Powered by Jasper Roberts - Blog

Äckelveckan

Detta är ett gemensamt inlägg från mig och min sockersyster.

Vi båda två är beroende, har beroendepersonligheter deluxe! Mitt främsta utlopp är socker, likaså min sockersyster med tillägg av mjölmat. Vi är väldigt lika, båda två har dopamin som dominerande signalsubstans. Detta gör att det är full fart på oss, vi är intensiva, snabba, och har näst intill ingen broms (går nästan inte att ha tråkigt med oss!).

Vår gissning är att det även bidrar till att vårt sjukdomsförlopp går så snabbt. Vi blir sjuka i ett nytt utlopp snabbt och det eskalerar på bara några dagar. När vi väl tar tag i det går det som tur var också lika snabbt. Agera är nyckelordet för oss! Så det är inte bara en baksida på grejen. Både jag och sockersystern har haft svårt med vår beroendehjärna på sista tiden. Vår hetsätning har eskalerat snabbt och vi har känt oss maktlösa över beteendet. När vi blir maktlösa så försvinner sinnesron och ersätts av matfixering och ångest.

Vi vill inte leva så. Vi vill inte vara förslavade. Så vi följer rådet en sockerberoendespecialist gav oss: att ett kort tag leva annorlunda. Vi triggar antagligen på kombon fett+salt och hårdstekt mat som blir karamelliserad. Det säger DING i våra beroendehjärnor. Så i en veckas tid kommer vi äta mat som inte påverkar våra belöningscentra.

Vi kallar denna vecka äckelveckan.

Under denna veckan kommer vi äta kokt mat och mat som tillagas i ugn. Allt för att undvika karamelliserad mat. Vi kommer bara äta kokta eller kalla grönsaker. Gröna och vita. Vi kommer laga två kötträtter och varva: köttfärslimpa och fläskkarré. Till det blir det kokt blomkål och broccoli, babyspenat och Brain Octane från Succeder. Smör, vare sig det är saltat eller osaltat går också bort. Även triggande kryddblandningar som taco/fajita.

Detta gör vi verkligen inte för att gå ner i vikt. Vi gör detta för vår sinnesro, att bli fria från matfixering. Vi går ju liksom ner lika mycket på stekt köttfärs och vaxbönor, som på köttfärslimpa och ångkokt broccoli.

Det är så här det är att vara beroende. När beroendehjärnan bli aktiv måste man agera. Hitta lösningar för att få sinnesro.

Följ #äckelveckan på instagram: @lchfingenjoren.se & @frontallobskollaps

Äckelveckan – Here we go!
 
Svar på tal på alla kommentarer hittar du här
 
KÖSS
 
 
 
21
ettlyckligareliv.blogg.se

Lycka till! Jag lägger upp mattips på min blogg! Hoppas att du kan hitta lite inspiration 💛

Rebecca B

Jaha,nu fattar jag vad ni menade med Äckelveckan!

Rebecca B

Jaha,nu fattar jag vad ni menade med Äckelveckan!

Hanna

Haha åhh jag känner igen mig så himla mycket i allt du skriver om matdelen på din blogg. Tack för att du orkar och vill skriva om svackor och flyt 😀

Ulrika

Hej! Du påminner mycket om min dotter, som också är intensiv, snabbtänkt och intelligent...och med ett beroende av mat. Hon fick en adhd-diagnos för tre år sen och med medicin orkar hon idag med både skola och att hålla sig till lchf. Har du funderat över det nångång?

Frida D

Recept på dessa 2 rätter tack!

Hanna

Starten på äckelveckan ser god ut!
Jag äter bara sådan "äcklig" mat varje dag och konstiga jag tycker det är gott.
Efter en tid ändrar smaklökarna sig.
:)

lottikristina

När jag växte upp fick man lära sig att aldrig säga äcklig mat!! Tycker därför det är väldigt dåligt att använda det i det här sammanhanget. Lämpligare med annorlunda. Fast det är den ju inte heller!

Alisa

Hej My! Har följt dig och din matresa länge och har också själv tampats med sockerberoende, överätning och hetsätning. Det jag dock kommer att tänka på är att du istället för att ta kontrollen över ditt beroende istället låter beroendet styra över dig. Du överäter/hetsäter något och istället för att ta makten över din primitiva hjärnhalva som har ett invant beteende att självmedicinera med mat, tar du istället bort "triggern". Snart kommer du inte kunna äta något alls om du fortsätter tänka som du gör. Sen jag började följa dig har det bara fallit bort mer och mer livsmedel. Man kan inte undvika precis allt, alla situationer som "triggar" osv. Det är som att helt låta beroendet styra. Du måste ta kontrollen över ditt ätbeteende för som sagt, du kommer "trigga" på allt till slut eftersom grundproblemet med ditt beroende inte är löst.

Alisa

Hej My! Har följt dig och din matresa länge och har också själv tampats med sockerberoende, överätning och hetsätning. Det jag dock kommer att tänka på är att du istället för att ta kontrollen över ditt beroende istället låter beroendet styra över dig. Du överäter/hetsäter något och istället för att ta makten över din primitiva hjärnhalva som har ett invant beteende att självmedicinera med mat, tar du istället bort "triggern". Snart kommer du inte kunna äta något alls om du fortsätter tänka som du gör. Sen jag började följa dig har det bara fallit bort mer och mer livsmedel. Man kan inte undvika precis allt, alla situationer som "triggar" osv. Det är som att helt låta beroendet styra. Du måste ta kontrollen över ditt ätbeteende för som sagt, du kommer "trigga" på allt till slut eftersom grundproblemet med ditt beroende inte är löst.

mims

Alisa: Själva definitionen på ett beroende är att man inte har kontroll (Steg 1, vi erkände att vi var maktlösa över..). Mtp. att My jobbar väldigt holistiskt med kropp och själ vore det intressant att veta HUR du tycker man ska göra? Ditt inlägg säger, i korthet, "gör inte som du gör nu", men nämner inte vad du tycker man ska göra istället, rent konkret.

Heli

Här är jag enig med Alisa. Det verkar inte vara en hållbar väg att gå, att fortsätta ta bort "triggers" tills det som återstår är två olika matvaror plus vatten. Här tänker jag nog att ditt beteende har väldigt mycket ätstörning över sig. Med det inte sagt att jag tror att du skulle må bättre av att äta s.k. "varierad kost" enligt tallriksmodellen, fylla i matscheman och gå på veckovisa vägningar hos en ätstörningsklinik. LCHF har ju bevisligen fungerat fantastiskt bra för dig, åtminstone viktmässigt. Men de senaste månaderna är det verkligen allvarlig ätstörning och inte sockerberoende som jag kommer och tänka på när jag läser en del av dina inlägg. Det är som om termen "sockerberoende" är en tröst för dig som du använder för att legitimera ett extremt begränsat ätmönster. Jag tror, precis som Alisa, att trigger-tankarna i sig kan vara en stor del av det skadliga med din sjukdom, oavsett om du kallar den sockerberoende eller ätstörning. Tankarna går ju i banor som "Det här kan jag inte hantera, så jag måste ha bort det i mitt liv". Någonstans måste du ju dra en gräns för vad du faktiskt måste lära dig hantera, snarare än att undvika.

Svar: Tack för din hobbyanalys. Jag har tagit råd från en legitemerad beroendeterapeut som vet vad hon gör och vilka tips hon ger. Läs på om beroendesjukdomen. Hadegötthej.
My Westerdahl

Anonym

Förstår inte vad som menas med äckelveckan.
Är det den bestämda maten som är äcklig? Det är ju vanlig mat! Eller vad menas?

Eva

Men kan vi inte bara vara lite stöttande nu..?
Hon mår inte topp, är nyskild och försöker ändå ge oss gratis underhållning. Skit i om äckelveckan kunnat heta något superpedagogiskt.
Sluta bete er som varje inlägg är 'hitta fem fel'.

Upplägget handlar om att programmera om ett negativt beteende. Jag har inte samma beroende, på samma sätt - men jag fattar precis vad du menar med stekyta. Stekt fläsk i smör blir sött!! Har gått över till att slökoka den. Med tiden släpper suget efter det söta och jag har börjat uppskatta maten kokt.

Eline

Håller med Alisa. Du ger ditt beroende ett så otroligt stort fokus att det verkar vara allt du tänker på? Bättre att hantera ett ätbeteende än att ta bort alla "triggers". Nya kommer alltid komma, beteendet består ju.

Svar: Har du någon aning om vad jag fokuserar på? Hur mitt liv ser ut i övrigt? Jag skriver ett inlägg om dagen på en blogg som handlar om beroende, vore det inte skumt om jag började skriva om annat än beroende på en blogg som handlar om LCHF och sockerberoende? Du har ingen aning om hur mitt liv ser ut eller vad jag tänker eller fokuserar på om dagarna.
My Westerdahl

dunderklimpen.com

Hej My!
Jag har följt din blogg i ett par år och jag gillar ditt ärliga och raka sätt. Du är verkligen inspirerande på alla sätt. Jag har precis börjat med lchf för första gången och jag har köpt hem två paket extrasaltat Bregott för att göra det lite festligare. Efter ditt inlägg kommer jag att gå tillbaka till det vanliga. Tack!

Maria

Ojoj här smög det sig in två personer som kanske inte riktigt förstår kraften i ett beroende? Som tycker att "det är bara att ta lite lagom"?
Inte så konstigt att My måste hålla extra fokus på sin abstinens när tiderna är oroliga! Det är ju en otrolig prövning att skilja sig, det sägs ju att kroppen reagerar lika starkt som ifall en närstående hade dött!
Så ni kan vänta och dra den där kritiken/frågeställningen när hon har flyt igen. Nu passar sig bara hejarop :)

Alisa

Jag skulle rekommendera att du läser boken "Brain over binge". Den har otroligt bra verktyg man kan jobba med för att fakiskt ta kontrollen över sitt matbeteende. Den delar in det hela i två världar; en där din primitiva överlevarhjärna tvingar dig till handlingar som främst handlar om överlevnad, njutning för stunden och invanda mönster och en annan rationell halva som kan resonera men som också styr över dina slutgiltiga val. Som att gå efter bregott till kylen och det faktiska hetsätandet som kommer därefter. Denna metod tar avstånd från allt vad känslomässig ätning heter. För let's face it. Alla möter upp å nedgångar i livet och ingen kan skydda sig från allt som är jobbigt. Men det man kan göra är att ta bort ovanan att självmedicinera med mat. Liksom man kan bli drogfri elr alkoholfri. Det gäller bara att förstå sin hjärna ur ett objektivt perspektiv och förstå att man hetsäter för att man har ett sug att hets/överäta. Detta ger oss stora dopaminpåslag i hjärnan. Men genom att ta kontrollen och sluta ge respons på dessa begär kommer beteender släckas ut med tiden. Ca 6 månader räknar man med att det tar, beror förstås dock helt på hur länge man upprepat beteendet. Socker och kolhydrater, speciellt i kombination med fett ger oss en stark belöning i hjärnan, speciellt för oss beroendemänniskor som är känsliga för det. Därför hjälper LCHF en tid. Men för att utrota det hela måste man hantera och släcka ut det invanda ätbeteendet. Annars blir det så som i ditt fall, man kan hetsäta precis allt. För några år sen var knappast broccoli elr morötter speciellt lockande va? Jag försöker inte vara stöddig på ngt sätt men jag tror bara du tacklar ditt matproblem på fel sätt.

Nyfikenblå

Kan inte Alisa och den andre "kunnige" dela med sig av sitt liv på samma sätt som My gör. I stället för attko sitta på höga hästar och analysera?
Jag tror att My, med hjälp av proffs, hanterar sitt liv på ett bra sätt. Och vad jag förstår sitter hon inte och pekar finger åt andra. Utan framstår som en ödmjuk kvinna som vill väl, och berättar om sitt liv för att hjälpa andra och sig själv.
Bara för att MAN kan kommentera och yttra en/sin åsikt. Kanske man ska tänka till innan, och fråga sig. Vad tillför jag med min åsikt. Skapar jag ngt positivt eller vill jag bara yttra mig, för min egna skull?

Sist!
Ingen annan kan tala om för ngn annan att den INTE ska ta illa upp eller inte ta åt sig!

Expat

Intressant, skall provas!

Felicia

"Lottikristina" - Men nu är vi ju inte barn som totalvägrar lök, spenat osv för att någon råkat nämna att mat KAN vara äcklig. Varför kan vi inte säga äcklig mat? Viss mat ÄR ju äcklig. :) Tror inte "äckelveckan" var ett superallvarligt statement liksom