Powered by Jasper Roberts - Blog

Mysigt

Igår kom min fd. körskolelärare hit för att middag tillsammans. Vi klickade totalt när jag var hennes elev i höstas och fick en sån ljuuvlig relation. Hon är nämligen också LCHFare sedan 2008 och vi hade så mycket att prata om. Vi båda är sockernarkomaner så det var så skönt att ha någon att bolla känslor och tankar med.
 
Det jag tycker är så skönt, det är relationer med kvinnor i medelåldern. Kvinnor som upplevt och gått igenom samma saker som jag har gjort och gör. Någon som gått igenom så mycket svårigheter med socker och mat, och lärt sig så mycket av det. Det gör mig så himla lugn. Och tacksam! Jag hade turen att tidigt i livet upptäcka LCHF och på så sätt hantera sockertrollet bättre, men de medelålders kvinnor jag har haft turen att träffa, upptäckte det inte förän de var 30-40 år. Det har ett helt liv av ångest och sockerfrosseri bakom sig och det enda de trott fungerat var att äta mindre och springa mer. Jag är så jäkla glad att LCHF nu är på tapeten, så att yngre sockernarkomaner får en bättre start på livet. 
 
Det som gör mig väldigt lugn när jag tjötar med medelålders kvinnor är hur de beskriver sina sockeråterfall. Alla, då menar jag ALLA, som jag pratat med, säger samma sak. De första 5-6 åren präglades av sockeråterfall varvat med LCHF, men sen kommer man till en punkt i livet då man väljer bort socker helt. Och inte längre av anledningen att man vill bli smalare eller känna sig snyggare, nej, utav anledningen att man vill må bra! Att man hamnar i en mognadsgrad och väljer bort socker för att man bryr sig om sig själv. Det känns för mig väldigt tryggt. Eftersom jag varit LCHFare sedan 2010, så stöter jag på LCHFare som varit LCHFare längre än så ganska sällan. Men när jag gör det, så försöker jag insupa alla deras klokheter och erfarenheter. Deras lugn, trygghet och deras erfarenheter. Det är en väldig gåva för mig att träffa dessa människor. Därför ger det alltid mig så mycket att umgås med min fd. handledare. Hon besitter en erfarenhet utan dess like och det är så otroligt utvecklande. Tänk vad vi hjälper varandra, vi LCHFare!
 
KÖSS
 
 
5

Lägga märke till dina tankar

Jag har en otrevlig vana. Varje gång jag planerar ngt så kan jag, om jag inte ser upp, börja älta ngt enormt! Nu tänker jag specifikt på planer som involverar festligheter! Om jag till exempel bokar in mig på tjejträff på restaurang, så kan jag börja älta om hur jag ska göra med alkohol & mat. Lyssnar jag in mitt ält så låter det typ såhär "Du kommer ju dricka för mycket", "Du kommer ju falla för frestelsen och öta efterrätt".
 
Om jag inte ser upp så grumlar det hela planen! IStället för att se fram emot at träffa brudarna så ororar jag mig istället för sockerfällan så mycket att det kan ge ångest flera dagar i förväg. Visst är det knäppt?
 
Det är så tråkigt att man inte är så neutralt inträllt till mat & dryck att man låter det påverka de positiva aspekterna på livet. Men då är en sak viktig att komma ihåg! Tankar är ingen sanning! Visst fasiken är det lätt att tro på sina tankar, tro att det man tänker är sanning! Men det är då viktigt att komma ihåg att det inte är sant. En tanke är ingen sanning, det är bara en subjektiv och ofta destruktiv tolkning på verkligheten. Och det är viktigt att inte acceptera att allt man tänker inte är sant!
 
Jag försöker tillämpa 2 synsätt på mina tankar. Först och främst ser jag mina tankar som en radio. En radio som lltid är på låg volym och maler på i bakgrunden. Jag kan välja att acceptera det som radioprataren säger som sanning, eller så kan jag avfärda det.
För att avfärda det ställer jag mig frågan: har jag nytta av denna tanken? Om svaret är nej, då väljer jag att avfärda radiopratarens tjöt som en åsikt denne har, inte jag.
 
Det är viktigt att försöka distansiera sig från sina tankar och inte ta dem på allvar. Att acceptera och lyssna in dom, men sedan välja att ta ett kliv bort och inte ta allt på allvar. Det här låter jättekonstigt, men är ett välkänt verktyg inom ACT-terapi. Man kan ta distans genom att faktiskt SJUNGA tanken i huvuddet. Typ tänka på Pippi Långstrum låten och sjunga "Föööööör jag kommer att misslyckas" om och om igen, om det är det man nu tänker. Då tar du faktiskt distans till tanken som inte gör dig nytta. För inte skall grubblerier grumla vår lycka, eller hur?
 
KÖSS
 
5

Fettfasta

Förra våren var ju verkligen olika sorters fastor på tapeten. Det var 5:2 och 16:8. Jag själv körde 16:8 i några månader, men trivdes nog aldrig superbra på det. Då kom det en ny grej: fettfasta! Och det gillar jag mer! Efgter min 16:8 period gillar jag inte att äta på morgonen. Jag känner mig seg i kroppen och får en jobbig känsla. Jag trivs helt enkelt inte med att äta på morgonen, även fast frullen bestod av 0 kolisar. Därför började jag dricka fettkaffe på morgonen, för att möta behovet att slippa äta frukost, men ändå inte vara hungrig. Jag tyckte faktiskt det sög väldigt i magen utan frulle. 
 
Sedan utvecklades det. Jag tappade lusten för lunch. Eftersom jag pluggar så får jag gå hem och äta och jag ooorkar inte laga mat! Så då började jag dricka fett-te istället. Sedan började Martin jobba jättejobbiga tider, typ kväll och dag om varannat. Och det är sååå tråkigt att laga middag till mig själv! Så därför unnar jag mig en dag i veckan då han jobbar, med att dricka fett-te till middag också om jag inte får lust till mat.
 
Jag trivs så himla bra på fett-dryck. Det gör mig alert, fräsch i kroppen och hjälper mig prestera optimalt i träningen. Jag känner mig också slimare i kroppen dagen efter en fettfaste dag. Men när jag jobbar äter jag lunch, jag tycker det är så jobbigt att släpa med mig mixern till jobbet och då är det enklare att äta skinka med smör. 
 
Nu vill inte jag hetsa någon att sluta äta och bara dricka fett. Men som en variant av 5:2 så tycker jag detta är super. Men blir mycket fräschare i kropp och knopp, och om du har fastnat på en platå, kan det vara ett sätt att kicka igång det igen. Vill du prova fettfasta någon dag, så förbjud dig aldrig att äta om din kropp verkligen vill ha mat. Tänk på att det också kan vara jobbigt den första tiden, men tro mig, du får belöning när din kropp är i full ketos! Mina fettdrinkar ser ut såhär om någon är nyfiken:
 
30g smör
2 msk Brain Octane  (LÄNK) (Jag började med 2 tsk och ökade succesivt på)
Kaffe eller te
 
Mixa i mixer och servera! Jag orkar inte vänta på att det ska svalna utan häller i lite is för att snabba på avkylningsprocessen.
 
Att bara börja dagen med en Bulletcofee (som det heter i "facktermer") buffrar kroppen mot kolhydrater och hjälper den minska ner negativa effekter. Så det är ingen dum idé att prova på!
 
Men som sagt, föbjud dig aldrig eller tvinga dig själv aldrig att bara dricka fett. Lyssna på din kropps signaler. Det är ju så, vissa av oss trivs bäst på liberal kost, andra på strikt. Jag tillhör den senare kategorin och vill gärna dela med mig av min egen positiva upplevelse!
 
KÖSS
 
23