Medveten andning

Jag läser till beroendeterapeut med inriktning socker under Bitten Jonsson och förra veckan hade vi föreläsning med Anders Olsson som driver Medveten Andning. Anders intervjuade jag och Ann-Ida i podden Sockersystrar förra året och är ett bra avsnitt för dig som vill lära mer.
 
De flesta utav oss andas fel, vi överandas - det innebär att vi andas långt upp i bröstet, orytmiskt, för ofta och gärna med munnen. Det blir en låggradig hyperventilering vilket gör att vi får fel balans av syre och koldioxid. Anders brinner för att andas medvetet då han alltid levt snabbt och nu lärt sig hur andningen kan hjälpa oss människor.
 
Vi tror ofta att andas rätt innebär att andas stora andetag, men vilan hittar vi i utandningen. Genom att andas rätt kan vi uppnå en skara av hälsofördelar:
 
- Mindre oro, rädslor och ångest
- Bättre sömn
- Bättre koncentration och fysisk prestation
- Minskat sötsug
 
Det vi skall tänka på är att vi skall andas djupt ner i magen - det är diafragman som skall arbeta, andetaget skall vara någon sekund extra mot inandningen och vi skall andas rytmiskt och genom näsan.
 
Vi behöver att lära oss att andas! För det finns en relaxator man kan klicka hem och öva. Jag vet att några också tränar med sugrör för att få in en bra takt på utandningen. 10 minuter om dagen är en bra start. Att tejpa munnen är också en bra grej då vi lätt börjar andas med munnen när vi sover.
 
Jag själv tränar både meditation och medveten andning och har lagt in en extra växel för detta de senaste 2 veckorna. Det har fått fantastiska resultat - min mage fungerar regelbundet, jag blir lugn och magen har gått ner enormt i svullnad. Stress sätter ju sig där - i och på magen. Vi behöver andas bort den svullenheten helt enkelt.
 
Tejpar du munnen och tränar i relaxator? Vad är dina erfarenheter?
 
KÖSS
 
 
1
Anonym

Jag har börjat lite. Svårt att tejpa munnen, det ger lite panik och jag tycker tejpen gör ont, känner mig skinnflådd efteråt.