Ät mer - bli nöjd

Jag har reviderat min mat igen - till något jag verkligen trivs med. För första gången på länge så har jag sinnesro i maten. Det jag har gjort är att öka portionerna. Jag äter mer grönsaker och därmed större portioner. Jag ser också till att variera maten mycket och äta fisk en gång om dagen. Jag har alltid flera olika grönsaker på tallriken och tänker inte så mycket på kh-mängden, det handlar om att jag skall tugga och bli nöjd. Till varje måltid har jag gröna blad och färska grönsaker. Jag aktar mig noga från att hårdsteka de varma grönsakerna då de tappar näring och verkar triggande. Jag har också enbart ätit fisk och nöt. Jag väljer bort chark och fläsk då jag känner att jag inte blir lika nöjd på den maten.
 
Resultatet? Jag är nöjd, på riktigt nöjd. Jag har inte tänkt tanken på väldigt länge att sätta mig i soffan och överäta. Jag blir nöjd efter varje måltid, tappar intresset för mat efter halva portionen. Och när jag kommer på mig själv att tänka på mat beror det på hunger och därför så tar jag en pannbiff. Jag är frisk i mitt tänkande just nu. De flesta dagar klarar jag mig på en fettkaffe till lunch. Gör jag inte det så äter jag en pannbiff också. Att vara agil i mitt upplägg är en lyx jag sällan klarat av. Just nu är jag välsignad att göra det. 
 
Jag har en del matlådor från förr i tiden. Tittar på dom och undrar hur i h-vete jag har klarat mig på så lite mat. Och jag ställer mig frågan: tänk om mitt sug har berott på näringsbrister? Eller att jag känner att jag inte fått tugga tillräckligt? Det är antagligen en kombo!
 
Detta hade inte funkat om jag vägt mig samtidigt. Att lägga på en kontrollmetod funkar inte alls. Då kommer jag automatiskt börja dra ner på mängden pga att jag vill se direkta resultat på vågen. Det som funkar är att låta kroppen göra sitt och lita på processen. Ingen blir fet av extra grönt på tallriken.
 
Vad har du hittat för nycklar för mer sinnesro i maten?
 
KÖSS
 
 
7
Slow Living by Annika

Så glad jag blir att läsa att du fått ännu en sund insikt- äta mat har ingen dött av (bara av fel mat). Det stora problemet för många av oss sockerberoende är nog att vi är så rädd för att överäta att vi istället underäter och stressar kroppen än mer.
Riktig hälsosam mat ÄR kroppens medicin och vi behöver fler föredömen som du! TACK!

Anonym

Jag blev sjukskriven för en stressreaktion i november. Jag blev erbjuden antidepressiva tabletter för att bli på bättre humör fortare. Jag sa nej till tabletterna och googlade "hur läker jag en stressad kropp"? Från dag ett på min sjukskrivning drog jag ner på kaffet, slutade med alkohol och tog bort kolhydrater/socker. Denna förändring i kombination med att jag inte stressade var verkligen läkande för min kropp och jag började känna efter på riktigt hur jag mådde. Det gick upp för mig att allt hängde ihop och att anledningen till att jag åt som jag gjorde berodde på hur jag mådde inombords. När själen mår bra har man mycket bättre förutsättningar för att klara av att hålla sig till mat som gör att kropp och själ mår bra. Och då tillåter man sig även att känna efter och inte bara "köra på" som jag alltid har gjort.

A

Tröttnar du aldrig på att analysera hur du äter? Att du väljer Lchf är väl en sak men detta ständiga plockande och pillande och analyserande begriper jag inte?

Anonym

Äter du fortfarande böner/RS? Hälsningar Johanna

Anonym

Äter du fortfarande böner/RS? Hälsningar Johanna

SANA

Jag måste ge detta mirakulösa vittnesbörd, vilket är så otroligt förrän nu. Jag hade problem med min man för 6 månader sedan, vilket ledde till vår uppbrott. när han bröt upp med mig, var jag inte själv igen, jag kände mig så tom inuti mig, min kärlek och ekonomiska situation blev värst, tills en nära vän av min Lucy berättade för mig om en stavningskastare som hjälpt henne i samma problem med hans namnet är Dr Ogundu e-post: drogunduspellcaster@gmail.com Jag mailade Dr Ogundu stavningskastaren och jag berättade för mitt problem och jag gjorde vad han bad om mig, för att skära den långa historien kort. Innan jag visste vad som hände ringde min man mig och sa att han kom tillbaka till mig, jag var så glad att få honom tillbaka. Vi har två barn tillsammans och vi är nöjda med oss själva. Tack till Dr Ogundu för att rädda mitt förhållande. Fortsätt ditt bra jobb, om du är intresserad av att kontakta honom och vittna om mig, den stora stavningskanalen email: drogunduspellcaster@gmail.com

Annie

Vad härligt det låter att få hitta en balans :) att hitta den nivå där man trivs och har bra energi, äter sig mätt på bra mat och känner sig nöjd och tillfreds.

Jag tror väldigt mycket på det du skriver om att man lätt drar ner för mkt på maten för att uppnå kontroll. Då skapar man stor risk för sug och överätning, vilket inte leder till något positivt alls. Dessutom kan underätande samt väldigt restriktiv kost leda till många näringsbrister, även det skapar obalanser och sug efter olika livsmedel. Kroppen är ju fantastiskt avancerad och "talar till oss" hela tiden, om vi är villiga att lyssna. Man får signaler om olika behov hela tiden, men vi är ofta bra på att trycka ner dessa eller "medicinera" bort dem med olika strategier (överdriven träning, intag av kaffe, alkohol, för mkt arbete, okontrollerad shopping m.m.). Mycket grundat i stress antar jag.

Jag har gått igenom ett par oerhört påfrestande år och mådde mycket dåligt efter det. Jag missbrukade socker och hade enorma sug efter skräpmat osv,. Jag tränade samtidigt oerhört mycket men fick inga resultat. Allt i mitt liv kändes stressande!

Jag började sedan succesivt att ändra mitt fokus och försöka satsa på näringsintaget, samt försöka hjälpa tarmfloran att återhämta sig och bli bra igen. Jag är övertygad om att det har hjälpt oerhört mycket, även för det psykiska måendet.

En kost baserad på rena livsmedel, till största delen vegetariska med massor av olika grönsaker (både tillagade och råa), rotfrukter och lite baljväxter. Samt en liten del ägg varje dag och fisk med jämna mellanrum. Det mår jag så bra av att ha som grund :). Använder även tillskott som magnesium, zink, d-vitamin, omega-3 samt B12.

Man får testa sig fram för att hitta sin egen optimala sammansättning, men jag tror absolut att många skulle må bra av att fokusera på näringen i maten och att täcka in det behovet, framför att bara se till antal kcal olika livsmedel/måltider innehåller. Kvaliteten på maten känns väldigt avgörande för hur vi mår och vilka resultat man får i både hälsa och prestation :)