Nystart: mental träning

Förra veckan skrev jag om att många väljer att se över sina vanor nu sähär under semestern och då väljer att nystarta. 
 
Jag skrev om hur du nystartar motionen (länk)
Också hur du nystartar maten (länk) 
 
Nu tänkte jag ta den biten som ligger mig varmast om hjärtat. Mental träning.
Jag har på nåt sätt alltid haft det som passion i livet. Jag tycker det är kul att se hur människor, och jag själv, har förmågan att finslipa oss själva - eller till och med göra en totalrenovering.
 
 
Principerna för mental träning
Det viktigaste med mental träning är två grundprinciper: 
 
1. Jag är inget offer för omständigheter
2. Jag är student
 
För att vilja bli ett bättre jag skall vi lära oss ta ansvar över vårt eget liv och faktiskt inse att vi har möjlighet att påverka vilken riktning vi tar i livet. Yttre omständigheter kommer alltid finnas där, men det är du som väljer hur du agerar på dem. Att sätta på sig offerkoftan är att handikappa sig själv. Nu förringar inte jag känslor som att sörja eller vara arg, men att gå runt och lägga våra livsöden i yttre omständigheter gynnar ingen - allra minst oss själva. Det är när vi inser att vi är kaptener för våra egna liv som vi hittar villigheten att utvecklas.
 
Det andra är att vi är studenter. Det har två betydelser. Det ena är att vi får lärandepoäng genom livet. Vi kan aldrig misslyckas, vi kan bara lära oss saker. Det andra är att vi skall gå in i varje mentalt verktyg som att vi är studenter. Speciellt inom meditation är det viktigt. Om vi går in och tänker att detta är träning, varesig det är vår första gång eller vår tusende, så är vi snällare mot oss själva om vi glider iväg i tanken eller har svårt att greppa verktyget.
 
Vilka mentala verktyg jag använder
Jag använder en mängd verktyg varje dag. På morgonen läser jag en text som jag reflekterar över, sen affirmerar jag genom ett random band på YouTube som jag hittar beroende på var jag är i livet, sen scannar jag av min kropp för att försöka läsa av rädslor och orosmoment. Dessa lämnar jag över till en högre kraft och är de riktigt jävliga så ringer jag en sockersyster för att få bukt med dem.
 
På kvällen skriver jag BRA-bok där jag listar 3 bra saker jag gjort under dagen, 3 tackamheter, 1 sak jag vill förbättra i mitt agerande (läs: en sak som jag gjorde "fel" under dagen), 3 friskfaktorer för morgondagen (ex. promenad, meditation, osv osv) och allt det jag behöver hjälp med.
 
Vilka mentala verktyg du skall använda
Det måste du själv bena ut. Vilka verktyg passar just dig? Ett mentalt verktyg är inte heller skrivet i sten utan du vissa passar bättre i vissa lägen och andra i andra. Sök bland böcker och bloggar för att hitta just dina eller prova mina. Lägg in 1 till att börja med så det inte blir så himla tungt, och sen ökar du på. Tänk på att mentala muskler är precis som fysiska muskler - de behöver tränas regelbundet. Det räcker inte med ett pass en gång och tro att du är urstark resten av livet. Träna varje dag helst.
 
KÖSS
 
 
 
 
1
Pirjo

Har tips på en bra pod med Tomas Lydal och Dennis Westerberg. Det handlar om 3 principer som förklarar hur vi människor fungerar mentalt. Hoppas att du gillar mitt tips.

Mvh Pirjo

Svar: TACK! Det ska jag kolla upp :)
LCHFingenjoren