Kreta

Igår kom jag hem från Kreta efter 8 dagar av ljuvligt solbadande och njutning. Det har varit helt fantastiskt!
 
Jag har ju varit EXTREMT rädd för att flyga, jag har inte flugit sedan jag var 12 och min pappa jobbade med minröjning i Sarajevo. Så trots att jag och Martin har kilat stadigt i 7 år är detta vår första utlandssemester för oss. Vilken enorm vinst det är! Detta är ett resultat av att jag har gjort 12-stegsprogrammet och gjorde en rädsloinventering i steg 4 tillsammans med en sponsor, därefter har jag mött rädsla efter rädsla och det känns helt otroligt skönt att inte styras av rädslor längre! Visst är jag SJUKT rädd inför flygningar - MEN, jag gör dem ändå och det är det viktiga för mig. Känner att denna helgen blir lite upp och ner, vi landade på Landvetter 05.30 och kom inte i säng förän 07 xD Sov inte ett skit på hemresan (massa skrikande barn på flyget) så vi är rejält jetlaggade nästan xD
 
Veckan var helt fantastisk! Vi hyrde en fräsch lägenhet på Lito Beach (nära Platanias) där vi badade, åt gott och gjorde massa spännande utflykter. Vi är ganska dåliga på att bara ligga ner och löka, så första dagarna var vi som galningar och gick flera mil om dagen i de små orterna. Tyvärr så resulterade det i stora blåsor på mina fötter så de nästkommande dagarna var jag tvungen att ligga raklång vid poolen för jag inte kunde gå.. haha, livet tvingar en verkligen att chilla ibland!
 
Angående maten så var det feta problem att äta Carnivore (dvs. bara animalisk föda). Dels för att det enda smör jag hittade i affärerna var motsvarande Bregott och dels att de inte hade smör på menyn. Jag behöver mer fett för att vara nöjd än bara rent kött så därför äter jag keto-carnivore. Baconen var också helmysko. Knappt något fett och lite grådassiga... Så de måste vara från en annan del av djuret än vad vi har hemma i Sverige. Jag valde därför att äta ketogent och mejerier. Det blev tzatziki och mycket feta-ost till måltiderna, asgott! Jag har inte ätit mejerier på 3,5 år men det funkade bra där nere, satt inte och tryckte som jag var rädd att jag skulle göra. Angående grönsakerna så åt jag nästan inga, det var kanske 3 måltider de såg så läckra ut att jag åt av dem. Men annars blev det mest protein och fett. Jag tror att jag klarar av att äta lagom av mejerier och grönsaker pga mitt nya mindset - jag har liksom inga mentala förbud. Är jag sugen så äter jag. Det gör att jag inte känner att jag måste "passa på", jag får äta när jag vill. Skiter i vikten och kroppsstorleken också, så då blir det ännu lättare att inte ladda maten. Det är en enorm mental frihet att leva utan kroppshat, maten blir obetydlig. Givetvis blev det mycket god mat, men inget hetsätande eller "binging". Att äta ketogent är verkligen lätt i Grekland. Det är en enorm frihet att bara kunna gå på en restaurang, inte ens behöva kolla menyn innan och vara trygg i det. Alla restauranger har feta, tzaziki och rent kött och de frågar inte ens konstigt om man plockar bort potatisen, de är verkligen mer öppna än i Sverige. Dessutom är det sjukt billigt att äta ute. Det var många ggr vi åt 3-rätters och drack oss otörstiga för mindre än 500 spänn. Skall man köpa mat i butiker är däremot prisnivån samma eller något högre än i Sverige.
 
Tänk att man kan njuta såhär av en helt sockerfri och alkoholifri semester. Det trodde jag verkligen inte var möjligt för ett par år sedan. Det är verkligen såå skönt! Man blir mer närvarande i stunden och kan uppleva allt mer intensivt. Martin åt och drack, men jag känner mig inte alls missunnad. Tvärtom så ser man hur sega personerna blir av skräpmat och dryck så tvärtom känner jag mig mer motiverad att skita i det!
 
Jag längtade hem den sista dagen, hem till rutiner med träning och bra carnivore-mat. Ser verkligen fram emot att komma igång igen med både jobb, träning och bra mat. Nu är jag färdigsemestrad på ett tag. Kreta var fantastiskt och det var en enorm personlig seger att komma dit - både gällande flyget men också att matbesattheten var obefintlig. Så tacksam!
 
KÖSS
 
 
1

Hårinpackning

Detta är ett samarbetet med BODYSTORE och innehåller reklamlänkar
 
Jag köper oftast ekologisk hårvård och jag har verkligen märkt skillnad på mitt hår. Jag blonderar mitt hår ca 4 gånger per år och det har en fallenhet att gå av och stanna vid axlarna om jag inte är schysst mot det. Därför så använder jag mycket inpackningar. Jag brukar tvätta håret på kvällen och lägga in en hårinpackning. Kamma igenom håret och fläta det. Sköljer ur det på morgonen. Resultatet är ett supermjukt hår som inte går av! Min favorit som jag har hittat är John Master Honey & Hibiscus Hair Reconstructur som verkligen ger ett fantastiskt resultat. Jag vet att det är snordyrt - men den är sjukt dryg och ger önskat resultat + att man slipper använda balsam. SUUUUPERNÖÖÖJD!
 
Du hittar  John Master Honey & Hibiscus Hair Reconstructur HÄR (LÄNK)
 
KÖSS
 
 
1

Motivation suger

En av de vanligaste frågorna jag får är: HUR HÅLLER DU UPPE DIN MOTIVATION?!
 
Först och främst:
 
1. Motivation har ett bäst-före-datum, den försvinner efter ett tag. 
2. Motivation är en begränsad resurs, den tar slut
 
Kontentan: motivation är en urusel drivkraft! Motivation suger! Motivation är sjukt bra om vi ska göra något som kräver ett par timmar, max några dagar - men annars är det ingen tillförlitlig källa för förändring. Och vad basar egentligen motivation i en matförändring i? Ofta självhat - att vi avskyr våra kroppar. Det motivet känns inte kärleksfullt alls. 
 
Det vi behöver göra är att göra vår förändring i kosten ur en kärleksfull synvikel. Vi väljer bra mat pga att vi mår bra av det, att vi förtjänar att må bättre. Dessutom så måste vi vara smarta, att ha en kost som kräver att vi är hungriga och trötta och sugna för att lyckas är inte kärleksfullt alls. Det slår ALLTID tillbaka! Bara 1 av 20 personer lyckas hålla vikten efter en diet - vi har verkligen oddsen emot oss! Därför behöver vi tålamod och göra smarta förändringar, äta enligt kroppens behov. Vi behöver våga sluta dieta och börja äta - riktig mat och mätta! Då kommer din kropp och hjärna läka och sakta men säkert når du din målvikt. Lita på processen!
 
KÖSS
 
2