Test: Relaxator

Jag har verkligen gett mig f*n på att få bukt på mina stressnivåer! Stress är livsfarligt för mig (för alla) och jag känner att det i dagsläget är den enskilt största faktorn som leder till ohälsa i mitt liv just nu. Maten har jag koll på. Stress för mig påverkar mina två sjukdomar.
 
PCO. Stressar jag försvinner min mens. POFF säger den! BORTA! Insulin och kortisol är de två hormonerna som gör att man går från PCO till PCOS. Jag får ingen ägglossning om jag stressar. 
 
Beroende. Stressar jag så äter jag. Korrelation deluxe. 
 
Summa summarum: jag har inte råd att vara stressad. Så enkelt är det. Det är mitt prio nummer 1 att stressa ner just nu. Ingen nystart i maten efter semestern för min del, nystart i stressnivån snarare.
 
Så jag klickade hem den pryl som Bitten Jonsson talar så gott om: Relaxator. Det är en liten andningspryl med reglerbart motstånd som hjälper oss att andas rytmiskt. Den syresätter hela kroppen vilket skall leda till avslappning, råda bot på ångest, viktnedgång, bättre sömn, bättre koncentration med mera. 
 
Man kan träna när man vill, men jag använder den när jag mediterar på morgonen och innan läggdags. Cirkus 15 minuter per gång.
 
Nu har jag använt den en vecka och känner härligt positiva resultat. Min mens har vart borta i 8 veckor men med en vecka andningsövningar så kom den tillbaka. Sen så är jag väldigt avstressad, jag stressar inte på jobbet på samma sätt eller får stressymptom. Om jag har sovit dåligt på natten så tar den bort gröten i huvudet på morgonen. Jag tycker mig känna mig mer koncentrerad och tillfreds. Det är en annan spänst i mig. 
 
Enda nackdelen är att den är lite jobbig att ha i munnen och att den, tror det eller ej, är komplicerad i början. Man får faktiskt koncentrera sig på att andas in genom näsan och ut genom munnen när man är n00b på det. Men det kommer ju ge med sig ju mer man övar!
 
För dig som undrar så hittar du Relaxatorn HÄR (länk)
 
KÖSS
 
 
5
Tant Grön

Jag tejpar munnen till natten oxo .Det känns bra.

Svar: Japp! Det är kanon!
LCHFingenjoren

lars

Ja stress för mig orsakar kaos i knoppen. Allt blir jobbigt, jag vill göra allt på en gång. Jasså finns det andningsavstressare?
På natten har jag en andningshjälp CPAP, men det beror inte på stress, utan min lungskada i höstas, då syrehalten i mitt blod är för lågt
OK men jag håller med dig jag äter mycket när jag är stressad. Men nu ska jag ta en promenad i det vackra höstvädret, det stressa ned mig, varvar ned

Svar: tack för din delning!
LCHFingenjoren

Anonym

Eller så sparar du 350 spänn genom att blunda, hålla för höger näsborre och andas djupt. En klassisk stressänkare som stimulerar vårt paranormala (lugnande) system och är en klassiker inom yoga.

Svar: tack för tips!
LCHFingenjoren

Daniela

Hej My!
Jag tycker att alla såna här knep för att coola ner är så intressant! Håller själv på med meditation, mindfulness etc.
Något som jag kom över här om dagen är hypnos...som du köper själv ljudbok! Jag var skeptisk innan, men jag tycker att det är asballt nu då det fungerar för mig! Det finns allt möjligt som du kan få bot på. Bland annat sockerberoende, ångest, självkänsla etc. Kan kanske vara en liten hjälp på vägen! Om du är intresserad att testa, ladda ner Mindly appen. Där hittar du allt💪😃 ha en fin dag!

Svar: tack för tips!
LCHFingenjoren

Maria

Eller så kan man spara 350 spänn och köra klassikern inom yogakretsar: håll för höger näsborre och andas djupt och metodiskt i några minuter, så lägger sig lugnet som vadd i kroppen. Läs mer om Parasympatiska nervsystemet:
http://www.vetenskaphalsa.se/yogaandning-bra-verktyg-mot-stress/

Svar: tack för tips!
LCHFingenjoren