Powered by Jasper Roberts - Blog

Sockerfri kickstart

Såhär efter påsk är det många utav oss som behöver hjälp att komma på banan igen. Antingen har vi överätit LCHF-mat eller fallit i sockerfällan. Då gäller det att snabbt återgå till rutiner igen. Här är mina bästa tips:
 
- Släng ut allt som triggar dig.
Kasta godis, pasta, överbliven triggermat. Nej, det är ingen idé att spara till helgen. Kasta skiten.
 
- Gör en matplan
Den ska ange när, var och hur mycket du ska äta.
 
- Laga storkok enligt matplanen och portionera ut i matlådor
Du ska hantera mat så sällan som möjligt. Om du har en stor familj så laga i alla fall matlådor till dig själv så får resten av familjen sköta sin matlagning. Matlådorna ger dig trygghet i panikhungern och ger inget utrymme att fuska.
 
- Storhandla en gång i veckan
Om du riskerar att falla dit, klicka hem mat från mathem.se. Det ger dig inget utrymme att fuska och du behöver inte riskera sockerfällan. Man är klokare bakom datorn än i matkön bland allt godis.
 
- Håll dina löften
Har du bestämt med en kompis eller lovat dig att gå och fika? Håll den planen. Så fort vi sviker ett löfte så vacklar vi. Avboka inte utan visa för dig själv att du litar på dig själv.
 
- Skaffa en allierad
Varje kväll rapporterar du hur det har gått och hur din dag ser ut. Du väljer att skvallra på sockertrollet och håller dig till vad du lovar.
 
KÖSS
 
 
14
Anna

Hej. Hur går det med fettkaffet och frukostar? Tack för en bra blogg.

Anonym

Måste bara säga att jag är så grymt imponerad av dig! Jag har nyligen insett att jag är sockerberoende. Trodde aldrig!!! att jag skulle ha såna problem att sluta med socker. Sjuk abstinens. Jag kan ju inte låta bli :( Din blogg är en inspiration!! Panikåt massa godis igår, hade klarat hela påsken utan att fuska. Men överblivet skit i skåpen blev mitt fall. Uhhhhh. Nu är det utrensning av allt här hemma, ska följa dina råd!!
Kram på dig!

Fyrtiotalisterna.com

Tack för tips, de behövs just nu!

Fyrtiotaggare.com

Hoppsan, det var jag som kommenterade nyss men min blogg blev fyrtiotalisterna i stället för fyrtiotaggare.com :-)

Therese

Detta har jag skvallrat om till min käre sambo som haft en veckas semester innan påsken och har extrem absinens nu efteråt. Han behöver verkligen detta! =) Tack för dina tips!

Linnea

Föräldraledig med tre barn här hemma och alla under sju år. Detta känns omöjligt. Har inte tid att sitta ner i fem minuter. Äter för lite för att sedan bli helt slut och äta dåligt.

Rädd

Hej My.
Jag har panikångest och generell ångest. Jag vill byta tillbaka till lchf igen, men jag är så rädd för att kolhydraterna som är kvar i mig tillsammans med det ökade fettet kan göra mig sjukare innan omställning till fett-drift. Jag väger 152kg och både blodfetter och kolesterol är ok. Då bör det inte vara ngn fara va?
Mvh, M

P i X E L I E – Fotograf Erica Pettersson

Jättebra tips :-D
Jag började med LCHF i augusti förra året (2015), och det är verkligen det bästa jag gjort!
Min utmaning består dock i att jag arbetar inom Måltidsservice, dvs. i KÖKET på en förskola... ;-)
T.ex. så har en av mina största svagheter alltid varit bröd, och numera ska jag alltså göra i ordning just mjukbröd två gånger per dag -till varje frukost och mellis.
Nåja; som tur är går det ändå ganska bra, då jag i vanliga fall är ganska envis :-)

Och din blogg är verkligen en stor inspiration att klicka mig in på när jag kommer hem från jobbet!! :-D

joakimramqvisthallin.blogg.se

Riktigt bra tips, 👍..

Cajsa

Hej!
Vad härligt med lite tips :) Är inne på dag 4 med lchf med max 20g KH per dag. Vaknar hungrig och är kallsvettig ett par timmar varje morgon samt sjukt trött, är morgonpigg i vanliga fall. Kan det vara omställningen eller fixar inte min kropp att hålla blodsockret? Tycker det känns jättekonstigt att äta så mycket fett, har varit stor lightproduktkonsument länge, det här lätta illamåendet antar jag har med fettet att göra, men det är väl säkert en vanesak. Hoppas jag vänjer mig snart och kan börja se lite resultat :) Tack för tips och motivation!

Christina

Jag blev av med mitt sockerberoende i samband med min kickstart på 9 dagar. Inga problem efter det att undvika socker :)

Jennah

Vadå, kasta godiset? Det går ju inte D:

Elin

Himla bra tips! Tack!! :)

Självkärlek

Inspirerande vilken förändring du gjort :-)
För min egna del hjälpte det inte bara att ha en bra plan eller fokusera på att ändra beteenden. För min egna del så behövde jag finna det psykologiska grundproblemet, och roten till min ohälsosamma livsstil och bearbeta det. Sen när jag gjort det så förändra min relation med min kropp mot en mer kärleksfull. Då när min inre värld förändrades så förändrades mitt beteende automatiskt. Då försvann mitt sockersug och det blev lätt att motionera och äta hälsosammare. Jag blev till och med sugen på att göra det!
Kram