Min vikt

Min kropp är speciell. Den är så himla utanför ramar och regler. Den går liksom inte att trycka in i någon mall, på någon kurva. 
 
När jag är som allra minst, när jag väger 75 kilo, då är jag pytteliten. Jag får kommentarer av vänner och kollegor att nu får du lägga in bromsen My, du börjar bli supersmal. Jag har fått kommentarer att jag ser sjuk ut, utmärglad. Men enligt BMI så väger jag 10 kilo för mycket, att jag är överviktig. 
 
Nu väger inte 75 längre. Jag har varit där nere och touchat ett par gånger. Vanligtvis väger jag mellan 77-79 någonstans. Men min kropp lägger på sig lätt. Jag kan ligga mellan 75-83 på bara två veckor. Och jag vet att jag inte är ensam om det, det är många utav oss som pendlar i vikten. 
 
Det beror på:
 
- Att 1g kolisar lagrar 2g vatten. Äter du väldigt lite kolhydrater och sedan ökar upp dom, kommer du lagra in massa vatten. Sänker du sedan kolhydratsintaget tar det ett par dagar och sen kissar du ut vattenreserverna.
 
- Homonellt. Det finns massa hormoner som är vatten och fettinlagrande. Stresshormoner, könshormoner osv. Jag går upp 2-5 kg under mens och ägglossning. Det beror helt på var i cykeln man är. Då man är i "testosteron-veckan" i menscykeln brukar man känna sig som allra mest fit. Testosteron har en avsmalnande effekt på oss, därför är bland annat styrketräning sjukt bra för fettförbränningen eftersom testosteronet ökar i kroppen.
 
Sen är det ju individuellt hur kroppen gör. Jag har sjukt lätt att gå upp i vikt, men också sjukt lätt att gå ner i vikt. Det beror på genitik givetvis men generna kan man inte beskylla för allt. Exempelvis är min kraftiga viktresa något som påverkar. De människor som varit smala i hela livet har en annan kropp som strävar mot jämvikt på ett annat sätt. De upplever att de kan sväva ut med maten hur mycket som helst, men kroppen väger ändå samma. Vi som gjort viktresor har en annan typ av kropp. En kropp som lätt lägger på sig, den har ju legat högre i vikt innan och det tar ca 6 månader för en kropp att fatta den nya vikten.
 
En annan viktig faktor är att jag vet vad jag ska och inte ska äta. Visst, jag kan lura mig själv att jag kan äta morötter, men innerst inne vet jag att jag faktiskt inte kan det. När jag strävar mot en lägre vikt vet jag exakt vad jag måste göra. Vilka livsmedel jag kan äta och inte äta. Många gör felet att äta livsmedel som ger insulinpåslag i tron att det är nyttigt. Man bakar på mandelmjöl, dricker 1 liter mjölk i kaffet och äter stora mängder nötter och bär. För vissa funkar det, för andra inte. Det gäller att vara ärlig mot sig själv vad kroppen klarar och inte. 
 
 KÖSS
 
 
10
Anonym

Men Bmi mäter muskelmassa, du gärna ju en hel del, styrketräning till och med va? Därför är ju Bmi en riktigt idiotisk mätskala, det finns till och med fullständigt normalviktiga barn som klassats som smällfeta enligt Bmi. ( finns artiklar att googla) så....droppa det där med Bmi, gör dig inget gott

Anonym

Men Bmi mäter muskelmassa, du gärna ju en hel del, styrketräning till och med va? Därför är ju Bmi en riktigt idiotisk mätskala, det finns till och med fullständigt normalviktiga barn som klassats som smällfeta enligt Bmi. ( finns artiklar att googla) så....droppa det där med Bmi, gör dig inget gott

Anonym

Åsså glöm inte att din lösa hud väger antagligen en hel och bör nog inte räknas in i din kroppsvikt. Mät istället och kolla hellre på sammansättningen i kroppen, hur mycket är fett, vätska och muskelmassa osv

Birgitta

Precis så där är det för mej också. Har ätit lchf i snart 2 år. Jag hat pcos och tror att det beror på det att jag går upp 2 kg på ett dygn om jag äter minsta lilla utanför boxen. Sen tar det veckor att gå ner dom kilona igen. Jag har inte gjort en så stor viktresa som dej (93kg-77kg.

Yasmine

Så bra skrivet! Right on point! Jag är exakt så (tyvärr) och har dessutom hypotheros som påverkar ännu mer :(



www.skinnysyrupssverige.se

Karin

Skulle verkligen uppskatta om du kunde förklara det där med insulinpåslaget lite mer?

Anne

Insulin är ett viktigt anabolt (uppbyggande) hormon i kroppen. Det fungerar som en nyckel som öppnar upp cellerna till att ta in glukos från blodet (som energikälla). Äter man mycket kolhydrater blir insulinpåslaget större. Hos friska normalviktiga fungerar det där av sig själv, men är man överviktig kan minskad insulinutsöndring leda till minskad viktuppgång. Men även protein aktiverar insulin, men i mycket mindre grad än kolhydrater.

Nina

känner igen mig. 160 cm, när jag vägde 62 såg jag utmärglad ut. Ändå är jag överviktig enligt BMI. nu väger jag 67 alltså överviktig, har ändå strl Small...
du är alltså inte ensam
Styrkekramar

Therese

Min kropp är exakt likadan. När jag gifte mig vägde jag strax under 60 kg, men såg ut att väga 45 kg, för jag var så mager (jag är 162 cm lång). Idag väger jag 75 kg på grund av en längre sjukdomsperiod (ryggproblem), alltså ganska överviktig enligt BMI, men jag har storlek small på kläder. Folk blir chockade när jag säger vad jag väger idag, för de tror att jag väger runt 60 kg. Min kropp går inte att mäta med BMI, för det blir missvisande. Om jag vägde de 53 kilon jag "borde" väga skulle jag se ut som ett vandrande skelett.

Helena

Igenkänningsfaktor, Igen :)

Min lägstavikt har varit 70kg till mina 171cm. Alltså en normal vikt men 5kg ner skulle för mig vara exemplariskt. Jag har leder som inte vill ha ngn övervikt alls, enligt läkare borde jag inte ha ett gram över, snarare lite under.
Men där vid 70-73kg tror alla i min omgivning att jag fått anorexia. Då får väldigt många kommentarer om hur fel det är att jag tänker på kosten.