Mat på väg

Många nybörjare på LCHF tycker det är klurigt att veta vad man skall göra om man är ute och åker och plötsligt drabbas av panikhunger. Här är en SOS-guide:
 
1:a handsval - matlåda
Optimalt är vi goda planerare med lång framförhållning som har koll på när, var och hur vi ska äta. Vi tar med en lämplig matlåda till resan och har full koll på vår matdag. If you fail to plan, you plan to fail.
Ta med en sallad, omelett eller något annat hanterbart.
 
2: a handsval - välsorterad mataffär
Om vi har tur så åker vi förbi en välsorterad mataffär. Då kan vi hitta det mesta vi behöver för att inte ramla i sockerfällan, även fast det inte är helt optimalt.
 
- Sallad
- Kall korv
- Salami sticks
- Ölkorv
- Torkad kokos
- Grönsaker
- Bra skinka
 
3:e handsval - macken
 
Macken är ju en riktig sockerfälla, men nöden har ingen lag. Då gäller det att hitta det vettiga bland sockersortimentet.
 
- Wienerkorv eller tjockkorv utan bröd
- Bregott
- Nötter
- Kvarg
 
4:e handsvalet - Donken
 
Jag rekommenderar verkligen inte donken och det bör finnas massor av bättre alternativ längst din resa. Men vi alla har nog hamnat i situationen att man hamnar där. Då brukar jag välja:
 
- Hamburgare utan bröd med sallad. Jag rekommenderar att be dom gör din order för sig eftersom annars kan brödet kleta fast i fyllningen och det är inte så nice.
 
Vilka mer tips har ni?
 
KÖSS
 
 
11
Anonym

I kategorin "välplanerad" har 2 kokta ägg i väskan räddat mej många gånger. Annars är babybell en räddare i nöden!

Anonym

I kategorin "välplanerad" har 2 kokta ägg i väskan räddat mej många gånger. Annars är babybell en räddare i nöden!

Anonym

När jag var på vägarna brukade jag faktiskt oftast köpa 3 dl vispgrädde. Lite speciellt kanske men helt oslagbart. Det var när det bara fanns "macken". Man var mätt länge.

monica

Ska resa till USA i eftermiddag. 14 dagar . Kommer antingen att se ut som en amerikan vid hemkomsten eller lyckats bra. I Utvandrarnas fotspår med bussresor. Får tala framöver hur det gick. Godis-glass-läskedrycker inte svårt låta bli. Få se.

Laila

Körde för 2 veckor sedan 300 mil från Portugal till Skåne, 2-3 Babybell per dag till lunch fugerade utmärkt.

Margareta Lundström

Bra ämne My,
1) Matlåda med kylklamp innehållande rester
2) Rostbiffsrullar med vitlöksost
Rökt sidfläsk (skivat eller i bit) är gott och har bra fetthalt
3) Bensinmackarnas baconlindade korv

På flygresor säger jag "diet food" när jag passerar säkerhetskontroller, det fungerar eftersom det är enligt regelboken. Rester lämnar vi ombord för att slippa införselkontroll

På vift

Hej,

Jag är borta massor i jobbet och bor på hotell och far runt och kan sällan ta med matlåda men har alltid en liiten burk kokosolja i väskan som man kan ha i kaffet, spanar ofta efter kokta ägg och avokado. Ibland till frukost om jag jobbar tidigare än hotellfrukosten öppnar kan jag köpa en smetana/creme fraiche och äta som yoghurt med lite kokos på 😋 En liten flaska med olivolja i väskan kan ockås vara bra om man köper någon torr sallad så kan man dränka den i olja.

På vift (igen)

Glömde en favorit! Om man är välplanerad och åker hemifrån så gör jag gärna en smoothie på:

Frusen spenat
Halv avokado
Pressad citron/lime
Valfri mängd ingefära
En liten näve Lingon eller acai( båda är ju minemala i socker i den mängden men är vitaminrika och bidrar till god syrlighet)
Halv rödbeta
Valfri mängd kokosmjölk och vatten (beroende på hur lös/tjock och hur energirik man önskar den att vara)

Det går att variera i all oändlighet och är lätt att ta med i en termos eller så, massor vitaminer och ger energi och ger inte mig något sug över huvudtaget.

Anonym

Alltid macademia eller paranötter o ölkov liggande i väskan. Klarar ju ligga i flera veckor

Anonym

Alltid macademia eller paranötter o ölkov liggande i väskan. Klarar ju ligga i flera veckor

Tina

I de flesta affärer kan man hitta grillad kyckling. Till det en coleslaw eller bara majo om salladen är för söt. Annars brukar vägkrogarna kunna leverera någorlunda mat. Bättre än donken i alla fall.