Först är du en idiot

Här om dagen var jag på föreläsning som Charlie Söderberg från Lyxfällan höll i. Om balans och ekonomi. Det var en intressant föreläsning om hur man ökar livskvalitén.
 
Den väckte givetvis många tankar och funderingar. En tanke och fundering var det som Charlie sa "Är du beredd att de nästkommande 5 åren göra det som 95% aldrig kommer att göra för att få det som 95% aldrig kommer att få?" och "Först kommer de kritisera dig och tycka du är en idiot, speciellt som du inte har fått resultatet än, sen kommer de fråga dig hur du har gjort."
 
Och det fick ju mig att osökt tänka på min viktresa. Givetvis. När jag började äta LCHF för snart 7 år sedan tyckte alla jag var helt puckad. Här vägde man 170 pannor och tryckte i sig smör!! Helt galet! Man får verkligen komma ihåg hur det var 2010. LCHF fanns knappt då, det var bara några få som åt enligt den modellen. Det fanns verkligen inga kvällstidningsbilagor med LCHF och socker var ju helt okej, det innehöll ju hälften av kalorierna som fett gjorde. Så folk höjde på ögonbrynen, varnade om ond bråd död och tänkte att jag måste ha tappat det. Jag skulle ju ner i vikt, inte upp - och alla vet ju hur mycket kalorier fett innehåller.
 
Och så har det varit till ungefär fram till ett år sedan då jag uppfattas som normalviktig. Idag så säger folk "WOW! Hur i hela fridens namn har du gjort?". Visserligen får man lite förmaningar om hjärtinfarkter, att organen kommer att stänga av en efter en och att jag nog minsann hade gått ner fortare utan allt fett. Men inte alls så frekvent och samma förmaningar som när jag fortfarande var stor. 
 
För när du har gör det där 95% aldrig kommer att göra, måste du vara beredd att bli ifrågasatt hela tiden - speciellt som när du inte kan åtnjuta resultatet än. Och det är oftast det som hindrar oss från ett rikare liv, att man fogar sig efter majoritetens föreställningar om verkligheten. Men vill du leva som ditt allra bästa jag, är det viktigt att våga gå sin egen väg.
 
Så fråga dig själv. Vad kan du göra som är helt unikt som kommer ta dig till helt unika resultat?
 
KÖSS
 
 
4

Alltid hemma

Jag är en riktig planerare. Jag tycker inte om att slänga mat. Därför handlar vi aldrig saker som jag inte ska använda på utsatt dag och tid i veckan som kommer. Däremot har vi alltid viss mat hemma för säkerhetsskull. Det är viktigt att ha ett basföråd som man enkelt kan laga. I min kyl och frys hittar du alltid:
 
- Köttfärs
- Fläskfilé
- Bacon
- Korv med hög kötthalt
 
- Wokgrönsaker
- Fryst blomkål
- Fryst broccoli
- Fryst spenat
 
- Smör
- Bregott
- Kokosgrädde
- Shiriatakinudlar
- Brain Octane från Succeeder
- Portionsförpackade pannbiffar (vid akut hunger)
- Kvarg (Martins mat när inte jag är hemma)
 
Vad har du mer för basföda i kyl och frys?
 
KÖSS
 
 
8

Egenvärde

A och O för att må bra är att ha ett starkt egenvärde. Att veta att man är värd mer än korvspad. Många utav oss går omkring och tycker att vi inte är värda mer än lort. Att vi ska vara tacksamma om någon tycker om oss och att vi måste ställa upp på allt för att folk ska vilja ha oss i vår närhet.
 
Detta är ju lite kontentan av hela grejen. Vi ställer upp på saker vi inte riktigt vill, sedan har vi en diffus känsla av ångest och sedan trycker vi bort den med mat. För att kunna bli friska måste vi faktiskt jobba på det där. Att känna att vi värderar oss själva högt. 
 
- Säg nej när du vill säga nej, säg ja när du vill säga ja
Om du inte vill, ska du inte göra det heller. Genom att säga ja när du vill säga nej, så bryts ditt egenvärde ner. Öva på att säga små små nej i vardagen.
 
- Prata ur ditt perspektiv
"När du gör X, känner jag X". Genom att kommunicera hur du känner dig när du upplever en kränkning så förmedlar du att du själv är värdefull.
 
- Acceptera aldrig en kränkning
Oftast så vill inte en annan person kränka dig, det bara blev så. Det handlar inte om att du ska bestraffa någon, det handlar om att människor måste respektera dina regler och värderingar. Välj inte att förbise, då blir oftast kränkningarna större med tiden. Välj istället att ta upp frågan så fort du insett att du känner dig kränkt. Det är lättare att förmedla mindre kränkningar än när de växt till sig till jättestora.
 
- Förlåt dig själv för dina misstag
Vi är människor, vi begår misstag. Att älta misstag gör ingen glad, istället bryter det ner vårt egenvärde. Välj istället att försöka se att du gjorde ditt allra bästa i just den situationen, men ibland blir det inte riktigt rätt. Så enkelt är det bara. 
 
- Förbjud inga känslor
Alla känslor får finnas till, vi får känna alla känslor. Det gör inte dig till en sämre person för det. Acceptera hellre att de finns där än skuldbelägga dig för att du känner vissa saker.
 
KÖSS
 
4