Powered by Jasper Roberts - Blog

Ansiktsolja

 

Detta inlägg är ett samarbete med  Viridi Eco AB
 
Sakta men säkert byter jag ut alla hudvärdsprodukter till ekologiska med naturliga ingridienser. Jag lider mycket av torr och fnasig hud och därför har jag bytt ut krämer mot olja. Jag kan verkligen rekommendera  Viridi Eco AB EcoCalm Beauty face oil som återfuktar och gör huden supersmidig! Den luktar supergott och verkar mjukgörande och härlig, absolut ingen fet känsla - bara lugnande. Dags att prova tycker jag!
 
Du hittar  ansiktsoljan HÄR!
 
KÖSS
 

Mina återfallssignaler

De senaste dagarna har jag steppat upp kriget mot beroendet och kartlagt mina tydligaste återfallssignaler. Ett återfall kommer inte bara som en blixt från klar himmel, ett återfall kommer smygandes över tid. Nedan delar jag med mig av mina tydligaste återfallstecken. Känner du igen dig?
 

Ökad stress. Jag känner mig mer stressad än vanligt. Små saker runt om i livet hopar sig. Jag har svårt att pinpointa vad det är som gör mig stressad, bara att jag känner stress. Det känns diffust och svårt att definiera, jag vet att det inte är bra men känner att jag inte har tid att göra något åt det. Jag har inte tid att strukturera upp det då jag har så mycket att göra. Det gör att jag får dåligt samvete för att jag vet att jag borde göra saker – men vet inte exakt vad. Det kan vara småsaker på fritiden, på jobbet och i mellanmänskliga relationer.

Ändrade känslor. Mitt inre går som rena berg- och dalbanan. En stund känns allt hopplöst. Jag vill säga upp mig och vill bara låsa in mig. Jag känner mig maktlös och hjälplös i situationen. Jag tar allt personligt och blir hudlös. Jag blir väldigt personligt påverkad av allt som händer på jobbet. Ingenting känns roligt. Saker som tidigare var roliga är mer ett problem än något att se fram emot. Livet känns tungt och jag fastnar i en negativ tankespiral. Allt roligt blir hinder.

Förnekelse av oro. Jag förminskar mina känslor, tycker att det jag känner är fel. Vill inte göra någon besviken. Tycker jag är gnällig och jobbar hårt med att inte framstå som negativ. Jag förminskar mina känslor kring situationer. Tycker att de kommer för sent i livet, att jag har det så bra och att jag inte har något att klaga på. Exempelvis kan jag sitta och prata med chefen och berätta hur jag känner, för att i nästa sekund lägga locket på och säga att det löser sig, nu tar vi tag i detta – fast jag inte tror på det själv.

Tendens till isolering. Jag tycker att alla mellanmänskliga relationer är jobbiga. Jag tycker det är jobbigt att prata med kollegor, hänga med ut på aktiviteter, träffa vänner. Jag tycker att småprat är onödigt och jobbigt, vill helst hem så snabbt som möjligt. Att svara i telefon känns övermänskligt. Jag börjar avboka aktiviteter och sedan jobba mycket hemifrån. Relationer känns mer som ett hinder i livet än något som ger glädje.

Bristande tankeförmåga. Jag har svårt att hålla den röda tråden. Svårt att hålla saker i huvudet. Tankarna flackar och jag har svårt att vara här och nu. Tankarna blir flackande och i fragment. Jag tappar lätt vad jag skall säga och har svårt att tänka på samma sak i mer än kortare stunder. Jag börjar slösurfa när jag umgås med folk. Jag har svårt att hålla mig till ett samtalsämne utan tankarna flyger iväg och man landar någon helt annanstans.

Håglöshet och oföretagsamhet. Jag har svårt att komma igång, alla uppgifter på jobbet känns för stora och för jobbiga. När jag är hemma så ligger jag i soffan och orkar inte göra någonting. Minsta uppgift blir mig övermäktig och jag har svårt att känna mig nöjd när något är avklarat. Detta gör att minsta uppgift blir ett stort företag som jag helst inte vill ta tag i.

Tappad struktur. Den ostrukturerade tankeförmågan smittar av sig på min vardag. Jag slutar planera upp min dag, hoppar träningen. Blir impulsiv och ändrar om i schemat. Hoppar eller skjuter upp träningen, ändrar om i matplanen. Försover mig, jobbar hemifrån, ställer in inplanerade aktiviteter. Detta ger dåligt samvete som ökar på stress och sedan ökar på mina ostrukturerade tankar.

Konkreta handlingar i vardagen:

-          Ökat koffeinintag

-          Impulsiv omstrukturering i vardagen

-          Rastlöshet

-          Oro och nedstämdhet

-          Kort stubin

-          Dålig sömn – svårt att sova ut

-          Oförmåga till planering

-          Offerkofta

-          Dåligt självförtroende (ex: jag klarar inte av att gå ner i vikt)

-          Oförmåga att slutföra uppgifter

-          Fobier (rädsla för transporter)

-          Vikthets och kroppshat – jag börjar väga mig hysteriskt och vågen avgör mitt mående.

 

 
13

Tankar om återfall

Som du kanske läst tidigare i bloggen så tog jag ett återfall i hetsätningen. Sanningen är att jag har levt med återfallssignaler i månader men inte lyckats bromsa. Återfallssignaler förnekar vi beroende och viftar bort. 
 
Jag har utvecklat ett stort intresse för beroendepsykologi. På min fritid läser jag böcker, artiklar och tittar på youtube-videos om beroende. Det har verkligen blivit en passion för mig, det är något som väcker mitt intresse. Det jag har insett nu, som jag förnekade förut - är att beroendehjärnan smittar av sig på allt. Det är liksom inte isolerat till utloppen som alkohol och socker, det är en grundbult i min personlighet. Istället för att lägga mig platt på marken, vira in mig i offerkoftan och tycka synd om mig själv - tar jag kriget mot beroendet till en högre nivå. Jag tänker inte handlingsförlamas, jag tänker inte falla offer. 
 
För mig handlar det om att ta fighten. Att aldrig ge upp på mig själv, trots motgång. Det spelar ingen roll hur många bakslag, hur många återfall - det är en del av sjukdomsbilden. Tillfrisknande och återfall är två sidor av samma mynt. Fungerar inte tillfrisknandet, kommer vi ta ett återfall. Blir vi slarviga i vårt tillfrisknande så kommer vi oundvikligen ta ett återfall.
 
Tillfrisknande är inte bara att sluta äta destruktivt, att hålla sig ifrån drogen. Vi måste se till att nykterheten fungerar. Det svåra är inte att sluta äta destruktivt, utmaningen ligger i att inte börja äta igen.
 
Lever vi samma liv som när vi drogade kommer det livet tillslut göra att vi drogar igen. Vi måste pinpointa vad i livet som får oss att ta till drogen, vi måste ändra vårt sätt att tänka och agera. 
 
Tillfrisknande är ingen jättegrej du gör en gång och sen är det bra. Tillfrisknande är ett dagligt arbete som du gör för att må bra, för att hålla dig ifrån drogen. Att gå in med en plan varje dag, att fylla på med friskfaktorer. Att titta över dina återfallssignaler och reflektera över hur livet funkade - just idag.
 
KÖSS
 
 
 
 
7