Semester: Öland

Igår kom jag och Martin tillbaka från en ljuvlig semester på Öland! Vi hade hyrt via Stugknuten hos en jättegullig farbror. Han hade byggt ett litet hus som vi fick hyra för 3500 kronor. Det fanns en liten uteplats med grill, bord och stolar. Även en arbetsbänk där jag stod och tillredde sallader. Det var helt perfekt. 2 sängar med ett litet pentry med kokplatta, kylskåp, toalett med dusch. Det var så himla mysigt och spartanskt, fick handdiska och hålla undan så det gick att leva i det lilla huset.

Vi hade så himla tur med vädret. Bådde med cykelavstånd till Färgestaden dit vi cyklade och handlade vår mat. Någon kväll klädde vi upp oss fint och cyklade dit och lyssnade på trubadur och njöt. Cyklade hem sjungandes i mörkret.

En dag åkte vi till Böda Sand och kollade in läget. Det var hysteriskt med folk, så det var inte så najs. Åkte ut på Norrsidan och tittade på Långe Erik och fikade i Byxelkrok. Det var en fantastisk dag.

En dag regnade det så då åkte vi (och resten av Öland) till Borgholm och shoppade. Där inhandlade vi ett Alfapet och åkte hem och satte oss på uteplatsen och spelade. Det var jättemysigt att lyssna på regnet som smattrade på utetaket.

Näst sista dagen åkte vi till Södra Öland vilket var helt i min smak. Där var lunken betydligt lägre. Tittade på fyren Långe Jan och fikade lite. Jag har verkligen haft en kanonsemester!

Maten

Majoriteten av maten gick kanon. Vi grillade fläskfiléer och gjorde kanongoda sallader med massa gott. Jag hade packat ner två tomma matlådor som vi fyllde varje dag med grönsaker och kall grill. Det var kanon.

Men det gled iväg i slutet dessvärre. Jag har ätit väldigt ren mat och känt 0 sug sista tiden. Men tyvärr så gled det lite. Vi hade bestämt oss att unna oss 1 dag då vi åt ute. På Böda Sand hittade vi en restaurang som serverade fläskfilé. Plockade bort beasåsen (pga allergi) och pommesen och tog för mig av grönsaksbuffén. Dessvärre kom den in i en sockrig sky istället, vilket jag försökte skrapa bort med bästa förmåga. Sen satte jag tuggan i, vad jag trodde, en ren paprika. Ramlade baklänges vad sött det var! Grönsakerna låg i någon slags sockerlag och jävlar va vidrigt. Och de hade inget smör - bara Lätta, så jag var körd.

Och självklart körde det igång då. Sockersuget kom som en räkning på Posten. All sinnesro var som bortblåst och tankebesattheten på max. Fått socker i systemet och dessutom inget fett. Som att en alkoholist får i sig sprit. Hela systemet gick på högvarv. Satt och plågades av hunger och sug tills jag en timma senare sprang till affären, köpte wienerkorv, minimorötter och bregott. Jag hade inte valt den kombon om jag var vid mina sinnes fulla bruk. Körde i mig alltihopa. Hungern la sig, ångesten kom och tankebesattheten var på högvarv. På kvälen hade vi bokat bord på Lammet & Grisen, vilket är en fantastisk köttrestarang med bara ren mat och kött. Men en sockerberoende med ett system på högvarv skall man inte släppa lös på buffé. Så det spårade där med. Det blev inte 1 utan 3 (!!) portioner. I slutet satt röda hund och dippade smörstekta morötter i vitlökssmör. Och ångesten kom på beställning.

När man väl haft en dålig dag, spiller det gärna över på nästa och på nästa - som du vet. På morgonen kompenserade jag genom att hoppa frukosten, så lunchen mättade dåligt och röda hund tyckte fläsksvålar med bregott var ett superalternativ till mellis. Dålig idé. Dagen efter den hade jag fläsksvålar över och tryckte i mig dem på natten efter en lång kväll på stan. Ja du hör ju hur systemet kör igång.

Ingen katastrof såhär i efterhand, men ett snedsteg som jag lärde mig utav. Det är spännande att se hur det glider iväg och spiller över - även när vi har goda intentioner.

Motion

Jag var sjuk första dagen på resan, dagen vi skulle åka dit. Som vanligt när jag blir förkyld äter jag Holistic Anti V och det går över snabbt. Så det blev ingen styrketräning den veckan. Men väldigt mycket naturlig motion. Vi cyklade ca 1 mil om dagen och promenerade i alla fall 1h varje dag. Det är så fantastiskt skönt att röra på sig! Min bästa och främsta friskfaktor.

Detta är en semester jag sannerligen kan rekommendera. Hyra hus via Stugknuten och ta med sig cyklar. Billigt och härligt!

KÖSS

Anonym

Tack för att du delar med dig av både med och motgång 💖😘

Svar: <3
LCHFingenjoren

Johanna

Bra semestertips, har funderat många gånger på att hyra stuga på samma sätt och det låter verkligen som ni haft det härligt. Instämmer med tidigare kommentar - tack för att du delar med dig av både med och motgång. Känner igen mig av din beskrivning är systemet är igång... Hoppas du känner dig "på banan" igen nu <3