Powered by Jasper Roberts - Blog

Matplan eller relationsplan?

Från årskiftet tills för en månad sedan mådde jag otroligt dåligt psykiskt. Det kanske märktes periodvis via bloggen. Anledningarna är att hösten och började ge biverkningar med allt som hände då. Separation, bortgång av flera anhöriga och så vidare. Jag tycker det va knäppt, hade svårt att acceptera att jag mådde så dåligt. Varför kom det nu, nu när allt var över? Jag hade ju ingen anledning. Allt var ju bra igen. Diskuterade runt och fick faktiskt en helt rimlig hypotes. Mitt undermedvetna skyddade mig, den gav mig bara det jag orkade med psykiskt. När allt var över, jag var i trygghet och allt var bra - då var det dags att bearbeta. Detta gav mig en lång rad symptom. 
 
- Jag sov skitdåligt
- Jag grät varje dag i månader
- Jag utvecklade fobier
- Jag var deppig och tänkte nattsvarta tankar
- Jag isolerade mig
- Jag tappade självkänslan och självförtroendet
- Magen brakade
- Immunförsvaret var helkass
- Jag hade generell ångest hela tiden
- Jag var trött jämt
 
Att jag inte gick in i väggen under dessa månader är ett under. Eller nej, det beror på att jag tar ansvar över min hälsa. Vi går in i väggen när allt blir en stress, och så var det för mig. Med ny organisation och ny roll på jobbet blev arbetslivet en enorm press och stress. Fritiden och privatlivet funkade inte heller. Det var bäddat för en utbrändhet. Skillnaden nu mot förra gången jag gick in i väggen (20 år gammal, pluggade och jobbade samtidigt, sockerdriven) var två saker: min ketogena livsstil och att jag kunde prata öppet med kollegor och chef om att jag var sliten och fick därmed hjälp och förståelse.
 
När en sockerberoende mår dåligt, vd gör hen då? Hen drogar, givetvis. Att jag inte gick på mitt primärutlopp socker & alkohol är ett jävla under. Men jag överåt nästan varje måltid och kunde hetsäta mandlar och fläsksvålar. Och det har givetvis gett konsekvenser i form av viktuppgång. Hur mycket vet jag inte, jag väger mig inte. Men ATT det har skett känner jag på kläder.
 
Då trivdes jag inte i min vikt, såklart. Jag trivs bäst i min kropp när jag äter lagom och hittar balansen. Vad gör man som sockerberoende när man vill gå ner i vikt? För det hela handlar ju om att vi äter fel.
 
Jag startade denna blogg 2013 innan jag visste att jag var sockerberoende och var hjärnsjukdomen innebar. 2013 var denna blogg, liksom många andras, en ren viktnedgångsblogg. Och liksom alla LCHFprofiler när de går upp i vikt så startar de gärna projekt. De lägger upp löften om fasta och striktLCHF och "Nu jävlar kör vi!".
 
Jag kan inte det längre, det är verkningslöst på mig. Du och jag vet hur man äter bra, eller hur? Det handlar om att ta bort lusten, behovet att överäta. Vi vet idag att beroende högst sannolikt handlar om anknytningen. Att vi anknyter till drogen istället för omgivningen. Människor är opålitliga, föremål är förutsägbara och pålitliga. Anknyter vi till ett föremål (mat, alkohol) så vet vi vilken effekt det ger på oss. En människa däremot - kan vara upptagen, trött och på dåligt humör, en anknytning till en människa är aldrig förutsägbar. Har vi en otrygg anknytning i ryggsäcken så sätter vi inte tillit till andra människor.
 
Så när jag behöver tappa trivselkilon startar inte jag projekt. Jag lovar ingen strikt kost. Jag fastar inte. Jag jobbar på orsaken till mitt behov att hetsäta.
 
- Vilka relationen funkar sämre i mitt liv idag? Vad kan jag göra åt det?
- Vilka personer kan jag höra av mig till och anknyta till? 
- Vad beror min skamkänslor på? Hur kan jag reda ut dem?
- Hur kan jag leva i gottgörelse för att åtgärda problem jag orsakat i mina relationer?
- Ärlighet i alla lägen
- Ingen isolering, tvinga mig ut bland folk
 
När jag börjar ta ansvar i mina relationer och inser vad som är mitt ansvar och vad som är ditt ansvar, minskar behovet att hetsäta. När jag lever i ärlighet och tillit minskar också behovet.
 
Och när behovet minskar, minskar hetsätningen och jag går sakta men säkert tillbaka till min trivselvikt. Imorgon kommer jag även skriva om hur jag vände min psykiska ohälsa genom kraftfulla verktyg.
 
KÖSS
 
 
 

Beroendepodden

Vill du veta mer om sockerberoende? Lyssna på min medverkan i Beroendepodden. Det var förra veckans avsnitt och går att lyssna på via exempelvis appen Podcaster eller iTunes!
 
KÖSS
 
 
2

Stil: somriga klackar

Detta inlägg är ett samarbete med Cellbes
 
Jag älskar stilen klackar och kjol på sommaren. Dock är det ett måste att klackarna är lagom höga, så man kan strosa med dem. Kilklckar är en favvis, de är stabila och sköna att gå i.
 
Jag har hittat ett par jättefina kilklackar i marint tema hos Cellbes. De är perfekta i höjden och urläckra att strosa runt i!  Sjukt snygga också!
 
Du hittar kilklackarna här!
 
KÖSS
 
 
3