Powered by Jasper Roberts - Blog

5 dagars recension på resistent stärkelse

I söndags började jag äta Resistent Stärkelse (RS). Läs varför, vad det är och mina förväntningar här (LÄNK). Tips är också att följa länken i det inlägget för en mer djupgånde förklaring om vad RS är för något.
 
 
 
Idag har jag alltså ätit RS i 5 dagar. Det är inte särkillt lång tid, men då många av er varit nyfikna på resultatet känns det viktigt att göra en tidig recension. Givetvis kommer det fler uppdateringar med tiden.
 
Först tänkte jag visa på hur jag ätit och levt dessa 5 dagar för att ge en liten "mall" hur det funkat för mig.
 
Min mall över denna veckan:
 
07.30 - Styrketräning
08.30 - Fettkaffe (30g smör), pannbiff, D-vitamin och 15 min meditation
10.00 - 1 msk potatismjöl i 1 glas iskallt vatten (har inte ätit och druckit något varmt på minst 30 min innan)
11.30 - Lunch: 150g kött, 200g grönsaker, 50g smör. Kosttillskott: Selen, omega-3, probiotika, B12, folsyra, C Vitamin
15.00 - 1 msk potatismjöl i 1 glas iskallt vatten (har inte ätit och druckit något varmt på minst 30 min innan)
17.00 - Middag: 150g kött, 200g grönsaker, 50g smör
20.30 - 1 msk potatismjöl i 1 glas iskallt vatten (har inte ätit och druckit något varmt på minst 30 min innan)
 
 
 
Nu vet du hur jag intagit mitt RS. Noga är också att jag valt ekologiskt för att minimera risken för skadliga bekämpningsmedel.
 
Vad som utlovats av RS
 
- Stabilt blodsocker
- Laga läckande tarm
- Bättre mage
- Enklare viktnedgång
- Mättnad
- Mindre sockersug
 
Varningar jag har fått höra av RS av bekanta
 
- Akut förstoppning
- Diarée
- Bubblig mage 
- Ingen skillnad/effekt
 
Min upplevelse efter 5 dagar på RS
 
WOOOOOOOOOOOW! Alltså WOOOOOOW!
Jag vågar inte säga för mycket än, men hittills så är jag frälst. Ni har en ny RS-frälst här!
Mitt liv har, på fullaste allvar, vänt till något helt fantastiskt på bara 5 dagar. Här kommer alla positiva effekter som jag har upplevt de senaste 5 dagarna.
 
- Min man säger att jag lyyyser. Att det är en helt ny positiv My. Han har inte sett mig sånhär på år. Jag har en helt ny positiv attityd till livet.
 
- Jag har gått ner -1,6 kilo på bara 5 dagar. Från att ha stått stilla 2 månader så rinner det av mig denna veckan. Väger mig knappt annars, men ville nu se om det gav något resultat och valde att väga mig denna vecka.
 
- Jag har minimalt med sötsug. Det var säkert 1 år sedan jag kände mig såhär osugen på att överäta eller hetsäta.
 
- Jag väljer bra mat helt automatiskt. Min kropp vill liksom ha bra kött och grönsaker och jag mår dåligt av tanken på chark och processad mat. Det har inte hänt på jävligt länge.
 
- Jag har fått slänga mat vid nästan varje måltid pga mättnad. Jag känner mig liksom mätt när jag fått nog. När hände det sist??!
 
- Jag tränar bättre på fastande mage. Det är helt fantastiskt. 
 
- Jag håller mig balanserad mellan måltider och har inte varit i behov av mellanmål. Jag är nöjd och glad och har inte haft en tanke på att äta utanför min matplan.
 
- Jag går på toa VARJE DAG! Den senaste tiden har jag haft förstoppning 5 dagar och sedan fått ta ett naturläkemedel (Santulana) och sedan sprungit på toa katastrofmycket två dagar i rad. Nu sker allt automatiskt - VARJE. JÄVLA. DAG!
 
- Jag sover som en jäkla kung. Från att vakna typ 100 ggr per natt så sover jag som en prinsessa.
 
Min hypotes
 
Förut när jag inte hade IBS hade jag stora positiva effekter på LCHF. Efter jag fick min IBS så drabbades jag av konstant sötsug och cravings. Jag mådde väldigt dåligt och fått kämpa mig fram varje dag med vita knogar för att stå emot hetsätning. Det ska inte vara så och jag har aldrig upplevt det förut med strikt LCHF. Jag tror att jag numer har hittat den pusselbit som saknades för just mig: RS.
 
När man har IBS har vi en sjuk tarm som kastar ut alla våra goda bakterier så de elaka börjar dominera. Vad jag har läst mig till får vi (bland annat) två effekter av det: vi blir deppiga eftersom 90% av serotoninet produceras i tarmen. Vi får också ökat sötsug. Det blir en trist spiral helt enkelt.
 
Jag har nu tagit tag i min tarmhälsa där jag först åt probiotika i två månader. Jag valde Pure Biotic Premium som innehåller 50 miljader bakterier från 11 olika stammar och som har en beläggning som gör att magsyran inte bryter ner den. Därefter har jag tillfört mat till de goda bakterierna i form av RS.
 
Min hypotes kring att jag inte fick övergångsbesvär i form av magknip, förstoppning, diarée och gaser är att jag odlade upp mina tarmbakterier INNAN jag började med RS. Kör man denna höga dos behöver man ett gäng kompisar i tarmen som tar hand om det så det inte ligger och jäser liksom. Så mitt tips är att ANTINGEN odla upp dina tarmbakterier ett tag innan, ELLER börja försiktigt med 1 tsk. Så skall du slippa de värsta besvären.
 
Min hypotes kring de goda effekterna är också att mitt sötsug i princip försvunnit pga att nu är magen nöjd så de sänder liksom inte ut signaler att de svälter. De får sin mat och är supernöjda. Tarmen kommunicerar trots allt med hjärnan och därför är det viktigt att ha den nöjd och glad. Dessutom blir restprodukten smörsyra vilket håller mig mätt och ketondriven. Win-Win!
 
Mina varningar
 
Jag vet att många utav er söker en quick-fix. Tyvärr ser inte livet ut så. Det finns inga magiska pulver eller metoder, hälsa är ett pussel. Det finns 4 stora bitar i livet som vi måste pussla ut för att må bra: rätt vila, rätt motion, rätt mat, rätt kosttillskott och rätt mental träning. Det verkar som RS är en pusselbit för just min hälsa som saknades, och jag är tacksam att ha hittat den. Men det innebär inte att jag kan skita i att äta bra, sluta träna och sluta jobba med min mentala träning. Det handlar om en balans i livet och att lägga sitt eget personliga pussel. Och jag hoppas att detta inlägg kan bidra med ytterligare en pusselbit för just dig!
 
KÖSS
18
Malinka

Härligt! =) Låter ju fantastiskt bra. Och vet du vad - jag har faktiskt också börjat med RS! :D Fast eftersom jag inte har ätit någon probiotika eller så innan, har jag smygstartat med 1 tesked om dagen (rågad, iofs, men ändå). Bortsett från att jag tycker det smakar lite småskumt, är jag ändå glad att ha kommit igång. Jag är på dag två idag, så jag tycker inte att jag hunnit se några direkta förändringar än.

Ja, förutom möjligen att jag tyckte att jag sket bra igår - och då menar jag inte att jag var duktig på det, utan att... well, you get the picture ^^

Det ska bli jätteintressant att följa din resa med RS, liksom för mig att följa min egen.

Fortsatt lycka till och hoppas att det fortsätter så bra som det gjort hittills. =)

Svar: <3
LCHFingenjoren

Kerstin

Jag blir lite nyfiken, äter du syrade grönsaker? Jag testade RS när det var nytt och märkte ingen skillnad. För mig är surkål, som inte är upphettad det som gör min mage glad. Potismjölet det står där och skräpar.

Svar: Nä, jag skrev i inlägget att jag äter probiotika i tablettform: Pure Biotic!
LCHFingenjoren

Ann

Vad roligt att läsa° Hoppas det fortsätter fungera!

Eftersom dina symptom/besvär delvis liknar mina blir jag nyfiken på när du började märka dina ibs-symptom. Var det alltså efter en tid på lchf? Och vad kan det bero på i så fall?

Liksom du upplevde jag fina resultat på lchf till en början men har på senare tid ett väldigt sötsug/dålig mat-sug :-(

Svar: Jag gick igenom en separation och bodde i en ryggsäck och därefter i andra hand. Det var oerhört stressigt och sen så brakade magen. Då konstaterades IBS. Ja, 7 år på LCHF och stressen utlöste IBSen. KRAM!
LCHFingenjoren

Erik 2

Tror ni (du och Ann) att det kan vara ökat intag av mejerier med LCHF som gav er IBS? (Och stress.)

Svar: Jag har ej ätit mejerier undantaget smör på dryga 2 år så för mig så handlar det om stress!
LCHFingenjoren

Anonym

Exakt samma fantastiska upplevelse för mig också, med tarmbakterier, probi mage, grön förpackning, stor skillnad redan första dagen och nu efter ca 10 dagar som en ny människa, eller snarare, som mig själv igen, på 10 dagar, efter 3 års satanshelvete (pardon my french) 😀💖

Svar: WOOW!
LCHFingenjoren

Anonym

Åååh, fantastiskt ju! :-) Ska också börja med RS, har ätit probiotika länge så hoppas det inte ska bli några problem :) Det jag tänkte på är att du skriver att man inte får ha ätit/druckit något varmt minst 30 min innan, men hur långt efter intaget ska man undvika något varmt? Fortsatt lycka till med allt härliga du! <3

Anonym

Åååh, fantastiskt ju! :-) Ska också börja med RS, har ätit probiotika länge så hoppas det inte ska bli några problem :) Det jag tänkte på är att du skriver att man inte får ha ätit/druckit något varmt minst 30 min innan, men hur långt efter intaget ska man undvika något varmt? Fortsatt lycka till med allt härliga du! <3

Svar: YAAY! Lycka till! I alla fall 30 min <3
LCHFingenjoren

Anonym

Hej! Jag undrar också varför man inte ska äta eller dricka varmt innan och efter intaget av potatismjölet... läser man det du länkat skriver dom ju att man kan strössla potatismjölet över sin mat o därför äta det i samband med måltid:) så varför väljer du att äta det för sig själv utan varm mat/dricka innan o efter? Mvh Madde

Svar: Ja, jag tycker det är svinskumt varför de gör det. För när det blir varmt bryts det ner till vanlig stärkelse och tas upp som en vanlig kolhydrat, så det rekommenderar jag inte!
Kram!
LCHFingenjoren

Helena

Nu har du inspirerat mig så jag ska också börja äta potatismjöl! Har varit på väg förut men inte kommit mig för, men jag tror verkligen det är jättebra. Probiotika har jag alltid hemma och det har räddat magen många gånger när den har varit bråkig. Jag är inte sockerberoende men äter socker väldigt sällan. När jag gör det stoppar jag samtidigt i mig probiotika för annars får jag sånt magknip. Socker göder ju fel bakteriestammar i tarmarna. Jag använder probiotikan LactiPlus och de tabletterna är rätt dyra (vet inte om samma gäller för andra sorter). Ett tips kan vara att beställa dem på apotea.se för där brukar en burk om 120 tabletter vara 100 kr billigare än på affären. Du skrev att du minskat lite i vikt nu och det är ju jättebra (om du vill göra det). Jag är i klimakteriet så viktminskning är nog inte så mycket att hoppas på... Kroppen håller envist fast i alla valkarna! Men, men vem vet!

Svar: HEJJA! Rapportera gärna resultat sen! Kram!
LCHFingenjoren

Elisabeth G

När det först började talas om RS testade jag potatismjöl och mådde alls inte bra. Magen blev jättekonstig. Nu har jag, sedan jag läst Litsfeldts o Olssons bok, först ätit icke pastöriserad surkål (ca 1 msk/dag) i några veckor och sedan lagt till 1 msk potatismjöl utrört i vatten och känner verkligen av positiva effekter.

Sedan någon månad har jag behövt strikta till kosten (sommaren är en fälla, även om jag inte återgår till sockerkost) och känner nu att det går lätt att få ordning på maten igen. :-)

Svar: Håller helt med om att sommaren är ett gissel! Härligt att höra att du märkt av positiva förändringar!
KRAM!
LCHFingenjoren

Anonym

Serotoninet i enteriska nervsystemet har ingenting med serotoninet i hjärnan att göra. De har två helt olika, men viktiga, uppgifter. Serotoninet i magen stannar där, det kan tyvärr inte ta sig vidare till hjärnan.

Svar: TACK för input! Det var mer än vad jag visste!
I alla fall är det sjukt bra att magen är glad, är ju "andra hjärnan" liksom. Kram!
LCHFingenjoren

Jessica Högberg

Härligt att höra! Grattis till pusselbit

Svar: tack!!! <3
LCHFingenjoren

Elisabeth G

Men, Anonym 2017-07-14 kl. 18.04,
kanske är det så enkelt som att när magbakterierna mår bra så mår man själv bättre och blir därigenom gladare.

För egen del har jag tagit potatismjöl i snart en vecka, efter att ha förberett genom att äta surkål under drygt två veckor, och känner mig faktiskt gladare. Framtiden får utvisa om detta är en slump eller inte.

Svar: yaaay! Kram!
LCHFingenjoren

Andrea

Jag har en fråga. Varför tar du D-vitamin för sig på morgonen och alla andra vitaminer senare? Vilken probiotika har du? Tack för att jag kan läsa din blogg. Kram

Svar: D-vitamin är en "piggvitamin". Det är ju sol på piller så därför kickar jag gärna igång dagen med D-vitamin :) Kram!
LCHFingenjoren

Andrea

Okej nördig följdfråga: varför tar du inte alla piller på morgonen? Jag har läst på lite om resistens stärkelse och potatismjöl och det verkar ju superbra, det enda är att jag sett att det har högt GI, det borde inte stämma? Konstigt? En annan sak jag undrar som jag inte hittat något svar på är är RS går in under "kolhydrater" eller under "fibrer" i näringsdeklarationer, vet du ? Kram!

Svar: Jag tar resten ihop med mat för bästa upptag. Nä, man får ju lägre GI av det om man äter det kallt. Varmt däremot - skyhögt. Kram!
LCHFingenjoren

Mia

Hej My! Tror du det spelar någon roll vilket potatismjöl det är? Jag ser att det du använder är ekologiskt. Det här verkar vara en grej som kan vara rolig att prova. Inget dåligt kan ju egentligen hända ;)

Svar: Nä tror jag inte :) Men man får i sig mindre bekämpnigsmedel om man väljer ekoligiskt :)
LCHFingenjoren

Sonja

Hej Jag gillar det du skriver så bra om sockerberoende. Har en fråga
I din matplan står det ex. 150 g nötkött - är det ostekt/kokt?

Svar: tack! Det är tillagad mängd :)
LCHFingenjoren

Åse

Ska testas här! Tack för att du är en sådan inspiration!

Svar: <3
LCHFingenjoren