Powered by Jasper Roberts - Blog

Bearbeta känslor

Den senare tiden har jag ju mått sådär, minst sagt. Jag har ett år av rent h-vete bakom mig med 2 dödsfall, skilsmässa, sjukdom i familjen osv osv. Det går liksom omkring och malen i bakhuvudet konstant. En jämn ångest som bara finns där och suger energi.
 
Det rådet jag får av många är att känslorna måste bearbetas. Men hur fan bearbetar man sina känslor? Bearbeta är ett luddigt begrepp tycker jag. Det är ett sånt där allmänt tips som man slänger ut sig bara för att det är rätt sak. För känslor skall inte tryckas undan. Då växer de till monster och tar över. 
 
Trots att jag har gått igenom en hel del skit nu, så har jag ändå (tack gode Gud) klarat mig relativt bra. Jag har gått till jobbet, jag har gjort mitt jobb, jag har lyckats att hålla mig ifrån socker&alkohol (+sötningsmedel, mejerier), jag har hållt bloggen och instakontot flytande. Så det har ändå funkat tycker jag. Sedan har jag dippat på andra saker. Överätning har tyvärr varit något jag sysslat med. Det och hetsätning. Men det är det enda. Och även om jag gått upp i vikt av det, så får det fan vara så. Det är klart en gungande tillvaro smittar av sig på maten på något sätt. Det jag har gjort för att bearbeta mina känslor är:
 
- Jag tar hjälp av min omgivning. Jag pratar och ältar. 
 
 
- Jag tar råd av de som gått före, de som gått igenom samma saker som jag. Då får jag tips på vad som är nästa fas och reaktion.
 
- Jag har tagit proffessionell hjälp av KBT som hjälper mig sortera alla känslor.
 
För mig blir det mer konkret om man tänker i dessa spår. Att bara säga "bearbeta" är luddigt som fan. Men att prata och strukturera tankar är konkret för mig. Då blir det konstruktivt och givande.
 
KÖSS
 
 
6
Anna-Sofia

Ibland är det mycket och det är stort av dig att både berätta om det OCH dessutom berätta hur du hanterar saken. Terapi rocks! Liksom andra sorters av reflektion, som att skriva till exempel. Förstår att bloggen är ett andhål.

Jag vill bara påminna om fenomenet "tänka färdigt". Detta ska inte blandas ihop med ältande, även om de stundtals kan se likadana ut. Känslor är ofta en mängd, och för att bli av med mängden kan man antingen hälla ut mycket eller lite i taget. Häller man ut mycket går det snabbare - men är jobbigare. Häller man ut lite i taget tar det längre tid - men man fungerar fortfarande och behöver kanske inte vara sjukskriven eller gå i exil.

Du har garanterat blivit så skicklig på att hantera dina känslor så du kan använda en av- och påknapp. Tryck på påknappen och låt tankar och känslor storma i dig en given tid, en rimlig tidsram, säg 1 h/dag. Ta en promenad, skotta snö, städa eller sitt bara still och låt känslorna storma på insidan. Efter en timme, tryck då på den mentala avknappen och tillåt dig att fokusera på nuet och det som ger energi och får dig att må bra. Då både möter du tankarna och får vila ifrån dem. Win-win!

Eller så hittar du något annat smart knep! Du är smart, kompetent, modig och driftig. Tack för att du inspirerar så många med din berättelse.

Eva

Jag vill prata om det som hänt, analysera vad, varför, hur. Var det någons fel? Mitt? Hur kan jag ta lärdom?
Eller så vill jag prata om någon, vad jag anser om denne, och jag vill få ha alla mina tankar, åsikter och känslor bekräftade av den som lyssnar - åtminstone de första gångerna.
För jag vill få prata av mej, få flera chanser att höra hur det låter. Sen kanske jag kan börja ta in andras åsikter, rentav råd.

Efter Estoniaolyckan berättade en av överlevarna att han önskade att vi kunde hantera enskild sorg lite mera som en samhällsfråga. I sitt tidigare arbete hade han bott i Afrika och när någon drabbades av motgång så ställde hela byn upp sej på rad utanför hyddan, gick in en och en, satte sej ned och sa: Berätta vad som hände.
Till slut så var det över, det var bearbetat.

Rolf Löfgren

My, du har gått igenom mycket på kort tid.
Det tar tid och måste få ta tid att bearbeta.

Jag tänker ofta vid svåra situationer att acceptera det som är, för det kan inte vara annorlunda. Önsketänkande hjälper inte.

Jag stannar upp då och då, och koncentrerar mig på att andas lugnt med stängd mun, att andas långsamt genom näsan, verkar lugnande. Att fokusera på här och nu, och lyssna på den inre tystnaden.

Du är trots allt mycket stark och att se framtiden som ljusare och vänligare, ger hopp för framtiden.

Styrkekram / Rolf

Anonym

Hej My, kämpa på tänk vilken utveckling du gått igenom när du klarat detta. Du är fantastisk 💕 Har du tips på ngn bra KBT i Gbg området? Kram

Anonym

Hej My, kämpa på tänk vilken utveckling du gått igenom när du klarat detta. Du är fantastisk 💕 Har du tips på ngn bra KBT i Gbg området? Kram

Anonym

Hej My, kämpa på tänk vilken utveckling du gått igenom när du klarat detta. Du är fantastisk 💕 Har du tips på ngn bra KBT i Gbg området? Kram