, och då är detta verkligen ett superbra alternativ!
 
Har du provat knäckekexen? I vilken smak isf? Vad tyckte du?
 
KÖSS
6