Jag bestämmer hur jag mår

De senaste två veckorna har jag verkligen legat på minus i energinivå. Jag har tagit varje chans att bara ligga raklång i sängen och känt att varje uppgift känns som att bestiga ett berg.
 
Och jag visste varken ut eller in. Jag visste bara att jag hade en sån enorm jäkla megaångest. Och det är inte konstruktivt någonstans. Jag började märka hur mina rutiner fallerade och att jag åt utanför det jag planerar. Och ångest är ju inte en känsla, det är en gojja med känslor som inte är bearbetade. Hur bearbetar man känslor? Ja det är ett diffust begrepp. Men tiden gör ju att man kan strukturera och sortera. Hitta nya förhållningssätt.
 
Men jag kan inte må såhär dåligt. Det går liksom bara inte. Det är inte konstruktivt alls och är direkt livsfarligt för min abstinens. Samtidigt hjälper jag ju ingen genom att bara trycka undan känslorna. 
 
Så jag bestämde mig att jag får må hur dåligt jag vill. Mellan 21.00-21.15. Så varje gång jag kommer på mig själv att må dåligt tänker jag "jag får må dåligt, det är helt okej. Men jag tar det ikväll. Nu väljer jag att må bra". Det låter hur skumt som helst, men det hjälper faktiskt. Det är liksom ingen idé att det ligger och kostar energi hela dagarna. Jag lägger en kvart energi på att må dåligt på kvällen, mer har inte jag råd med. Och när den där kvarten kommer så mår jag inte dåligt alls oftast.
 
KÖSS
 
 
 
 
11
Anonym

Håller med, låter skumt! Men bara det fungerar så spelar väl det ingen roll.
Men tryck nu inte undan känslorna, utan bearbeta dem. Annars finns risken att de kommer att belasta dig senare.

Annie

Hej!

Vill bara i all välmening "varna" lite för den strategin, för det är ju egentligen bara ännu ett sätt att fly undan känslorna / mota bort dem. Jag håller helt med om att man kan ha behov av överlevnadsstrategier när man går igenom den typ av "trauma" som en separation innebär. Jag har själv gått igenom en liknande process de senaste åren och använde olika sätt för att stå ut med/hantera ångesten. Det håller ju inte att gå omkring och gråta hela tiden på jobbet, t.ex, även om man kan känna att det är allt man vill. Kanske bör man dock egentligen "ta sig tid" att vara sjukskriven en period då, men det är lättare sagt än gjort ibland.

I längden tror jag iaf man måste ge sig själv tid och möjlighet att släppa fram och processa alla känslor som väcks. Just det faktum att du inte känner av ångesten under den planerade "15 min" på kvällen visar ju att du klarat att trycka undan dem, men det behöver ju inte innebära att grundorsaken har förändrats på något sätt. Det går nog inte att schemalägga känslor på det sättet. Men jag förstår ditt behov av överlevnadsstrategi....hoppas du hittar ett sätt att bearbeta allt långsiktigt. Var rädd om dig själv och tillåt detta att ta den tid du behöver.

Sonja

Tror det är en bra strategi, det hjälper beroendehjärnan också. Nikotinister, alkoholister och knarkare som vill bli/stanna nykter säger ju också: idag röker/dricker/knarkar jag inte, kanske imorgon, men inte idag...och sen kommer morgondagen och man kanske inte vill dricka/knarka/röka osv.

Lena i Umeå

Vilka spännande tankar. Det ska jag absolut testa.

Nu är jag inte deppad eller nedstämd, men ibland kan man känna att något gnager, och då kan det vara läge att se om detta fungerar.

Lycka till med ditt mående. Du känner dig själv bäst, så jag tror fullt och fast att du gör det som är bäst för dig.

Sanna

Jag brukar också tänka att alla mina känslor är relevanta och acceptera dem, därmed kan jag också välja hur jag ska hantera dem. De finns där men sen är det upp till mig hur jag väljer att reagera på dem :)

Anonym

Du är klokare och mer konstruktivt tänkande än alla psykologer jag träffat, Stort tack!

Hanna Karlsson

Jag var med om en riktigt jobbig grej för två år sedan. Det enda som funkade för mig var att tvinga mig själv att inte tänka på det. Många tyckte att jag skulle prata om det men det gjorde bara att jag mådde ännu sämre och kom in en spiral av ännu mer negativt tänkande. Att tvinga mig själv att tänka på annat var det enda som gjorde att jag långsamt började må bättre. Det var för smärtsamt att tillåta mig själv att grubbla över det och prata om det. Alla sätt som gör att man får kontroll över sina tankar och börjar må bättre är bra tycker jag. Oavsett om det handlar om att prata och älta eller som jag gjorde att tvinga mig själv att inte tänka på det.

vardagskronikoren.blogg.se

Det låter klokt! Ofta kan ett outtalat krav om att inte få må dåligt, skapa ett extra lagar av ångest. Att därför tillåta sig att "må dåligt" skapar en acceptans inför sig själv, som i sig har en lugnande effekt.
Mvh,
Vardagskrönikören

malla

Om du inte redan upptäckt (sociologen, forskaren och författaren) Brené Brown är hennes böcker mitt varmaste tips. Aldrig läst något bättre och mer välgrundat om just känslor, skam, och om sårbarhet och mod. Ord som gett en (välbehövlig och efterlängtad!) vändpunkt i mitt liv i den tid som är.

Önskar dig allt gott, bästa My!

Jessica Högberg

Låter smart tycker jag

Svar: :D
LCHFingenjoren

Jessica Högberg

Har lyssnat på första avsnittet av podden nu, jag gillar den! Bra blandning på "roligt och flamsigt" och "bra snack om viktigt ämne"

Svar: kul :D Kram!
LCHFingenjoren