Powered by Jasper Roberts - Blog

Ändrad matplan

Jag har ätit LCHF sedan det hette GI-Noll, det vill säga sedan 2010. Jag har provat alla varianter there is liksom. Liberal, normal, fakir osv osv. Inte nog med att jag varierat mängden kolisar, jag har även ätit olika. Någon gång har jag ätit 5 gånger om dagen, en annan gång en. Det beror helt på vart man är i livet vilket upplägg som passar en. Men jag faller alltid tillbaka på strikt LCHF, dvs: max 20g kolisar om dagen. Nu räknar inte jag kolisarna, men uppskattar att jag hamnar där när jag väljer ovanjordgrönsaker i den mängd jag gör. Nu har jag ätit typ samma i två års tid:
 
07.00: Frukost: kaffe + en shot Brain Octane från Suceeder
11.30: Lunch
17.30: Middag
 
Men nu känner jag att jag behöver revidera min matplan. Jag dippar som fan runt 15-16 tiden. Alltså inte att jag blir superhungrig, men jag känner mig nere på energi och gnällig. Det är ngt med hormonerna vid den tiden, det är jag säker på. Och sen ökar hungern och så är jag superstrikt för att få min mat EXAKT på mattiden annars blir jag skitarg. Det är så att vara matmissbrukare, man är fan noga med att få sin drog. Jag vill inte leva så, jag vill ha mer sinnesro. Så nu har jag provat ett par dagar att lägga in ett mellanmål. Och då skare inte va ngt djävulskap som triggar. Det ska vara ngt enkelt, snabbt som gör mig nöjd. Jag har brainstormat och kommit fram till att en pannbiff med lite spenat och olivolja är bra. Eller pannbiff med avocadoröra. Det är fina grejor det. Minimalt med kolisar, men lite extra påfyllning sådär mitt på dagen. Det är fan gött. Det ger mig lugn och ro! Så nu håller vi tummar och tår och hoppas på att detta är nyckeln till lite mer sinnesro. 
 
Hur många upplägg har du provat på LCHF?
 
KÖSS
 
 
 
 
 
11
Lena i Umeå

OT:
Tack för din fina artikel i LCHF-magasinet!

Effie

Oj. Vilken fråga.
Jag började med LCHF 2007, strax efter att jag fyllt 50, och då hette det väl varken LCHF eller GI-noll. Jag halkade in på det som GI fas ett, att hålla på med I 4 veckor,. Jag fortsatte när jag förstod att det gick och markte att jag trivdes med det. Konstigt, för jag hade varit fettvettskrämd I hela mitt liv. Och jag hade blivit itutad att det är farligt att undvika kolhydrater.
I början åt jag frukost lunch och middag. Efter ett par år lärde jag mig att frukost inte var lag; vågade testa att skippa den vilket gjorde livet bättre. Frukost är tvångsmatning för mig.
I början var det nog väldigt snålt med grönsaker också.
Jag testade att leva på ägg och smör ett par veckor; jag hade Inga problem med det (och Inga fördelar heller) men omgivningen klagade att jag blev för tråkig matmässigt sett.
På senare år har jag ökat grönsaksmängden rejält. Inkl lakto-ovo-vegetariska recept ibland.
Jag försöker sluta med mejerier (förutom smör och getost), men det är väldigt svårt. Det går I perioder.
Jag har testat att återinföra (en proteinrik) frukost enligt Martina JOhanssons tankar om att få bort leptinresistens. Mådde väldigt dåligt av det; tryckte I mig mat utan att vara hungrig I tre veckor; sedan gav jag upp.
Jag har testat 5:2-fasta I olika modeler, men får inte till någon som funkar riktigt. Blir panikhungrig eller utmattad.
Jag har testat fasta I några dagar; har funkat bra ibland och mindre bra ibland.
Jag testade blodgruppsdieten ett tag, eftersom B borde funka ganska bra med LCHF. Gick upp I vikt; mådde inte bättre.
Och jag har gjort avsteg; det brukar inte vara bra. Det påverkar inte måendet på kort sikt, och inte vikten heller, men måendet på längre sikt om jag fortsätter.
Viktnedgång 10 kg. 30 kg till hade inte varit fel.
Inte sockerberoende, men stresskänslig.
Jag har säkert testat mer, men det här är vad jag minns just nu.

Annie

Det låter som en bra idé att lyssna på kroppen på det sättet du gör nu :). Jag har liknande problem. Jag äter dock alltid frukost, brukar då inte känna någon hunger/sug vid 15-tiden och hoppar därför gärna över mellanmål då. Resultatet blir dock nästan alltid att jag istället blir superhungrig vid 17 och kan äta hur mycket som helst till middag och resten av kvällen. Därför tror jag också att det är bra för många att man äter något bra, gott och näringsrikt mellanmål mellan lunch och middag, just för att maten på kvällen då också blir mer balanserad :)

Karin

Börjar dagen med ett glas citronvatten. Halv citron /glas.
Vid 09tiden är detta. Senare kaffe med smör.
Vid 13tiden två ägg med smör eller majonnäs.
Kaffe m smör vid 15tiden. Middag vid 18tiden.
Ev en mugg te på kvällen utan tein. Liberal LCHF, mår bra men långsam viktnedgång.

monica

Första gången jag kom i kontakt med lågkolhydratskost var år 2006. En bilaga nr 44 i Året runt med en artikel om de Annika Dahlqvist och kvinnorna på en läkarstation i Sundsvall. Dieten hade inget namn än. Jag har ätit LCHF av och till under åren. Jag kan inte avstå från svenska äpplen, äter 1-2om dagen. Nu skulle jag vilja ner till 75 kg från de 79 jag väger nu. Inte för att bli lyckligare och vackrare men för att kläderna ska "hänga"bättre. Har du varit i ketos nån gång!? Då ska man bli oerhörd energirik och glad och ohungrig. Det har aldrig drabbat mig. Du skrev om menskoppar igår. Det gjordes reklam om dem redan på 50-60 talet, men det slog aldrig igenom.

Eva

Monica, är det inte lite konstigt att fråga en hardcore LCHfare om hen varit i Ketos? Hon skriver ju ofta om det.

Anonym

Har velat en del fram och tillbaka kring frukost eller inte frukost på strikt lchf. Tycker det funkar bra pga morgonen är min "ohungrigaste" tid MEN jag dricker alldeles för mycket kaffe under fastan för att det ska vara nyttigt nånstans. Blir inte lika kaffesugen om jag käkar fett+protein till frukost men tyvärr blir mitt matfokus större och jag börjar drömma om lunchen redan vid 09:30 trots att jag inte är hungrig rent fysiskt, suck. Har även en ökad hunger hela dagarna ibland vid frukostätning. Tror att det kan funka med att skippa både frukost OCH kaffe men jag har inte orkat prova, haha. Need my coffee liksom.

Anonym

Har velat en del fram och tillbaka kring frukost eller inte frukost på strikt lchf. Tycker det funkar bra pga morgonen är min "ohungrigaste" tid MEN jag dricker alldeles för mycket kaffe under fastan för att det ska vara nyttigt nånstans. Blir inte lika kaffesugen om jag käkar fett+protein till frukost men tyvärr blir mitt matfokus större och jag börjar drömma om lunchen redan vid 09:30 trots att jag inte är hungrig rent fysiskt, suck. Har även en ökad hunger hela dagarna ibland vid frukostätning. Tror att det kan funka med att skippa både frukost OCH kaffe men jag har inte orkat prova, haha. Need my coffee liksom.

Hanna Karlsson

Det närmsta LCHF jag kommit var när jag testade GI-metoden 2005 och det steget som kallades för rivstart. Gick ner tio kilo så visst fungerade det. Nu satsar jag på en mer "clean" diet. Så lite processad mat som möjligt och inget bröd eller pasta på vanligt mjöl. Bröd är rena döden för min självkontroll.

Helena

Tusan vad jag känner igen mig! Jag började 2009 och har liksom du vandrat runt lite men alltid återkommit till strikt lchf. Det är här jag känner mig mest harmoniskt.
Jösses så mycket motstånd jag fick i början. Tex, fick jag en fnysande kommentar av en släkting när han tittade på "snabbmatslunchtallrik" bestående av en kabanoss (86%) och en klick räksallad " det där ser ju himla sunt ut, det där är ju hur onyttigt som helst". Det säger killen som sitter med en korv med bröd + räksallad på toppen+ketchup och senap. Jag minns att jag sa till honom "intressant, skillnaden mellan våra tallrikar är att jag äter en korv med högre kötthalt och har plockat bort brödet och ketchup/senap..".Jag tittade honom i ögonen och sa " kom ihåg den här intelligenta kommentaren du nyss fällde om 5 år, så får vi se vem som är sundast".
Allt är ju lättare nu , med omgivningen och så, men jag känner verkligen igen mig i de här olika lågkalorimetoderna jag hoppat i och ur. Har dock aldrig ätit godis, pasta, potatis, vetemjöl, ris eller glass sedan 2009.

Felicia

Människans generella dygnsrytm (har jag hört på körskolan bl.a.?!) gör att mellan tre och fem är vi tröttare, både natt och dag. Påverkar hormonerna. Kan ju vara en av orsakerna kanske. Men är ju olika dygnsrytmer för alla. Så ett mellanmål kl 15 funkar bra för mig för innan märkte jag att jag blev helt crazy vid 17-tiden annars, haha.