återhämtning

I vårt speedade samhälle med fokus på resultat så glöms ofta återhämtning bort. Vi skall träna varje dag, äta perfekt - men vila är det få som pratar om.
 
När vi tänker på det är det helt sjuka krav samhället ställer på oss. Vi skall göra raketkarriär, driva en hel familj, ha ett rikt socialt liv, träna och ha drömkroppen. Det är inte konstigt att så många blir sjuka - ekvationen går inte ihop.
 
Många som stannar av i viktuppgången - eller som äter rätt men ändå går upp i vikt - är stressen den bidragande faktorn. Det är farligt att stressa för mycket och vi kvinnor har en känsligare biokemi än män gällande stress. Vår fertilitet ryker, vi ansamlar vätska och fett runt buken och mår i allmänhet mycket sämre av stress. Vi ska inte stressa - våra kroppar skadas om vi stressar.
 
Något som är viktigare än träning är vila. Är vi stressade är cardio lite som snabba kolhydrater sägs det - vi blir lugna en stund efteråt men överlag bidrar det till ett mer stressat system. Du vet att du är stressad om du får sjukdomskänsla efter ett träningspass. 
 
Jag som har PCOS är extra känslig för stress. På HerCare så sattes det som grundorsaken till min PCOS eftersom både insulin och könshormoner såg perfekta ut. Jag har levt ett stressat liv hela livet. Först var jag aktiv i beroendesjukdomen och åt mat som stressar kroppen, blev mobbad och mådde skit. Det var oerhört stressande. När jag började med LCHF blev jag högpresterande och både jobbat och pluggat samtidigt - och alltid haft många åtaganden. 
 
Därför ligger mitt hälsofokus just nu på vila och återhämtning. Jag har fått strikta råd om hur jag med PCOS skall träna - styrketräning 3-4 gånger i veckan och intervallträning max 20 minuter 1 gång i veckan. Resten av cardion är promenader. Annars blir kroppen för stressad. Jag mediterar 3 gånger per dag och försöker göra en sak i taget.
 
Det är inget fult att vara stressad, ingen skam i att känna att stressnivån är för hög. Men det är lätt att känna så i ett samhälle som kräver 250% av dig.
 
Det skall blir spännande att utforska detta vidare. Kommentra gärna ditt bästa stresstips!
 
KÖSS
 
 
4
monica

Promenader med hund i alla väder är underbart. Om man tål pälsdjur eller har möjlighet att ha hund. Stor glädje i alla väder .

Mösstanten

Promenad är bra. Tända ett ljus vid fikat och titta på det istället för mobilen eller paddan. Att försöka vänja sig vid att få tillräckligt med sömn. Det är ju svårt när man är uppstressad. Kan kanske inte somna eller vaknar vid två- tretiden och så snurrar tankarna. Om man kan ge sig sina åtta timmar eller hur många man behöver varje dygn så minskar stressen.

Anonym

Jag tänker kaffe, snus och mycket träning kan stressa kroppen också?

Anonym

Jag tänker kaffe, snus och mycket träning kan stressa kroppen också?