Powered by Jasper Roberts - Blog

Perfektionism

Perfektionism, kontrollbehov och beroendepersoner är tätt sammansvetsade. Vi vill ha kontroll på allt, och allt ska vara perfekt utfört. Varje måndag tänker vi "Ny vecka! Denna veckan ska jag äta och träna bra!". Redan på tisdagen kommer akuta planer och vi måste ställa in träningen. Då skiter sig allt. "Det är ingen idé, veckan är redan förstörd. Nu kan jag lika gärna gå till hemmakväll!".
 
Så håller det på, 52 veckor om året. Nystart/misslyckande, Nystart/misslyckande and so on. För varje nystart mår vi sämre och får sämre självkänsla.
 
Det handlar i grund och botten om vårt kontrollbehov och bilden att vi måste vara perfekta. Om vårt svart/vita världsbild. Är vi inte lyckade så kan vi lika gärna vara misslyckade. Det är dags att revidera vår självuppfattning. 
 
Jag är långt ifrån perfekt. Visst, jag äter inte socker bland annat, men jag har andra punkter i kosten som jag behöver jobba på. Det händer att jag överäter ibland och tappar kontrollen. Nyckeln för att inte gräva ner sig och plötsligt börja hetsäta choklad är att jag förlåter mig själv och går vidare. Jag nojar inte alls för att intaget blev för stort. Jag känner mig skum i kroppen för att den fick för mycket LCHF-mat och därför ger ett insulinpåslag, men jag slår inte på min kropp. Något som tröstar mig något enormt är en normalviktig vän med normalt ätbeteende. Han överäter ibland. Jag har honom som referens och tänker att alla överäter ibland, även dom som har ett sunt ätbeteende. Jag behöver inte sätta några konstiga bilder om att jag behöver vara perfekt. För det är fan ingen. Och när jag gör ett misstag hjälper det mig att ha sänkta krav på mig själv, då gör jag nästa dag till en bra dag - varesig det är måndag, torsdag eller lördag. 
 
En annan viktig grej som spelar in är vi gärna vill bli "lyckade" med en gång. En bild av en hälsosam människa är ofta någon som tränar 5 dagar i veckan, äter hälsosamt 24/7 och inte röker. Därför köper vi gymkort, gör upp fitnessmål som hade passat en Arnold och dumpar ciggen. På en och samma dag. Det är verkligen att breda ut röda mattan för ett misslyckande. En sak i taget - låt det sätta sig - sen lägger du på nytt. Prioritera, vad är viktigast? Hälsosam kost, icke rökande eller träning? Ta det först - sen tar du det andra. För du vill lyckas hela livet, inte bara vara "lyckad" i 14 dagar.
 
KÖSS
 
 
15
Lottsky

Man ska vara snäll mot sig själv - och man får vara det också! Redan på 80-talet när jag viktväktade (tyvärr för där började jag gå upp i vikt istället för att hålla de helt okej 62 kilon jag bar på mina 159 cm) sa man att "börja inte en massa andra saker på samma gång som du tar tag i ätandet, det blir för mycket på en gång då." Jag tror på en dag i taget (ett måste för mig från 25-årsåldern när mitt hjärta smulades i småbitar) och jag tror på en backe åt gången. Och visst sjutton överäter även vi som har ostört matbeteende ibland. Troligen ligger det i våra överlevnadsinstinkter "nu finns det käk, bäst att fylla på lagren." Och du... Vi behöver absolut inte vara eller bli perfekta. Vi är alla "perfekta" som vi är. Visst är det bra att dämpa dåliga saker och förstärka det som är bra - men vi är ändå de bästa och mest perfekta på att vara oss. Luddigt men jag hoppas det går att förstå. Ha en bra tisdag!

Lotta

En sak i taget är en bra strategi. Har börjat och börjat om med lågkolhydratkost många gånger. Har alltid slängt ut allt på en gång vilket resulterat i att jag "inte haft något att äta", speciellt vid frukost.
December i år var en total flopp - enorma mängder glögg, bullar och julgodis. Tills dess hade allt gott ok. En stor faktor i december var förmodligen att jag är gravid och har hormoner som spökar. Inget illamående eller så, men ett sötsug som vann i december.
Läste förståss på om graviditet och konstaterade att om man äter lågkolhydratdiet under graviditeten är det bra för en själv - inte för stor viktuppgång = lättare förlossning - men även för babyn som inte blir för stor samt får en bättre start i livet. Win win.
Nu är jag inne på dag 12 utan socker. Har ätit surdegsbröd men det är min "last" och ingen trigger. Samma gäller "kokostoppar" (kokos+smör toppat med 70% choklad). Trodde jag trillade dit när jag inte tänkte mig för och tog en bit, men det visade sig att det inte triggade :D Ska utesluta brödet samt dra ner på kaffedrickandet också, men senare. Är en sådan person som "bara lämnar bort/glömmer" vilket är rätt skönt. Kan vara: "shitt. I morse "glömde" jag äta surdegsbröd till frukost!" och sen är det bra så. Livet går vidare ;) Ha en fin dag :)

Anonym

Snygging♥♥

TL

Jag tror att många mår bra av just små förändringar, och låga mål. Som träning, att gå från 0 till 5 ggr/vecka är ju dömt att misslyckas, såvida man inte avsäger sig jobb, familj, vänner och sin övriga vardag typ! Gå från 0 till 1 g/vecka - blir det då 2 ggr en vecka, så är det ju kanon ju! Och, plocka inte bort träningen så fort det kör ihop sig! Jag jämför ofta med mina barns träningar, inte ringer jag deras tränare och säger att de inte kan komma för det är lite körigt? Så varför ska jag göra så med min egen träning? Det är ju den som får mig att må bra, att orka vardagen!

Nisse Hult

Ett bra sätt att verkligen få träningen gjord varje dag (7ggr/v) är att lägga sig i tid OCH upp 04:45 och köra ett timmespass, klart innan 06:00 dvs när vanliga soffpotatisar börjar sitt snoozande.

Elle

Hej My,

Du skriver " Jag känner mig skum i kroppen för att den fick för mycket LCHF-mat och därför ger ett insulinpåslag, men jag slår inte på min kropp". Får jag fråga - eftersom jag är okunnig, är det mängden mat som ger påslaget eller är det sorten mat som det beror på?

Jag tror inte jag har råkat ut för samma, men är osäker.

Elle

Lotta - Bra inställning!
Jag kommer fortsätta LCHF den dagen jag blir gravid, troro på samam sak som dig.

Fast det är inte bra att börja med strikt LCHF under en graviditet, då kroppen "rensar ut" gifter och det blir en stor omställning.

Tänkte tillägga det, du vet det säkert, men om ngn annan läser som inte vet. :)
Då är det bättre att dra ner på kolhydraterna, kanske skippa pasta, potatis och bröd, men vara lite snällare.

Frida D

Oh så glamorös och fin <3

Charlotte

Hej lilla My! Gud vad du är söt! Kram från tant Charlotte W
:)

Daniella

Kul inlägg!

Carita

Underbart att läsa!

Olsson

Tack för att du tar dig tid att skriva så många inlägg som handlar om det mentala, jag har tack vare dem fått SÅ mycket inspiration och idéer som jag kunnat använda mig av. Var själv svårartad perfektionist när jag var yngre, och har jobbat i många år för att göra mig av med just den här "allt-eller-inget"-attityden, och även om den nästan är borta kan den fortfarande dyka upp i vissa situationer och under vissa omständigheter. Sedan måste jag säga: jösses vad SNYGG du är på den här bilden!! :-D Ha en fortsatt fin dag!

FIT by Emma Hå

Jag känner igen mig så väl! Det är en av mina största fällor, att jag tror att dagen/veckan/månaden är förstörd om jag missar en liten grej. Det är just de tankarna jag jobbar som hårdast med just nu.

Hanna

Du är jättevacker!

Katja

Klokt tänkt.