Min vecka

Som du vet är jag inne i en jobbig period och försöker komma in i goa hälsosamma rutiner igen. Grejen är att när man väl glidit ur rutiner är det så jävla jobbigt att komma tillbaka igen. Eller hur? Det krävs såå mycket av oss, fighter hela tiden. Igår hade jag en grym dag, men jag var såklart tvungen att fightas med sockertrollet hela dagen. Sockertrollet vill verkligen få mig ur balans, att jag ska bryta mina rutiner. Det är ju det som är så lurigt. Och nu har jag ju inte egentligen tagit ett återfall i socker, men jag har överätit och det får mig att må kass. Därför planerar jag upp denna vecka minutiöst. Och jag har ju världens bästa grej: bloggen. Här kan jag verkligen skvallra på sockertrollet genom att berätta om mina planer. Jag ska göra allt i min makt för att hålla mig till min planering.
 
Igår lagade jag två maträtter: pannbiff och tacogryta. Recepten hittar du genom att trycka på länken. Såhär ser min vecka ut:
 
Tisdag
Frukost: fettkaffe
Träningsmellanmål: en skål fläsksvålar
Förmiddagsträning med PT
Lunch: Tacogryta
Middag: Pannbiff med kokta grönsaker och smör
 
 
Onsdag
Frukost: fettkaffe
Lunch: Tacogryta Sallad
Middag: Pannbiff med kokta grönsaker och smör
 
Torsdag
Morgonträning
Frukost: fettkaffe
Lunch: Representationslunch (jag gör det bästa av saken)
Middag: Pannbiff med kokta grönsaker och smör Lowcarb carbonara
 
Fredag
Frukost: fettkaffe
Lunch: Sallad Köttfärssås
Middag: Marinerat kött med rostade grönsaker Köttfärssås
 
Lördag
Frukost: fettkaffe
Förmiddagsträning
Lunch: Pepparskinka med färska grönsaker och smör
Middag: Lowcarb carbonara Marinerat kött med rostade grönsaker
 
Söndag
Frukost: Fettkaffe
Lunch: Kryddkorv med blomkålsmos
Middag: Kasslergryta
 
Det ser la bra ut? Nu har jag stenkoll och behöver inte reflektera. 1 portion är det som gäller. Tydliga ramar och regler. Och jag veeeet att socketrollet kommer att bråka satan! Men jag ska göra allt i min makt för att hålla mig till schemat. Svårast kommer det bli torsdag och fredagkväll, när Martin slutar tidigt. Då vill gärna mitt sockertroll unna sig ngt. Och jag är av devisen att här ska inget ersättas med nyttigt snack, schemat ska hållas. Vad brukar du göra när sockertrollet försöker lura dig till att unna dig?
 
KÖSS
 
9
AnnasLCHF

Det här klarar du My! Du är en stor inspiration och vi är många som hejar på dig <3

Lena i Umeå

Stort lycka till My!

lchfida.blogg.se

Du är så stark och jag är så imponerad av dig! Du klarar detta!

Tove

Har också varit inne i en svacka nu i typ två veckor, och verkligen varit i ett krig med mitt sockertroll. Men igår började jag komma upp på banan igen! Det är strikta rutiner som gäller: mat tre gånger om dagen, vid samma tidpunkter varje dag, och alltid endast en portion. Känslorna är dubbla, för det är skönt att man känner att man har kontroll,men det är extremt jobbigt när sockertrollet står och skriker en i öronen... Men jag kämpar på, och jag vägrar ge upp!

Emelie

Hej My! Tack för en kanon blogg med massor av inspiration och motivation! (:

Vad jobbigt att du har det lite kämpigt just nu. Jag har dock en fundering.. Med tanke på att du legat på underskott väldigt, väldigt länge och vikten har rasat de senaste veckorna så funderar jag inte på om det kanske hade varit en bra grej att öka ditt kcal intag något? Alltså helt enkelt göra en matplan där du äter mer..

Kanske hade varit en bra grej att låta kroppen "vila" något, eftersom den nu går på högvarv. Inte så konstigt att du kommit till en punkt där kroppen skriker efter mat.. av egen erfarenhet så vet jag att man kommer till en punkt i en viktnedgång då magen känns som ett svart hål och man bara, bara vill äta.

Så hur tänker du kring det? bromsa in viktnedgången lite ett tag, ät mer..kanske ligga på 2500 istället för 2000.. (sen är jag näst intill helt hundra på att du kommer att gå ner även fast du ökar ditt intag). Du får kroppen återhämta sig lite och jag tror att du kommer känna dig mer balanserad igen. Sen då du känner dig redo kan du ju sänka igen! (:

Anonym

Hej! Vart köper du fläsksvålar?

Anonym

Det kommer gå bra.

Jag har själv liknande resa med beroendet. 2012 blev jag sockerfri och mådde bra fram till hösten 2014. Då tog överätningen över. Jag upplever att det har varit svårare att lära mig handskas med överätningen då det är ett processberoende och går igång på beteenden. Sockerberoendet är mer svart/vitt det handlar mer om produkter man får eller inte får äta.

Det har tagit ett tag men nu har jag accepterat att jag har ett lika stort processberoende (överätning, bantning) som sockerberoende.

Expat

Jag upplever att jag behover halla igang. Virkning, stickning, handarbete.....billigare an Prozac.

Kajsa

Hej My! Jag känner igen mig så otroligt i dina inlägg. Vi har väldigt lika tiggers.
Jag håller med Anonym 09:19. Överätning är vad jag också har brottats med på senare tid. Sockerfri sen oktober, men överäter konstant.
Jag märker att om jag äter frukost och/eller lunch hemma är mat det enda jag kan tänkta på resten av dagen. Håller mig till fettkaffe till "frukost" och "lunch" istället och ska se hur det går. Då på eftermiddagen när jag väl äter får jag äta en större volym mat - vilket är mer tillfredställande. Jag är en volym-ätare iofs, och detta kanske frodar det beteendet...
När jag är i skolan/på jobbet kan jag ju inte springa i kylen så då funkar det bättre. Men har ändå stort fokus på mat i tankarna :/
De gångerna mitt sockertroll är out of control kväver jag det med smör tills jag blir helt illamående av mängden fett. Jag skiter i om det är 6 000 kcal fett; så länge jag inte äter sockret är det ändå en vinst - om än så kortsiktigt sett.

Stay strong!!!! Kramis!