Stresshantering

Under sommarledigheten fick jag nya perspektiv på mitt liv. Hur jag vill leva och inte leva. En lång ledighet sitter bra - då kan man separera sig från jobb och utforska sig själv. Helt plötsligt slår det en "jag är inte mitt jobb". Det är så lätt att mixa ihop den vi ÄR med det vi GÖR. Jag ÄR min viktnedgång, jag ÄR Martins sambo, jag ÄR mitt jobb. När vi får perspektiv på saken inser vi att så inte är fallet - och det är så skönt.
 
Eftersom jag inte längre äter skit, behöver jag aldrig nystarta efter semestrar och dylikt. Visserligen kan man göra små justeringar i kosten - men inte det där megaprojektet som var förut. 
 
Däremot har jag ett annat megaprojekt att ta tag i - stress. Jag är svinbra på att stressa och det är så onödigt. Dessutom är jag extremt stresskänslig. Jag gick in i väggen som 20-åring och man blir liksom aldrig lika tålig efter det. Dessutom så påverkas min kropp mycket om stress, jag får PCOS, går upp i vikt och får dålig hy. Om jag tar en ärlig titt på mitt liv så ser jag att jag sätter mig själv i stressiga situationer helt i onödan.
 
Ett exempel är hur jag på morgonen kan onödigt stressa. Jag går upp i lagom tid, men så ser jag typ en fläck på spegeln och tvångsmässigt MÅSTE städa bort den! Och då slutar det med att jag måste springa till pendeltåget...
 
Ja du hör ju själv. Jag har många förbättringspunkter att jobba på.
 
Dessa verktyg håller jag på att implementera i vardagen:
 
- Mindfulness på morgonen samt när jag känner att stressen blir för hög på jobbet.
 
- En oro-dagbok. Så fort det kommer en stressor på jobbet skriver jag ner det. Då släpper man det på ett annat sätt.
 
- Planera igenom veckan, både mat och aktiviteter så jag har en översiktlig bild. Sen planera igenom dagen så jag vet vad som händer mer specifikt.
 
- Jag skall också börja anväda kosttillskottet Rhodiola från Succeeder för att öka min motståndkraft till stress. Skall bli spännande!
 
Vad är dina bästa stresshanteringstips?
 
KÖSS
 
5
Carin S

Härligt My!

Känner igen detta med o stressa upp sig. Är man sedan en sådan person som vill göra en massa spännande saker o utmana sig själv inom många områden o långt ur sin komfortzon så kommer rädslan o spänningen.
Lycka till med att stressa ned o minska dina egna krav o att få vara DU.
Kram
Carin

Svar: KRAM"
LCHFingenjoren

Johanna

Att planera veckan och dagen behöver jag också göra för att inte stressa upp mig. Använder en bra app som heter Any.do där jag lägger in uppgifter (man kan även koppla till kalendern så aktiviteter därifrån hamnar i appen). Så kan man ha olika kategorier, flytta fram uppgifter, lägga i prio-ordning, få påminnelser och bocka av. Enkelt, överskådligt och skönt att ha allt nerskrivet så man slipper ha det i huvudet. Annars tänker jag hela tiden att det är massa jag ska komma ihåg och blir stressad för det.

Oro-dagbok är så bra och effektivt. Jag kan oroa mig för allt och inget och för mig är det viktigt att få det ur systemet så det inte går runt, runt. Skriva ner det och avsätta en tid senare under dagen eller helst nästa dag om det går och ta upp punkterna jag oroat/stressat upp mig för och då känns det oftast inte lika "farligt" längre utan jag har liksom fått distans och kan släppa det lättare.

Svar: SMART! Tack för tips!
LCHFingenjoren

Charlotte

Åh vad jag känner igen mig i detta. Utan att förändra min kost vidare mycket har jag gått upp 4 kg på en månad, fått usel hy med utslag, kliande prickar och finnar samt en riktigt klurig mage som inte gör vad den ska. Stress alltså - jag LÄNGTAR stilla deadline på mina projekt kommer så jag kan ta bort det från hjärnan. Sen Adde jag nog behövt lägga till lite mindfulness och liknande jag också..

Svar: <3
LCHFingenjoren

Zandra

My! Jag är så otroligt tacksam för att jag fann din blogg. Följt dig några månader nu. Den inspiration du ger, ditt mod, erfarenhet och ödmjukhet har gjort att jag äntligen vågar prova lchf. Haft massor av försvar och bortförklaringar innan. Rädsla. Nu har jag rensat i skåpen, handlat hem BRA mat och tänker ge det en ärlig chans. Tolvstegsprogram hjälper mig att att hantera stress på ett sundare sätt. Rutiner, meditation och att vattna andligheten. Känner igen mig i hur jag stökar till det på morgonen haha, kan börja torka av köksskåp odyl. (Efter bara en vecka med lchf mår jag mycket bättre på många plan, yihaa!)

Svar: goa du! Tack för vacka ord<3 och HEJJA dig!!
LCHFingenjoren

Malin

Känner igen mig i mycket i det här inlägget och har också varit utbränd två gånger sedan jag började jobba efter examen pga duktig flicka-syndrom och att jag ville överprestera i precis exakt allt för att jag kopplade mitt personliga värde till min prestation på jobbet. Det i sig är kanske inte ovanligt eller så skadligt men jag hade oturen att ha en chef som såg sin chans att fullständigt utnyttja situationen.

Att meditera 1-2 gånger per dag har verkligen hjälpt mig, samt att vara helt öppen med min nya chef om hur jag lätt slår över och vill slå knut på mig själv vilket gör att han alltid är tydlig med realistiska deadlines och vikten av återhämtning och pauser från skrivbordet.

Svar: <3
LCHFingenjoren