Nystart: motion

Igår diskuterade jag maten, hur vi ska tänka där när vi nystartar. Idag tänkte jag prata lite om motionen, det andra basblocket i hälsopyramiden.
 
 
 
Motionen
 
I det andra basblocket i hälsopyramiden är för mig motionen. Jag använder inte motion som ett bantningsknep då jag blir hungrigare av motion och behöver därmed äta lite mer. Motion för mig är ett mentalt verktyg som gör mig klar i huvudet, håller humöret uppe - men också får mig att känna mig urstark.
 
Vilken fysisk träning skall man då göra? Det är en djungel.
Men det finns en bra måttstock: glädje. Vad tycker du är kul? Det är den motionen du ska göra.
 
Jag har PCO vilket gör att jag inte får ägglossning om jag har för höga insulin och kortisolnivåer. En av världens främsta fertilitetsexperter Michael D. Fox har hjälpt tusentalskvinnor att bli av med sina besvär. Hans råd: strikt LCHF + styrketräning. Vi med PCO skall undvika konditionsträning i form av bland annat löpning men det går bra att styrketräna. 
 
Hur jag tränar:
Jag tränar styrketräning 45 min 4 gånger i veckan. Jag promenerar mycket och gillar att njutcykla. Det är för mig glädje.
 
Hur vi börjar:
Det vanligaste är att vi traskar in på gymmet, köttar sönder två veckor och sedan ligger gymkortet där på autogiro. För att träningen skall bli hållbar så är det viktigt att du börjar med det lilla. Det räcker med korta promenader i början, att börja på en liten nivå. Jag började med BodyCombat 1 gång i veckan. Sedan så ökade jag på.
 
Lägger du om till LCHF kommer det dröja månader innan du är tillbaka på din ursprungsnivå gällande träningen. Det tar tid för kroppen att lägga över från glukogendrigt till ketogendrift. Ge din kropp tålamod och tid.
Det räcker med promenader och någon dags tyngre träning i början. Du kommer få resultat ändå om du äter bra och ditt mål är ju att göra motionen hållbar. Därför så är det viktigare att du börjar försiktigt.
 
Prova också nya sorters motion för att hitta det som du tycker är mest kul. Det skall vara en källa till glädje, inte plåga. 
 
Vad tänker du om träning?
 
KÖSS
9
Anonym

Hur ser dina pass ut? Övningar mm.

Svar: OJ! Svårt att beskriva! Men tung styrketräning med klassiska övningar! Kram!
LCHFingenjoren

Malinka

haha.. jag HATAR att träna :D

Svar: hahahhaha!!
LCHFingenjoren

Anonym

Jag har en slags hatkärlek till ordet träna. Det är ingen naturlig del i mitt liv även om min målsättning är att jag ska komma dit. Felet jag gör är att jag jämför mig med personer i min omgivning som tränar så gott som dagligen, känner mig värdelös och sitter kvar hemma i soffan. Jag har träningskort på "Curves" ett cirkelträni gsprogram som jag tycker är kul men även där hittar jag på ursäkt för att slippa. Men jag har under denna semester nått min botten igen så nu återstår bara att kavla upp ärmarna 😍 Tack My för dina delningar och tack alla andra sockersystrar som skänker kraft, mod och inspiration 💖

Svar: förstår precis! Men som sagt: maten först! Försök komma ut och röra på dig några minuter om dagen, det räcker! Kram!
LCHFingenjoren

Nisse Hult

Konditionsträning gäller helt klart om de ska bli nått och du skall utvecklas.
Inget mesande typ gå ut med hunden.
Klart utstakade målbilder.
Full fart framåt.
"Smärtan du känner idag är styrkan du känner i morgon."

Svar: :D
LCHFingenjoren

Anonym

har du märkt någon förbättring av din PCO med detta upplägg? Har du koll på när/Om du får ägglossning varje månad med exempelvis natural cycles eller liknande? Vore intressant att veta :D

Svar: Sant! Har beställt ÄLtest så då får vi se! Kram!
LCHFingenjoren

Johanna

Håller med om att bästa måttstocken är glädje. Jag älskar powerwalks. Långa, med en bra podd i hörlurarna. Njutcykla (älskar det ordet) är också något jag tycker om. Löpträna gillar jag att göra medan barnen cyklar bredvid, men springa själv är urtråkigt och bara jobbigt så det gör jag inte. Skönt att du lyfter fram glädjen och att det ska vara kul och alla behöver inte gilla samma slags träning. Är så lätt att jämföra sig med andra. Jag mår bra när jag rör på mig, jag blir pigg och glad, men om det ska bli av ska det vara sånt jag gillar. Varje gång jag försökt börja träna på ett sätt eller en slags träningsform som egentligen inte är min grej har det inte spelat någon roll att jag ser och känner resultat, det har ändå slutat med att jag lagt ner och sen inte tränat på flera månader för att all glädje kring träning är borta och kvar är bara en massa måsten.

Svar: <3
LCHFingenjoren

Jessica Högberg

Oh ska köra igång nu när jag börjar skolan. Lättjogg kallar jag min träningsform 😂

Svar: GÖTT!
LCHFingenjoren

Olga

hei :-) hvorfor skal de med pco ikke kondisionstrene, blant annet jogge ?
jeg er nysgjerrig :-)

Svar: kolla kostdoktorn.se/medlem och titta på Michael D Fox videos :)
LCHFingenjoren

Lasse

Hälsingar från Finland!

Vad bra råd du ger, My!

Har du tänkt att du skulle nån gång skriva en bok om din resa med vikt, motion etc? Inklusive dina goda råd hur du gjorde och vad man bör tänka till när man ställer om sitt liv.

Skriver du en bok nån gång så jag förebeställer en!

Ha fortsatt bra sensommar, hoppas den är bra i västkusten, här i norr har den varit hyfsat bra.

Svar: Hej Lasse!
Tack för fina ord! Det betyder mycket! Ha en härlig sommar du med!
LCHFingenjoren