Powered by Jasper Roberts - Blog

Nytt matupplägg

Jag har ätit LCHF i 7,5 år drygt. Det är lång tid och jag är en inbiten smörlover! 
 
Det går trender i LCHF. Back then var det kött och smör, grönsaker var mer pynt till maten. Sen så kom Paleo och folk började baka. Jag tror det var ungefär då som LCHF blev folkligt. När man kan baka och inte sakna livsmedel som bröd och så vidare. Sen så kom 5:2 och 16:8. Och jag har gillat att testa mig fram till allt. I början åt jag bara bacon och pannbiff i princip. Sen åt jag tre stadiga mål och två mellisar. Sedan körde jag liberal LCHF med mycket turkisk youghurt och fröknäcke. Sen provade jag fettfasta. Sen provade jag 24 h fasta. Slutligen landade jag på att ta en fettkaffe till frukost, äta en rejäl lunch och middag och sen fasta resten av tiden. Så har jag ätit i 3 år.
 
Nu är det dags för mig att prova en ny riktning. Jag kommer att jobba med min kropp och inte mot den. Såhär är planen att jag kommer testa att äta nu ett tag framöver:
 
06.00 - Frukost. Fett(koffeinfri)kaffe och en pannbiff.
10.00 - Mellis. 1 pannbiff.
11.30. Lunch. Mindre än förut.
15.00. Mellis. 1 pannbiff.
17.00-18.00: Middag. Mindre än förut.
 
Känner jag efter i min kropp så vill den ha det så. Jag dippar och blir görhungrig runt 10.00 och 15.00. Jag är inte den som är den, jag ändrar inte i min kost i onödan bara hejsvejs. Men nu har jag fått detta från två olika håll och jag känner att då är det meningen att jag skall prova.
 
Då jag har PCO så talar fertilitetseperten Micheal D Fox (kolla in hans videos på kostdoktorn.se/medlem) att man ska äta lite och ofta pga att vi ska sänka kortisolet och har, trots strikt LCHF, svårt att kontrollera blodsockret. Därför ger han denna kostmodell till alla sina patienter.
 
Sedan beksriver Martina Johansson i sitt inlägg om Reaktiv hypoglycemi så fint om just svängande blodsocker. Känner igen mig i symptomen hon skriver: blodsockerdipp TROTS ketogen mat efter måltid, och hunger/sug bara timmar efter en rejäl måltid. Även hennes lösning är att äta ofta fast lite. Hur bra är inte det då? Då måste jag faktiskt lyssna känner jag. Jag vill faktiskt prova detta.
 
Jag kommer såklart utvärdera när jag gett detta en ärlig chans. Och en ärlig chans innebär inte en vecka. Om ett par veckor kommer jag berätta lite hur det går.
 
Och appropå det! Stay tuned! I veckan kommer en utvärdering efter en dryg månad på Resistent Stärkelse! Jag skall plocka fram vågen och lista vilka effekter det har haft på mig!
 
KÖSS
 
 
7
monica

Verkligen olika varianter. Ena midellen 2 måltider per dag, andra 5. Min dotter med berg-och dalbaneblodsocker, klarar sig absolut inte med mat var 6:e timme. Nu äter hon ägg och ost som mellanmål. Mejerier påverkar blodsocker också. Hon väger under 60 kg till 170 cm.längd, så det är inte tal om bantning. Men hennes blodsockeroro är betydligt bättre på lågkolhydrstskost. Hon har svårt med mycket fett.

Svar: <3
LCHFingenjoren

Annika Dahlqvist

Man kanske kan tänkas prova att äta bönor omväxlande med pannbiff till 'mellanmål'?

Svar: inget big fan av bönor. Lite rädd för dem faktiskt xD
LCHFingenjoren

Johanna

Gillar också att testa mig fram och håller gärna fast vid en rutin jag mår bra av och som funka för mig. Hoppas nya upplägget blir bra för dig! Bra och skön inställning att jobba med kroppen istället för mot den.

Svar: <3
LCHFingenjoren

Henrik

Här är en länk där Dr JD pratar om salt och Hormoner.
https://www.youtube.com/watch?v=pr7ddrdjQRQ

Svar: intressant!
LCHFingenjoren

Emma

Ska bli spännande att läsa utvärderingen av resistens stärkelse, jag är sugen på att testa men väntar tills efter din rapport. Lycka till med din nya matplan<3

Svar: <3
LCHFingenjoren

Tina

Ja hujedamej, att det ska va så svårt att äta? :D
Har sen ditt inlägg om omlagd kost och kalorier fört dagbok i en app för att faktiskt få lite mer koll på vad jag åt. 1200 kcal istf 1600 som jag borde, visade det sig. Och för lite fett o för mkt kh mot vad jag trodde. Intressant det där. Många dagar när jag slutfört dagboken har jag fått skäll från appen att mitt resultat minsann inte kommer publiceras pga för få kalorier. Men wtf!
Jag la till bönor i ca 2 v till kött o smör, höll mig faktiskt mätt väldigt länge och inget sötsug/dipp som annars kan hända runt 14-15-tiden, vilket man kan bli galen på när man inte på veckovis ätit något sött eller sånt som man brukat dippa på förr! Oförtjänt liksom. Jag tror nu att det är då min 700-1000kcal-frukost börjar ta slut och man har jobbat hårt hela dagen utan vidare paus och endera behöver kroppen just paus eller mer bränsle. Är nog klokt att äta oftare OM man är hungrig.

Svar: Hejja dig!
LCHFingenjoren

Gunilla

Med förhöjt blodsocker, sug odyl låter det som det är för mycket protein i kosten?
För mycket protein omvandlas i kroppen till glukos.. dvs socker.
Kan det vara en bidragande orsak? Ät mer fett!

Svar: Nope, proteinet är helt lagom. Jag spär ut det under dagen. Kom ihåg att jag har rent smält smör i mina pannbiffar också :)
LCHFingenjoren