Lägga märke till dina tankar

Jag har en otrevlig vana. Varje gång jag planerar ngt så kan jag, om jag inte ser upp, börja älta ngt enormt! Nu tänker jag specifikt på planer som involverar festligheter! Om jag till exempel bokar in mig på tjejträff på restaurang, så kan jag börja älta om hur jag ska göra med alkohol & mat. Lyssnar jag in mitt ält så låter det typ såhär "Du kommer ju dricka för mycket", "Du kommer ju falla för frestelsen och öta efterrätt".
 
Om jag inte ser upp så grumlar det hela planen! IStället för att se fram emot at träffa brudarna så ororar jag mig istället för sockerfällan så mycket att det kan ge ångest flera dagar i förväg. Visst är det knäppt?
 
Det är så tråkigt att man inte är så neutralt inträllt till mat & dryck att man låter det påverka de positiva aspekterna på livet. Men då är en sak viktig att komma ihåg! Tankar är ingen sanning! Visst fasiken är det lätt att tro på sina tankar, tro att det man tänker är sanning! Men det är då viktigt att komma ihåg att det inte är sant. En tanke är ingen sanning, det är bara en subjektiv och ofta destruktiv tolkning på verkligheten. Och det är viktigt att inte acceptera att allt man tänker inte är sant!
 
Jag försöker tillämpa 2 synsätt på mina tankar. Först och främst ser jag mina tankar som en radio. En radio som lltid är på låg volym och maler på i bakgrunden. Jag kan välja att acceptera det som radioprataren säger som sanning, eller så kan jag avfärda det.
För att avfärda det ställer jag mig frågan: har jag nytta av denna tanken? Om svaret är nej, då väljer jag att avfärda radiopratarens tjöt som en åsikt denne har, inte jag.
 
Det är viktigt att försöka distansiera sig från sina tankar och inte ta dem på allvar. Att acceptera och lyssna in dom, men sedan välja att ta ett kliv bort och inte ta allt på allvar. Det här låter jättekonstigt, men är ett välkänt verktyg inom ACT-terapi. Man kan ta distans genom att faktiskt SJUNGA tanken i huvuddet. Typ tänka på Pippi Långstrum låten och sjunga "Föööööör jag kommer att misslyckas" om och om igen, om det är det man nu tänker. Då tar du faktiskt distans till tanken som inte gör dig nytta. För inte skall grubblerier grumla vår lycka, eller hur?
 
KÖSS
 
5
kareng

När man tänker att en tanke "INTE är sann" så hör hjärnan bara "ÄR sann". Hjärnan hör inte INTE. Jag tycker att det är bättre att tänka "tanken luras eller ljuger" - att vända på det och formuleras sig utan INTE.

Svar: word! kram!
My

Fröken Duktig

Jag brukar använda mig av "rimligt-tanken". När tankarna bara mal på tänker jag:

Hur sann är tanken på en skala 1-10? Hur rimligt är det att tro att det jag ältar faktiskt kommer hända?

Om det visar sig att det ÄR väldigt sant eller rimligt/troligt att det faktiskt kommer att hända tar jag ställning till om jag kan göra något åt det jag ältar. Kan jag det, så försöker jag göra det. Kan jag inte det, så släpper jag det.

Funkar ofta, men inte alltid såklart. Testa du med!
Kram

Svar: såå smart! kram!
My

Tina

Älskar bilden! Vart kommer den ifrån?

Svar: 9gag :)
My

monica

Jag har en benägenhet att skjuta upp saker! Sen grubblar jag mig supertrött på allt jag borde göra men inte gjort Jag blir helt utsliten ibland, då är det lätt gjort att trösta sig med något. Istället för att ta tag i saker och få det ur världen. Ren tomgång i huvet.

Svar: Vi har alla våra utmaningar!
My

maja

Åh jag förstår dig !! Allt det trevliga försvinner, ja ska bara ddricka 2 glas "duktig tjej " .. kmr aldrig hålla de.. Fan. .patetisk..varför kan inte ja få ha kul när vi väl ska ut/käka middag me vänner ? Som.alla andra ? Ok 3 glas.. Fan va tråkigt. .ska ja gå hem sen när de ska dansa o ta en drink? Behöver inte ens mer än några glas vin men ändå blir min hjärna sur som en trotsig 3 åring när ja vill sätta gränser
Oftast går de år helvete , ja får ångest o loovar att inte göra om de. Ska på middag ikväll, spontant.. "sabbar" min sockerfria månad MEN vi gör nästan aldrig så spontana saker så de får bli som de blir , ångesten får ja ta på måndag , kanske blir en hel flaska under kvällen.. men kul ska ja ha ;) skål

Svar: Det tar tid att bryta beteenden, så är det ju! Ett första steg är att lyssna på tankarna, vilket du verkar ha gjort! kram!
My