Kortisolet då?

Som vi vet nu finns det två drivande hormon till övervikt: insulin och kortisol. Idag ligger tyvärr mycket fokus på insulinet, vilket egentligen är enklast att hantera. Men har du skyhöga kortisolvärden så är det i princip omöjligt att tappa vikt. I alla fall är det en utmaning.
 
Insulin
Insulin är hormonet som utsöndras när vi äter. Insulinpåslag får vi av kolhydrater, protein och stora mängder mat. Därför äter vi lowcarb, inte överdrivna mängder protein och har koll på portionsstorlekarna. Men vad händer om vi har svårt att gå ner i vikt ändå? En viktig faktor som många missar är kortisolet.
 
Kortisol
Det berömda stresshormonet. Det är ett livsviktigt hormon, men att ha för höga värden gynnar inte din viktnedgång. Dessa faktorer kan du påverka:
 
Sömn
Se till att alltid få regelbunden och bra sömn. Undvik skärmar ett par timmar innan du skall sova och se till att varva ner genom att släcka ner och göra lugnare aktiviteter. Undvik att träna kvällstid.
 
Mindfulness
Ger avslappning i vardagen och sänker stressnivån överlag. Börja ett par minuter om dagen och trappa upp försiktigt. Ha som mål att meditera i alla fall 15 min/dag.
 
Koffein
Den moderna kosten kom med tre komponenter: vetemjöl, socker och kaffe. Det säger ganska mycket. Om du har PCO skall du undvika kaffe som döden. Jag har som mål att bli koffeinfri innan 2017 är slut.
 
Nikotin
Driver också kortisolet. Något vi därför bör undvika.
 
Rutiner
Sätt morgon och kvällsrutiner. Det slappnar av en stressad kropp och hjärna. Vi är vanedjur som behöver fasta punkter på dagen för att vara närvarande. 
 
 
Vad gör du för att sänka dina stressnivåer?
 
KÖSS
 
 
12