Stress på resande fot

Något som jag, liksom många andra beroende, har som problem är mat och stress på resande fot. Det kan vara skitjobbigt helt enkelt! Många utav oss matmissbrukare kan inte heller hantera buffér och tycker frukostbuffén bara är ångestframkallande. Lägg då till aktiviteter som vi planerar in och kanske dålig sömn pga att du inte sover hemma och du har en coctail av ångest. 
 
Bestäm dagen innan vad du skall äta
Det ENDA du behöver veta är vad du skall äta idag och vad du skall äta imorgon. Jag skriver upp en matplanering och smsar till någon som känner till min matproblematik dagen innan. Då slipper jag fixera vid vad jag skall äta, när jag skall äta och hur mycket jag skall äta - jag använder den som facit, jätteskönt! Sätter jag mig i risksituationer (läs: bufféer) så meddelar jag tiden till en kompis och ber henne vara vid telefonen den tiden. Så tar jag ett kort på min tallrik och smsar till henne. Jag får inte börja äta förän tallriken är godkänd. Detta låter som en drastisk åtgärd, men pga att jag började banta när jag var 6 år gammal är jag rejält fartblind för mängder. Jag kan tycka att en liten portion är jättemycket och en stor portion är jättelite. Därför behöver jag ibland att någon tittar nyktert på min tallrik.
 
Be hotellet förvara dina matlådor
Har du möjlighet så ta med matlådor. Ring gärna innan och be om ett kylskåp eller fråga om du kan förvara dem i ett kylskåp. Det brukar inte vara några problem alls. Ann-Ida kontaktade faktiskt MTR och frågade om hon fick låna micro på tåget att micra maten i. Det var inga problem, det brukar inte vara några problem.
 
Göm minibaren
Vi pratade med det med Bitten. Hon berättade att i början när hon var nynykter brukade hon vira in alla småflaskor i en handduk och lägga utanför rummet. Och det kan du göra, du kan faktiskt be receptionen att plocka undan allt om du inte klarar av att hantera det.
 
Kolla menyer
Googla redan innan på menyer, ring eller maila. Det går faktiskt att lösa det mesta! Skriv upp på din dagsplan var du skall äta och vilken rätt.
 
Planera in luft
Kom ihåg att beroende är en stressutlöst sjukdom. Var schysst mot dig själv och planera in luft mellan varven så du inte blir utmattad och faller dit. Powervila, andas och lägg inte för mycket saker under en och samma dag. 
 
KÖSS
 
 
2
Emma

Tror precis som du att planering är A och O för att lyckas hålla sig inom ramarna! 😘

monica

Rätt skrivet. Svårt att äta när man aldrig vet hur mycket man ska ta på tallriken, inte heller vet om man är mätt, mär man ska sluta äta, när man.äter fat det inte ens är gott.