Powered by Jasper Roberts - Blog

Kortisolet då?

Som vi vet nu finns det två drivande hormon till övervikt: insulin och kortisol. Idag ligger tyvärr mycket fokus på insulinet, vilket egentligen är enklast att hantera. Men har du skyhöga kortisolvärden så är det i princip omöjligt att tappa vikt. I alla fall är det en utmaning.
 
Insulin
Insulin är hormonet som utsöndras när vi äter. Insulinpåslag får vi av kolhydrater, protein och stora mängder mat. Därför äter vi lowcarb, inte överdrivna mängder protein och har koll på portionsstorlekarna. Men vad händer om vi har svårt att gå ner i vikt ändå? En viktig faktor som många missar är kortisolet.
 
Kortisol
Det berömda stresshormonet. Det är ett livsviktigt hormon, men att ha för höga värden gynnar inte din viktnedgång. Dessa faktorer kan du påverka:
 
Sömn
Se till att alltid få regelbunden och bra sömn. Undvik skärmar ett par timmar innan du skall sova och se till att varva ner genom att släcka ner och göra lugnare aktiviteter. Undvik att träna kvällstid.
 
Mindfulness
Ger avslappning i vardagen och sänker stressnivån överlag. Börja ett par minuter om dagen och trappa upp försiktigt. Ha som mål att meditera i alla fall 15 min/dag.
 
Koffein
Den moderna kosten kom med tre komponenter: vetemjöl, socker och kaffe. Det säger ganska mycket. Om du har PCO skall du undvika kaffe som döden. Jag har som mål att bli koffeinfri innan 2017 är slut.
 
Nikotin
Driver också kortisolet. Något vi därför bör undvika.
 
Rutiner
Sätt morgon och kvällsrutiner. Det slappnar av en stressad kropp och hjärna. Vi är vanedjur som behöver fasta punkter på dagen för att vara närvarande. 
 
 
Vad gör du för att sänka dina stressnivåer?
 
KÖSS
 
 
12

Resistent stärkelse: uppdatering

Jag har nu ätit resistent stärkelse (RS) i ca 20 dagar och tänkte komma med en fortsatt uppdatering. 
 
Vill du lära dig mer om RS läs denna artikel (LÄNK)
Vill du läsa mina första resultat på RS läs denna artikel (LÄNK))
 
Jag har fortsatta positiva resultat på RS, men nu har jag änna vant mig vid dem. 
Jag har ju alltid haft ett komplicerad förhållande till vågen, så jag har valt att ta semester från den fram till vecka 33 då jag börjar jobba igen. Just nu har fokus varit på återhämtning och att inte hetsäta - vilket har gått kanon!
 
På RS har mitt liv verkligen fått en schvung uppåt. Jag blir inte knäpp i huvudet om det dröjer till nästa måltid, det känns som hela jag är stabilare. Jag blir fortfarande nöjd snabbare - men inte så att jag slänger mat längre. Visst kan jag ha mer gaser, men det känns okej. Magen funkar bättre än förut!
 
Varje gång jag tar RS så dämpas mitt sötsug och jag mår kanonmycket bättre! Det känns som att jag blir tåligare och att mitt blodsocker blir jämnare.
 
Jag vet ju att jag är oerhört insulinkänslig då jag har massa symptom på det. 
 
- Jag vägde 170 kilo som 20-åring. Då har man en insulinresistens utan bara dess like.
 
- Jag har massa kroniska sjukdomar: astma, allergier, IBS, PCO, eksem. Dessa har blivit 1000 gånger bättre med strikt LCHF utan mejerier, alkohol, sötningsmedel. 
 
- Jag kan få känningar även på en strikt kost.
 
- Jag har extremt lätt för att gå upp i vikt. Under förra årets semester så gick jag upp +8 kilo på 4 veckor genom frysta ärtor typ.
 
- Jag behöver äta regelbundet och kontinuerligt, annars får jag blodsockerdippar. Det slipper de flesta på strikt LCHF.
 
Allt det här har ju blivit bättre på RS, vilket är fantastiskt. Känner mig oerhört tacksam.
Mer och större utvärdering kommer vecka 33! Då ska vi se hur det påverkat min vikt också!
 
KÖSS
 
 
 
4

Glossybox

Detta inlägg är ett samarbete med Glossybox som innehåller reklamlänkar
 
 
Jag har ju prenumeration därifrån och jag älskar verkligen känslan när boxen kommit hem och man blir sådär jätteglad när man får packa upp nya skönhetsfavoriter. Har hittat så mycket som jag använder dagligen i en glossybox. Brukar spara deras läckra askar och använda när jag ska slå in paket dessutom! Denna månad var ett riktigt sommartema med bronzer, en handdesifektion med en härlig lukt, läppstift, parfym och en sminkborste! Kanon!
 
Vill du också prenumerera? Tryck HÄR (LÄNK) 
 
KÖSS
 
 
1