Det där med tolvstegsprogram

Många känner ett stort motstånd att gå på 12-stegsprogram. Och det kanske inte är så konstigt då bilden vi har är att det är en bunt religiösa fanatiker som sitter och ber till Gud. 
 
Jag vill verkligen vittna om att 12-stegsprogrammet är bland det bästa som har hänt mig. Där hittar jag frid men också mina bästa vänner. Det är en oerhörd styrka att hitta i gemenskapen. Det är den stund i veckan jag ser mest fram emot, som är mest värdefull för mig. Vi delar, skrattar och förstår. Jag har alltid någon jag kan ringa när livet känns tufft så jag slipper att äta på det. Är inte det fantastiskt så säg.
 
Många känner starkt motstånd till gudsbegreppet. Inom gemenskapen är det ingen som tvingar dig att tro. Ingen tvingar på dig någon gud. Många som är ateister känner starkt för en tro på gemenskapen. Att man sätter sin tro till människan och styrkan en grupp kan utföra.
 
Jag skulle verkligen vilja uppmuntra att i alla fall våga prova på. Det är en fantastisk skatt som väntar på dig men nya vänner, stressavlastning och gemenskap.
 
Våga prova!
 
 

Triggers

Vad är en trigger? En trigger är ett fenomen eller en substans som påverkar vårt belöningscentra. En solklar trigger är ju livsmedel med mjöl och socker, men det är svårare att avgöra en trigger som inte är direkt kopplad till maten.
 
En trigger är:
 
- Situation
Ex. framförteven, fika med kompisarna
 
- Konsistens
Ex. Crisp
 
- Livsmedel
Ex. mejerier
 
- Kombination
Ex. köttfärs funkar men inte tacos
 
Det finns många olika triggers. Relationer kan vara extremt triggande för oss men också platser. Vad du triggar på är helt individuellt. Det beror på din unika biokemi och din mentala ryggsäck. Det handlar om vad du brukade gå igång på förr i tiden men också hur just ditt beteendemönster har sett ut. Det är därför jäkligt viktigt att du håller koll på dina triggers och är öppen för nya. Det är just det som är klurigt också. Detta är ju verkligen förnekelsens sjukdom! 
 
Vilka är dina triggers?
 
KÖSS
 
 
4

Stärk kroppen under stress

Just nu är jag inne i en ganska hektiskt tid på mitt jobb. Eller ganska, läs VÄLDIGT. Jag jobbar som nationell utbildningschef på ett globalt IT-konsultbolag vilket innebär att jag är chef över regionscheferna och konsulterna på enheten samt ansvarar för de stora kundkontrakten lokalt och globalt. Just nu har vi haft uppsägningar och sjukskrivningar vilket innebär att jag får jobba för 4. Det stressar, såklart.
 
För mig blir det ännu viktigare än vanligt att ta hand om mig själv. Det finns 0 utrymme för slarv, jag behöver vara supernoga att ge mig själv det jag behöver för att orka. 
 
- Boostar med massa färska grönsaker. Det blir näring deluxe för min del. Mycket gröna blad och blandade grönsaker.
 
- Mindre fläsk och mer nöt och fisk. Fläsk är aningen inflammatorisk och jag behöver ta bort allt inflammatoriskt från min kropp då stressen sliter på kroppen. Försöker välja bort chark så gott det går.
 
- Rhodiola från Succeeder. Hjälper min kropp att motstå stress.
 
- Massor av mindfullness varje dag.
 
- Ringa vänner som är sockerberoende varje dag för att prata och lasta av
 
Det är enkla faktorer som hjälper min kropp att stärkas i stressiga tider. För när det är jobbigt behöver vi mer kärlek än vanligt, inte mer piska.
 
KÖSS
 
 
 
 
 
 
2