Kaffe & planering

En viktig sak att hantera sitt sockerberoende är att kolla på sina varningssignaler och börja jobba med dem. Två viktiga saker som jag har insett är varningssignaler för mig är kaffe och oplanerade dagar, eller rättare sagt: jag har noll koll & det jag planerar skiter jag i. Ju närmre jag är ett återfall, ju mer kaffe och ju mer vägrar jag att planera. 

Denna vecka har också varit galen. En av de mest påfrestande veckor på länge. Jag har jobbat hela veckan, mer än 100% såklart. Utöver det har det varit kvällsaktiviteter hela veckan. I måndags hade jag jobbaktivitet, tisdags möte med andra beroende, onsdags prepp hela kvällen inför konferens, igår konferens fram till sena timman och idag konferens plus AW. Dragits med en lätt ögoninfektion sedan tisdagen samt vaknade upp med halsont igår. Det låter helt crazy - men det är lugnt. Faktiskt. För jag fick nycklar i helgen som varit så extremt värdefulla. Jag hade inte klarat denna veckan utan magsår annars. 

Först och främst har jag börjat planera. Har en trello för varje dag. Så smidigt! Först gör jag en grov planering inför hela veckan och sen lägger jag 10 min för att detaljplanera dagen efter innan jag lämnar kontoret för dagen. Kommer jag på ngt när jag är ute och far, plockar jag fram mobilen, skriver upp det och släpper det! Så skönt! Sen så dricker jag enbart morgonkaffe och inte 10 koppar under dagen. Jag kommer göra undantag: på fest och på sociala sammankomster (ex. Konferens) men en vanlig dag blir det bara morgonkaffe.

Planering och minskat koffeinintag har gjort att jag haft så mycket bättre sömn. Jag sover som ett barn för första gången på flera månader. Jag är utvilad under arbetsdagen och har lättare att motstå massa destruktiva utlopp. Jag känner mig samlad och närvarande. Jag tvingar mig också att fullfölja mina planer. Jag känner att jag kan släppa jobbet när jag kommer därifrån och mår så himla mycket bättre. Livet har vänt i en handvändning och det är såå ljuvligt! Självklart är det utmaningar varje dag. Mitt sockertroll vill ju att jag bryter mina planer och äter. Men det gör jag inte. Istället så håller jag det jag lovar - och det känns så skönt!

Vad jag har lärt mig av detta? Sömn är A o O. Planeringen är A o O. Att hålla min planering är A o O. Summa summarum: att jobba proaktivt är superviktigt!

KÖSS 

PS! Glöm inte att följa mig på instagram: lchfingenjoren.se för dagliga inpirerande uppdateringar!



6
Anonym

Vad äter du på?

..

Har aldrig skrivit nån kommentar, men kikar in hos dig en gång varje dag :) Inatt så hetsåt jag igen.. Sockertrollet skopade flera skedar jordnötssmör på flera fullkornsbröd.. Sa till mig själv "imon börjar jag om.." Slutade först när burken va slut o jag mådde skit.. :( Slängde flera burkar jordnötssmör nu på morgonen.. OBS, jag vet att om jag inte slänger soppåsen, så vet jag att jag kommer gräva fram dem igen :( Gjorde det nästan nyss oxå.. (Vet hur jag fungerar).. Tog upp ena burken o tittade på den. "Om jag bara äter max en tsk/dag, så är det okej.." FUCK HELLER! Nu när jag läste din blogg igen så har jag styrka att slänga ut dem!! Visst, det svider att kasta dyra produkter som sockertrollet har köpt. Men jag kan inte hantera jordnötssmör :(

Anonym

😯mumsade åxå jordnötssmör igår. Kände mig usel efteråt och inte förrens klockan 14 idag för att kompensera. .. urkorkat m

Anonym

Hej! Använder du ff Brain Octane Oil? Och är det vanligt kaffe du dricker eller är det "äkta" Bulletproof Coffee?

Anonym

Hej! Använder du ff Brain Octane Oil? Och är det vanligt kaffe du dricker eller är det "äkta" Bulletproof Coffee?

Evamma

Åh, önskar att jag också fick all denna kunskap från återfallspreventionskursen. Tack för att du delar!