Nystart: maten

Nu börjar mångas semestrar gå mot sitt slut och därmed känner många för en nystart i livet. Hösten brukar ju ha stort hälsofokus och det är viktigt att bejaka de känslorna. Om det dröjer ett tag tills du vill ha din nystart, kan du i alla fall hitta inspiration från detta inlägg. 
 
Jag tänkte tala om nystart i 4 delar på bloggen: maten, motionen, mental träning och kosttillskott. Dessa pusselbitar är viktiga att få in i ett sunt leverne.
 
Jag tänkte utgå från mitt eget synsätt, min hälsopyramid som har hjälpt mig att gå ner 95 kg.
 
 
Maten
Här hamnar mångas fokus på en nystart. Kanske har maten spårat iväg under sommarens alla fester, eller så har det blivit för mycket av det goda.
 
Vår drivkraft är att bli lyckliga och med det innebär att vara tillfreds med livet och oss själva. Det funkar för väldigt få att äta lite kalorier på mat fulla med triggande socker och för lite fett. Det ger oss hunger och sug, vilket drar ner upplevelsen av livet ordentligt. Att ha en vardag på "vita knogar" där vi brottas med hunger, yrsel och sug tar på livskvalitén. Det finns andra sätt, tack gode gud för det.
 
Vi har alla en unik biokemi. Det du kan äta, väcker tankebesattheten hos mig - och vice versa. Det gäller därför att kartlägga vad du kan äta och inte. Du behöver 3 saker: penna, papper och ärlighet.
 
Mitt förslag är att du kategoriserar all mat i röd, gul, grön mat. 
Röd mat - mat vi inte kan äta lagom av som brukar spåra iväg
Gul mat - mat som vi spårat på någon gång, men som kan funka ibland.
Grön mat - mat som vi kan äta lagom av utan att tvångsmässigt överäta.
 
I början är det bra att bara äta av den gröna maten, då är du safe och slipper sug. Om ett par månader kan du testa gul mat där du är ärlig i dig själv hur du mår när du ätit den. Mitt förslag är att om du vill ha en effektiv och snabb viktnedgång enbart äta 20g kolhydrater om dagen, max. Det är svårt i början att veta, så ett förslag är att använda appen Lifesum och väga och lägga in maten så du ser att kolisarna inte trillar iväg. Jag rekommenderar också att äta mycket fett. Vissa triggar på fett så hitta din nivå. Använd gärna rikligt med kokosolja, smör och avokado. Det ger mättnad och tillfredsställelse.
 
KÖSS
2
oddeco en hållbar blogg

Bra vägvisare!

Svar: <3
LCHFingenjoren

Lena

Tack för nätets bästa blogg! Här bjuds man på inspiration, kunskap, klokskap, viktiga erfarenheter, pepp och en dos livsglädje - du är grym och helt ovärderlig. Jag läser allt, men har aldrig kommenterat tidigare. Ville bara att du ska veta att du har en tacksam läsare här. Jag följer med intresse hur det går både med den resistenta stärkelsen, beroendeaspekten och de mentala verktygen. Jag uppskattar även inläggen med kläderna från Cellbes, de ger mig inspiration. Ha en fortsatt bra sommar och höst! Keep up the good work och flaggan i topp! 💜

Svar: Åh, Lena! Va generös du är! TUSEN TACK fina du <3
LCHFingenjoren