Sockerutmaningen - dag 4

I förrgår var jag med i P4 Sjuhärad och pratade sockerberoende och mina bästa tips. Jag passade även på att nämna #Sockerutmaningen2k18 ! Lyssna på avsnittet  HÄR (LÄNK)!
 
Många undrar ju hur man ska göra för att "bli av med sitt sockerberoende". Först och främst är beroende ingenting man blir av med på en fikarast, vi kan däremot leva mer eller mindre i tillfrisknad.
 
Det vi bör tänka på då är att ge oss de bästa grunderna, vilket är ett stabilt blodsocker. Många fixerar just på sockret - men alla kolhydrater ruckar på blodsockret. Så fort vi får svängningar så får vi sug. Visste du också att kroppen saknar mättnadshormon för kolhydrater? Däremot finns det ett för fett. Vi skall alltså äta mindra kolhydrater och mer fett för att orka stå emot suget. Att tro att vi kan äta en kost med en hög andel kolhydrater och mindre andel mättande fett är som att bädda för misslyckande. Vi skall hålla oss mätta och nöjda. Med det sagt vill jag poängtera att det handlar inte om att äta bacon dippat i smör - det handlar om att äta smart. Vissa tål mer kolhydrater än andra, det gäller att hitta din nivå.
 
En annan sak som tas upp i avsnittet är vad vi skall göra när vi är sugna på choklad. Jag rekommenderar att du skall inta magnesium - då många med magnesiumbrist är just sugna på choklad. Det gäller också att ta reda på ditt syfte med varför du vill äta. Vill du ha tröst? Kanske en kick? Fördriva tid? Tänk ett varv extra - hur gör jag för att uppnå det med andra saker än att äta?
 
Vad är #sockerutmaningen2k18? Läs mer om utmaningen HÄR (LÄNK)
 
KÖSS