återhämtning

I vårt speedade samhälle med fokus på resultat så glöms ofta återhämtning bort. Vi skall träna varje dag, äta perfekt - men vila är det få som pratar om.
 
När vi tänker på det är det helt sjuka krav samhället ställer på oss. Vi skall göra raketkarriär, driva en hel familj, ha ett rikt socialt liv, träna och ha drömkroppen. Det är inte konstigt att så många blir sjuka - ekvationen går inte ihop.
 
Många som stannar av i viktuppgången - eller som äter rätt men ändå går upp i vikt - är stressen den bidragande faktorn. Det är farligt att stressa för mycket och vi kvinnor har en känsligare biokemi än män gällande stress. Vår fertilitet ryker, vi ansamlar vätska och fett runt buken och mår i allmänhet mycket sämre av stress. Vi ska inte stressa - våra kroppar skadas om vi stressar.
 
Något som är viktigare än träning är vila. Är vi stressade är cardio lite som snabba kolhydrater sägs det - vi blir lugna en stund efteråt men överlag bidrar det till ett mer stressat system. Du vet att du är stressad om du får sjukdomskänsla efter ett träningspass. 
 
Jag som har PCOS är extra känslig för stress. På HerCare så sattes det som grundorsaken till min PCOS eftersom både insulin och könshormoner såg perfekta ut. Jag har levt ett stressat liv hela livet. Först var jag aktiv i beroendesjukdomen och åt mat som stressar kroppen, blev mobbad och mådde skit. Det var oerhört stressande. När jag började med LCHF blev jag högpresterande och både jobbat och pluggat samtidigt - och alltid haft många åtaganden. 
 
Därför ligger mitt hälsofokus just nu på vila och återhämtning. Jag har fått strikta råd om hur jag med PCOS skall träna - styrketräning 3-4 gånger i veckan och intervallträning max 20 minuter 1 gång i veckan. Resten av cardion är promenader. Annars blir kroppen för stressad. Jag mediterar 3 gånger per dag och försöker göra en sak i taget.
 
Det är inget fult att vara stressad, ingen skam i att känna att stressnivån är för hög. Men det är lätt att känna så i ett samhälle som kräver 250% av dig.
 
Det skall blir spännande att utforska detta vidare. Kommentra gärna ditt bästa stresstips!
 
KÖSS
 
 
4

Medveten andning

Jag läser till beroendeterapeut med inriktning socker under Bitten Jonsson och förra veckan hade vi föreläsning med Anders Olsson som driver Medveten Andning. Anders intervjuade jag och Ann-Ida i podden Sockersystrar förra året och är ett bra avsnitt för dig som vill lära mer.
 
De flesta utav oss andas fel, vi överandas - det innebär att vi andas långt upp i bröstet, orytmiskt, för ofta och gärna med munnen. Det blir en låggradig hyperventilering vilket gör att vi får fel balans av syre och koldioxid. Anders brinner för att andas medvetet då han alltid levt snabbt och nu lärt sig hur andningen kan hjälpa oss människor.
 
Vi tror ofta att andas rätt innebär att andas stora andetag, men vilan hittar vi i utandningen. Genom att andas rätt kan vi uppnå en skara av hälsofördelar:
 
- Mindre oro, rädslor och ångest
- Bättre sömn
- Bättre koncentration och fysisk prestation
- Minskat sötsug
 
Det vi skall tänka på är att vi skall andas djupt ner i magen - det är diafragman som skall arbeta, andetaget skall vara någon sekund extra mot inandningen och vi skall andas rytmiskt och genom näsan.
 
Vi behöver att lära oss att andas! För det finns en relaxator man kan klicka hem och öva. Jag vet att några också tränar med sugrör för att få in en bra takt på utandningen. 10 minuter om dagen är en bra start. Att tejpa munnen är också en bra grej då vi lätt börjar andas med munnen när vi sover.
 
Jag själv tränar både meditation och medveten andning och har lagt in en extra växel för detta de senaste 2 veckorna. Det har fått fantastiska resultat - min mage fungerar regelbundet, jag blir lugn och magen har gått ner enormt i svullnad. Stress sätter ju sig där - i och på magen. Vi behöver andas bort den svullenheten helt enkelt.
 
Tejpar du munnen och tränar i relaxator? Vad är dina erfarenheter?
 
KÖSS
 
 

Miljöterrorism

Många tror att bara för att jag äter som jag gör (LCHF/Carnivore) så är jag värsta sortens miljöbov. Man har en bild att jag sitter och vräker i mig kött som om det vore jordens undergång. Så är inte fallet - jag äter ca 250 gram (tillagat) gräsbeteskött och 120 gram smör per dag. Tänk dig 3 hamburgerbiffar - på hela dagen.
 
Idag så marineras vi om hur dåligt kött är för miljön vilket leder till att allt fler väljer veganskt. Folk har klimatångest och vi köttätare framställs som den värsta sortens terrorister. Det talas om köttskatter och det finns politiker ute i Europa som vill förbjuda kött på restaurang.
 
Detta får mig att undra över hur fasiken den dolda agendan ser ut. Vad är det man vill uppnå med detta?
 
Såklart mår vi hundra gånger bättre om vi går från skräpmat till nyttig vegetarisk mat - ingen kropp mår fint av processad föda, snabba kolhydrater och tom energi. Då är grönsaker hundra gånger bättre!
 
Vi missar en sak i debatten - godis är den största miljöboven! Visste du att en påse skumtomtar ger samma miljöbelastning som en portion kött? Studien från SIK som gjordes på beställning av Nordiska ministerrådet och livsmedelsverket visar på att:
 
"Den svenska konsumtionen av godis, chips och läsk leder till utsläpp av nästan en halv miljon ton växthusgaser, motsvarande 0,8 procent av Sveriges totala utsläpp och cirka 2,6 procent av livsmedelskonsumtionens klimatpåverkan i Sverige"
 
Det är helt galet! Godisätarna är mycket större miljöbovar än vi LCHFare. En portion kött är mat, det är något som du äter när du är hungrig och behöver energi. Kom ihåg att all mat ger miljöpåverkan. Äter du alltså en portion vegansk mat har du en miljöpåverkan och när du sedan lägger till en påse godis på det så  har du en större miljöpåverkan än om du bara hade ätit en portion kött.
 
Inte nog med det, vad gör godiset med våra kroppar? I längden leder det till ohälsa och övervikt. Socker är dessutom något som påverkar vårt blodsocker - vi kommer få en blodsockercrash och vara tvungna att äta mer. Och äter vi godis riskerar vi att bli sjuka och behöva mediciner - detta leder till ännu mer klimatpåverkan.
 
Kött:
- Ger miljöpåverkan eftersom det är mat
- Ger inga blodsockercrasher, därmed triggas du inte att äta onödig mat
- Innehåller all näring du behöver - miljöpåverkan gör alltså nytta i våra kroppar
- Är en måltid, riktigt mat - inget du äter för skoj skull
- Håller dig mätt länge
 
Godis:
- Ger lika hög eller mer miljöpåverkan än mat
- Ger blodsockerdippar vilket triggar dig till att äta mat och all mat har en påverkan på miljön
- Innehåller 0 näring och enbart tom energi - därmed helt onödig miljöpåverkan
- Är ingen måltid, är något du äter utöver maten som du äter för skoj skull. Alltså onödig miljöpåverkan.
- Ger ingen bra mättnad alltså en miljöbelastning i onödan
 
Innan vi ser en köttskatt vill jag se en sockerskatt. Nu snackar vi miljöterrorism på riktigt.
 
Jag kommer aldrig ta kritik från en godisätande vegan. Man bör läsa på och se om sin egen låda innan man kastar sten i glashus.
 
Ta ingen skit!
 
KÖSS
 
 
 
7