Summering 2016

Gott nytt år! I dag är det nyårsafton! Då är det hög tid för oss att summera vårt år. Vad hände, vad lärde vi oss, vad lämnar vi kvar och vad tar vi med?
 
2016 har varit det mest utmanande året hittills i mitt liv. Det är ett år jag helst inte lever om. Dock har jag lärt mig jättemycket.
 
2016:
 
- Inleddes i stor panik när vi precis i årsskiftet höll på att förlora min storasyster när hon skulle föda min systerdotter.
 
- Mina bästa vänner, par som kilat stadigt i massor av år, bestämde sig för att gå isär.
 
- En av mina absolut närmaste försökte avsluta sitt liv
 
- Jag fick diagnosen PCO
 
- En nära vän till familjen avslutade sitt liv på ett av de mest fruktansvärda sätt man kan tänka.
 
- Jag och maken bestämde oss för att separera.
 
- Jag har flyttat in i en egen rosa lägenhet.
 
- Jag har blivit befodrad, från gruppchef till nationell chef över min enhet.
 
- Min kollega har slutat, vi har gjort en omfattande omorganisation på jobbet och jag har drivit globala affärer.
 
För att summera: 2016 var året jag rev. 2017 är året jag ska bygga. Så väljer jag att se det. Min största lärdom är att jag är starkare och modigare än vad jag trodde innan. Att jag vågar följa mina drömmar. Att jag orkar mer än vad jag tror, att jag inte går sönder, även om jag känner mig trasig ibland. Att jag kan lita på mig själv. Att jag vågar ta nya vägar, att jag vågar känna tillit och att jag är modig nog att ta tag i mina drömmar. Mod är inte att göra läskiga saker, mod är att våga följa sitt hjärta även när det blir svårt både praktiskt sätt och känslomässigt. Mod är när man väljer den okända vägen istället för den kända, för att man känner tro på att det kan bli bättre.
 
Detta har varit mitt citat 2016: Man vet inte hur stark man är förän livet inte ger en några andra val än att vara stark. Så sjukt klyshigt, men detta år har verkligen allt hänt på en och samma gång. Att inte jag gått in i väggen eller fullständigt megakrashat känner jag en sån otrolig tacksamhet för. Nyckeln till det är min fantastiska omgivning som funnits där i ur och skur och inte vikt undan när det blivit svårt. Allt från min chef till mina vänner. Man är inte stark själv, det är skyddsnätet i form av omgivningen som gör oss starka.
 
KÖSS
 
 
15

Nyårsäventyr

Nu är det dags för äventyr igen! Denna julledighet har jag lovat mig själv att inte bara sitta och löka, jag ska faktiskt ut på äventyr också. Därför åkte jag till Stockholm igår för att hänga ett dygn med min älskade AnnasLCHF. Hon är så värdefull för mig. Och man måste faktiskt passa på att ses nu när man äntligen är lite lediga. Sen ska jag åka hem till min fd. kollega, men bästa vän Mikaela och bo där ett par dagar och fira nyår. Det ska bli jättespännande att fira i ett helt nytt format med nya människor. 
 
Både Anna och Mikaela vet ju om min problematik med maten, så det är ingen fara där. Så skönt att ha förstående människor runt omkring en. Det är viktigt och värdefullt. Att det är ingen av dem som höjer på ögonbrynen bara för att man har lite vajsing med maten, istället får man support och stöd.
 
KÖSS
 
 
4

Friskfaktorer

Som beroende är det viktigt med att tanka friskfaktorer. En friskfaktor är en grej vi gör som håller oss abstinenta. Det är viktigt att göra minst en friskfaktor per dag, saker som vi vet hjälper oss att hålla oss ifrån sockret. Mitt bästa tips är att skriva en lista över aktiviteter som du vet hjälper dig i ditt sockersug. Det ska vara stora och små aktiviteter, saker som du kan göra på någon minut, men också som kräver mer tid. Som du kan göra preventivt, men också i stunden då du har sug. Här kommer min lista:
 
- Ringa en sockersyster och prata
- Ringa gemenskapen
- Erbjuda någon en tjänst
- Göra upp plan för dagen
- Träna styrketräning
- Ta en promenad
- Sortera lådor
- Kolla på en bra thriller
- Läsa en bok
- Läsa mina favoritbloggar
- Kolla in nyheter på mina favoritshoppingsiter
- Skriva till någon gammal bekant på FB
- Blogga
- Måla naglarna
- Städa
- Ha hemmaspa
- Sjunga en favoritlåt
- Leta efter ny, bra musik på Spotify
 
Lite inpiration. Skriv din egen lista och sätt upp någonstans i ditt hem. Ställ dig frågan: "Vad har jag gjort för min abstinens idag?"
 
KÖSS