Kortisolet då?

Som vi vet nu finns det två drivande hormon till övervikt: insulin och kortisol. Idag ligger tyvärr mycket fokus på insulinet, vilket egentligen är enklast att hantera. Men har du skyhöga kortisolvärden så är det i princip omöjligt att tappa vikt. I alla fall är det en utmaning.
 
Insulin
Insulin är hormonet som utsöndras när vi äter. Insulinpåslag får vi av kolhydrater, protein och stora mängder mat. Därför äter vi lowcarb, inte överdrivna mängder protein och har koll på portionsstorlekarna. Men vad händer om vi har svårt att gå ner i vikt ändå? En viktig faktor som många missar är kortisolet.
 
Kortisol
Det berömda stresshormonet. Det är ett livsviktigt hormon, men att ha för höga värden gynnar inte din viktnedgång. Dessa faktorer kan du påverka:
 
Sömn
Se till att alltid få regelbunden och bra sömn. Undvik skärmar ett par timmar innan du skall sova och se till att varva ner genom att släcka ner och göra lugnare aktiviteter. Undvik att träna kvällstid.
 
Mindfulness
Ger avslappning i vardagen och sänker stressnivån överlag. Börja ett par minuter om dagen och trappa upp försiktigt. Ha som mål att meditera i alla fall 15 min/dag.
 
Koffein
Den moderna kosten kom med tre komponenter: vetemjöl, socker och kaffe. Det säger ganska mycket. Om du har PCO skall du undvika kaffe som döden. Jag har som mål att bli koffeinfri innan 2017 är slut.
 
Nikotin
Driver också kortisolet. Något vi därför bör undvika.
 
Rutiner
Sätt morgon och kvällsrutiner. Det slappnar av en stressad kropp och hjärna. Vi är vanedjur som behöver fasta punkter på dagen för att vara närvarande. 
 
 
Vad gör du för att sänka dina stressnivåer?
 
KÖSS
 
 
12
monica

Tänkvärt. Hört om cortisol tidigare. Man kan förstå,att enbart mat och insulin, inte ger 50-150 kg övervikt. Brukar se en kvinna i 30-40 års åldern, hon tar sig nätt och jämt fram, utsatt för allas blickar. Det är inte bara att äta mindre och springa mer. Själv rökte jag i 10 år, inga problem att sluta. Socker och kaffe betydligt värre. Kaffe värst, 2-3 temuggar om dagen. Har inte ens försökt minska..

Svar: nä kaffet sätter sig verkligen som ett sug!
LCHFingenjoren

Betty

Så sant! Yoga, är fantastiskt bra. Främst de övningar som är fokuserade på andningen.

Svar: Så är det!
LCHFingenjoren

Carro

Yoga varje morgon i 30 min. Är mindfulness och träning i ett för är man inte 100% närvarande i sin yoga är det mycket svårt att utöva den. Har kvällsrutiner att se över ordentligt för att optimera min sömn igen. Ska få in rutinen att läsa böcker på kvällen igen istället för att ligga med mobilen.
Men barn så är sömnen inte så lätt att styra över men det går bättre och bättre. Har även jobb som inte stressar mig trots att jag arbetar heltid som lärare och det är guld värt!

Träna regelbundet är också viktigt för att minska min stress. Löpning och styrketräning i kombination med yogan varje morgon är mitt recept :)

Är iaf glad att jag inte dricker kaffe och aldrig har gillat det!

Svar: yaaay!
LCHFingenjoren

Anonym

Du skriver mycket om hetsätning och återfall. När du hamnar i en sån situation äter du även bröd, alltså kolhydrater samt snacks och läsk?

Svar: Nej, aldrig!
LCHFingenjoren

Emma Hällbacka

För högt kortisol är verkligen nedbrytande! Själv får jag högt kortisolpåslag av rutiner, blir oehört stressad av att känna mig fångad på det viset liksom. Det bästa mot stressen är powerwalks eller lugna joggingrundor i skogen. Tillfällig kortisolspik som sedan sänks på naturlig väg och ökar stresståligheten! :)

Svar: Vi alla är olika, bra att du hittat din grej :)
LCHFingenjoren

Anna Maria Eriksen

Yoga, medvetenandning med min breatalizer, muntejpning på natten och spikmatta.

Svar: <3
LCHFingenjoren

Tant Grön

Då jag slutar med kaffe ...sover jag mest i flera dagar ..
men kaffet ska bort igen ,,,

Svar: japp, tufft för kroppen!
LCHFingenjoren

Elisabeth G

En stunds läsning i en feel good-roman, eller annan inte alltför spännande bok, med ett tänt stearinljus bredvid är bra avkoppling inför sänggåendet.

Svar: <3
LCHFingenjoren

Carina

Hej Varför ska vi som ha pco undvika kaffe?!? /Carina

Carina

Hej Varför ska vi som ha pco undvika kaffe?!? /Carina

Svar: kolla vad jag skrev :) Surfa in på kostdoktorn.se/medlem och kolla på Michael D Fox videos :)
LCHFingenjoren

Vivisfaxarn

Jag skulle ta stort blodprov med Werlabs där kortisol ingår. Vet att mitt är lite högt, men tack och lov inte så högt som då - över 700!
På väg in tappade jag bilnyckeln till lånebilen ner I botten på bilen, kunde inte hitta den. Verkstan fick skIcka extranyckeln i taxi, 559kr,
Inte min dag! Fick dock användbara svar på en massa annat!

Svar: yaay!
LCHFingenjoren

Andrea

Jag undrar, kan du känna när du får kortisol-påslag? Hur känns det för dig? Du skriver att det kommer vid för stora portioner, vad är en lagom stor portion tänker du? (Förstår att det är individuellt men om du svarar för dig?) Jag funderar på om min idé om vad det är att vara mätt är en förväxling med blodsockerhöjning eller insulin/kortisol-påslag. Vad tror du? Tack för en himla fin blogg och allt du delar och inspirerar! Jag behöver verkligen fixa morgon- och kvällsrutiner men jag glömmer liksom alltid bort det. Behöver väl införskaffa en stor whitebord eller nåt med påminelseanteckningar så de blir omöjliga för mig att missa. Min morgon"rutin" om den nu kvalifiserar sig att kallas så pågår ofta i tre timmar.. ja det är ju alldeles ohållbart ("fungerar" bara för att jag är student). Den är dessutom alldeles för oandlig, bara yoga ca 20 min. Jag känner mig som ett fladdrande löv i vinden, skulle behöva ett sånt ankare som du !

Svar: Hej!
Nää... inte vid för stora portioner. Kanske uttryckte mig fel. Men det handlar mycket om hjärtklappning, att inte sova tillräckligt, att alltid vara uppe i varv osv.

Kram fina du, och lycka till i din fortsatta resa!
LCHFingenjoren