Friskfaktorer

Som beroende är det viktigt med att tanka friskfaktorer. En friskfaktor är en grej vi gör som håller oss abstinenta. Det är viktigt att göra minst en friskfaktor per dag, saker som vi vet hjälper oss att hålla oss ifrån sockret. Mitt bästa tips är att skriva en lista över aktiviteter som du vet hjälper dig i ditt sockersug. Det ska vara stora och små aktiviteter, saker som du kan göra på någon minut, men också som kräver mer tid. Som du kan göra preventivt, men också i stunden då du har sug. Här kommer min lista:
 
- Ringa en sockersyster och prata
- Ringa gemenskapen
- Erbjuda någon en tjänst
- Göra upp plan för dagen
- Träna styrketräning
- Ta en promenad
- Sortera lådor
- Kolla på en bra thriller
- Läsa en bok
- Läsa mina favoritbloggar
- Kolla in nyheter på mina favoritshoppingsiter
- Skriva till någon gammal bekant på FB
- Blogga
- Måla naglarna
- Städa
- Ha hemmaspa
- Sjunga en favoritlåt
- Leta efter ny, bra musik på Spotify
 
Lite inpiration. Skriv din egen lista och sätt upp någonstans i ditt hem. Ställ dig frågan: "Vad har jag gjort för min abstinens idag?"
 
KÖSS