Powered by Jasper Roberts - Blog

Mys hälsopyramid

Många frågar mig hur jag har gjort för att gå ner -95 kilo i vikt och må såpass bra som jag gör hälsomässigt idag, jämfört med 2010 när jag vägde 170 kilo, hade självmordstankar, ofullständiga betyg och alla mina relationer var mer eller mindre urusla. Idag har jag finfina hälsovärden, är utbildad civilingenjör, har sprudlande relationer och min vikt är betydligt bättre.
 
Jag tänker mig hälsa som en pyramid där det finns 4 stycken pusselbitar som gäller för alla människor. Pusselbitarna är desamma, men innehåller i dem är individuell. Såhär tänker jag mig hälsa:
 
 
Rätt mat - Grunden och det viktigaste
När man är på botten av hälsan och mår skit psykiskt, skall man börja med det viktigaste först: rätt mat. Maten är det vi byggs av och funkar inte den, funkar ingenting. Tankar vi kroppen med halvfabrikat, socker, snuskiga transfetter och snabba kolhydrater - påverkar det magen, hjärnan, kroppen och vår uppfattning om hur vi mår. Många av oss är övergödda av tomma kalorier utan näring. Vi har näringsbrister och kroppen får inte rätt byggstenar - bara tom energi.
Hälsa börjar i köket. Det är lärandepoäng jag verkligen kammat hem. När jag började äta bra mat, så fick jag lust att göra alla de andra livsstilsförändingarna som krävdes av mig. Jag är byggd för att äta strikt LCHF. Då mår jag som allra bäst. Under mina 7,5 år som LCHFare har jag tillslut hittat den variant som passar just min kropp bäst, även fast jag ibland gör avstickare. Äter jag en föda på riktigt bra, svenskt kött, rejäla grönsaker och bra fetter som smör, avokado och kokos - då mår jag kanon. Min kropp trivs inte på chark, mejerier, sötningsmedel och nötter. Den reagerar med hetsätningsattacker. Din framsta uppgift för ett fantastiskt liv är att kartlägga vilka livsmedel din kropp vill ha och inte ha. Lyssna noga, det är värt att lägga energi på.
 
Fysisk träning - Basblock 2
Rörelse är en naturlig del i mitt liv nu för tiden. Jag vet att den energi jag stoppar in i en aktivitet, återgäldas tusenfalt. Men så har det inte alltid varit. När min LCHF-resa började kunde jag inte ens knyta mina egna skor. Jag satt i soffan hela första året. Jag gick ner -40 kilo ändå, vilket återigen bevisar hur viktig maten är. 
Men efter det året började jag träna Body Combat 1 gång i veckan. Det var slitit, motigt och jag var störst på gymmet. Men det var otroligt härligt! Sakta men säkert föddes lusten för rörelse ur den goda maten. Idag rör jag mig så ofta jag kan. Jag brukar träna 4 gånger i veckan tung styrketräning, men finns det luft i schemat så har jag promenadskor på jobbet och så smiter jag ut 30 minuter på en härlig promenad! Har jag platta skor tar jag trapporna på jobbet och jag brukar locka med mig mannen för en kvällspromenad eller cykeltur. Det är lustfyllt att röra på sig nu för tiden, och det ger mycket. Men rör vi oss mycket behöver vi mer mat och därför är det ingen bra metod för viktminskning. Jag ser fysisk träning som ett mentalt verktyg, det är så jag håller mig klar i huvudet och mår bra. Din främsta uppgift här är att ta reda på vilken slags motion du gillar. För är det inte lustfyllt kommer det inte vara hållbart i längden. Kanske gillar du dans, kanske gillar du skogspromenader eller kampsport. Prova och utmana dig själv! Det skall vara härligt att leva!
 
Mental träning - Basblock 3
Mental träning är väldigt viktigt för oss människor. Vissa avfärdar det som strunt, men det är en otroligt viktig ingridiens för hälsa. För hälsa handlar om hur vi tolkar vår verklighet. Vi kan ha det hur piss som helst, men väljer vi att "hitta blommorna i bajset" så blir livet enklare. Ett bra exempel på det är när min pappa hade dödlig cancer och vägde 60 pannor. Då skämtade han och höll humöret uppe. Dödligheten för hans cancer var någonstans mellan 80-90%, men likt förbannat överlevde han. Jag tror att hans inställning hjälpte honom igenom sjukdomen på ett bra sätt. 
Alla bör träna mentalt, men olika metoder passar oss olika bra. Det jag gör är att affirmera på morgonen, meditera en kortis efter lunch, skriva min BRA-bok på kvällen (5 rubriker: BRA, 3 saker jag gjort BRA under dagen, 3 saker jag är tacksamför, 1 sak jag vill förbättra hos mig själv, 3 stycken friskfaktorer under morgonen och allt det jag behöver hjälp med och oroar mig för). Din uppgift i detta basblock är att prova olika mentala verktyg för att hitta dem du tycker ger dig mest i livet. Jag har provat hundratals, men de är dessa jag trivs bäst med i vardagen.
 
Kosttillskott - finliret
Det finns inga magiska pulver eller tabletter, du måste ha koll på allt det andra för att må riktigt bra. En dålig kost men på massa pulver och piller ger inga större förändringar i din hälsa. Men vill du levla upp en nivå är det viktigt att ta reda på vilka kosttillskott just du behöver. Idag är tyvärr maten ganska näringsfattig. Djuren vi äter är ofta industridjur som blir matade med fel mat - de får därmed en skev fettfördelning. Jordarna är hårt pressade. Förr i tiden lät man jorden vila mellan skördarna, så den fick tid på sig för återhämtning och att samla rätt näringsämnen. Idag odlar man skörd på skörd på skörd - vilket gör grönsakerna näringsfattigare än förut. Så även om du väljer bra mat - kan du få brister. Din uppgift här är alltså att ta reda på vilka tillskott just du behöver. Det kan du göra via en biokemisk analys och/eller ett blodprov via Werlabs. Men kom ihåg att allt börjar i magen. Har du en trasig tarm kommer inte din mage ta upp tillskotten. Därför är det viktigt att laga den först. Det gör du med Collagen, probiotika, L-glutamin och gärna kokosolja.
 
Nu har jag förklarat lite mer min syn på hälsa. Vad föder det för tankar hos dig?
 
KÖSS
6
Charlotte

Föder ytterligare tankar om att jag måste ta tag i mitt mediterande - jag har aldrig testat men blir mer och mer sugen hela tiden.
I övrigt tycker jag det låter supersunt och väldigt fina värderingar gällande ett glatt och lyckligt liv!

kram!

Zandra

Först och en främst, tack för all inspiration du ger mig! De tankar just det här inlägget föder hos mig är: Hjälp, hur ska jag kunna nå mitt bästa jag.. Jag som lever på mindre än existensminimum med ensamt ansvar för försörja min dotter. Hur ska jag ha råd med kött (svenskt, ekologiskt osv) kosttillskott, analyser.. Har inte ens råd med det basala till min dotter utan får till och från hjälp av kyrkan mm. Tro mig, jag prioriterar stenhårt. Har du konkreta tips (eller vet någon som har det) angående riktigt billig lchf? Kan ju kanske komma halvvägs på billig fisk, bönor och motion. Plus smör. Mental träning, meditation och tolvstegslivsstil har jag fått med mig efter några år i AA. Inser att inlägget kan läsas som att jag självömkar (;)) och det gör jag såklart ibland, men vill göra det jag kan och det skulle vara guld med tips! Kanske någon annan som läser det här känner igen sig och vet om någon fattigmansblogg om lchf och beroendeproblematik :). Potatismjölsgrejen verkar jättespännande btw!

Carro

Zendra
Odla hemma på balkongen somliga kålväxter funderar även i balkonglåda. Kör med röda priser och frys in. Blir billigare i längden. Inälvor är billigt, gott och näringsrikt! Vitkål brukar vara billigt och smörstektvitkål kan man ha till det mesta. Lycka till!

Svar: <3
LCHFingenjoren

Zandra

Tack för tips om balkongodling! Ibland behöver man verkligen en spark i baken. Googlat runt lite nu angående mitt sk bekymmer och inser att det finns förändringar att göra - positiva sådana😊 Även om jag i nuläget inte har råd med kosttillskott olikn så kan jag faktiskt trixa till någorlunda bra lchf-kost (även om det tyvärr inte kommer bli ekologiskt/närodlat just nu). Hänger ju endast på mig själv. Känner ny lust och energi❤️

Svar: härligt att höra! Kosttillskott är ju finliret så det behöver man inte lägga enorma summor på, maten är viktigast! Jag åt LCHF alla 5 åren jag pluggade till ingenjör och då fick man ju 9k/mån. Gick utmärkt ändå! Lycka till!
LCHFingenjoren

Johanna

Tycker verkligen du får med alla viktiga bitar! Mycket bra och inspirerande inlägg. Tack!

Svar: tack!!
LCHFingenjoren

Andrea

Jag skulle gärna höra mer om att laga tarmen, med collagen och L-vaddetnuvar! Är det någon idé för mig att köpa det utan att göra någon slags utredning först? Vilken probiotika äter du och hur har du valt den? På vilket sätt läker kokosolja tarmen? Själv följer jag läkaren Stig Bengmarks kostråd till viss del. Vem eller vilka Hämtar du information från? Intressant. Tack för pyramiden!

Svar: Fick rådet av Arteget som är specialister på sånt. Alla sockerknarkare har en mer eller mindre trasig tarm, så bra investering. Jag fick tips och läste på och det är en bra probiotika. Jag hämtar info från Kostdoktorn och från Martina Johansson.
LCHFingenjoren