Sockerutmaningen 2k18

1:a januari - den perfekta dagen att sockeravgiftas. Är du lika trött på det vita giftet som en annan är? Misstänkte det! Det är därför dags att sockeravgiftas. Vi kör ett sockerfritt 2018 tycker jag!
 
Hur gör man då utmaningen? Det tar 2 veckor för sockret att lämna din kropp helt - så bered dig på en lite svårare första tid!
 
 
 
Sockerutmaningen 2k18 pågår i 2 veckor - Nu skall kroppen rensas!
 
Vi utgår från min hälsopyramid där grunden är rätt mat!
 
Rätt mat
I 2 veckor äter du max 20 gram kolhydrater om dagen. Hur gör man det utan att väga och mäta?
Du äter 3 större mål om dag och 1-2 mellanmål om du behöver. Frukost & ev. mellanmål består enbart av protein och fett.
 
Kolhydratskälla
Du väljer kohydratssnåla grönsaker som kål, broccoli, blomkål, gröna blad, groddar, haricot vertes, svamp. Det kan du äta obegränsade mängder av utan att kolhydratshalten sticker i väg. 
 
Proteinkälla
Kött, fisk, ägg, fågel, skaldjur
 
Fett
Smör, kokosolja, MCT-olja, ister, ghee, kalla vegetabiliska oljor
 
PRO: Resistent stärkelse
Jag får en jämnare mättnad och jämnare blodsocker av resistent stärkelse, det vill säga: bönor och kikärtor. Om du arbetat upp en bra tarmflora genom tillskott av probiotika (kosttillskott eller opatröriserad surkål) kan du äta detta i form av bönsallader, bönpasta osv. Vill du läsa mer om resistent stärkelse så läs här (LÄNK).
Det räcker dock gott och väl med bara strikt LCHF, men jag föredrar att lägga till bönor i kosten.
 
Fysisk träning
Den fysiska träningen innebär 30 minuter fysisk aktivitet per dag. Det innebär att du ska lägga dig på en nivå du klarar av. 30 minuters promenad är alldeles lagom! Det viktigaste är att du får en boost av glädje efteråt!
 
Mental träning
Grunden för välmående är tacksamhet och en känsla av tillräcklighet!
Varje kväll innan du går och lägger dig så skriver du ner minst 3 saker du är tacksam för under dagen. Skriv även ner 3 saker du gjort bra under dagen. Detta går p mindre än 3 minuter när du fått rutin på det!
 
Kosttillskott
Mitt tips är att inta magnesium för att motverka chokladsug samt bättre sömn, D-vitamin för mörkerdepp och omega 3 om du inte äter så mycket fisk. MCT-olja är också viktigt för att hålla suget på en armlängds avstånd!
 
För att orka att peppa varandra har jag startat en tråd i gruppen SkaldemansLCHF på Facebook där vi kan peppa varandra! Ansök om medlemskap och kör sockerutmaningen2k18 redan idag!
 
ÄR DU GAME?
 
Tagga dina sockerfria inlägg på insta med #sockerutmaningen2k18
 
KÖSS
9
Anonym

Så glad att jag började lyssna på er podd vilket fick mig att lyssna på sockerbomben 3:0, sen för en månad sen togs beslutet som skulle tas för längesen. Men då jag har normalvikt så har jag alltid kunnat skylla på det men hur jag äter choklad, chips och annat är onormalt då jag gömmer mig äter sådana mängder så alla reagerar men nu vet jag!! Då är det så tacksamt att ha såna som dig som får en att skratta, inse fördelar,lyssna till sig själv och mycket mer!! Tack!! Och önskar dig all lycka med företaget och dina utmaningar för 2018👍👍👍👍

Åsa

Japp, game on!! För första gången i mitt liv har jag satt upp ett långsiktigt viktmål, har ca 35 kg övervikt som ska bort och målet är 20 kg 2018, 10 kg 2019 och 5 kg 2020. Helst med målgång den 8 juli som är min 35-årsdag! :) ammar för tillfället så det får bli ”mjukstart” med 50 g kh/dag, jag kör Lifesum så kan man planera i förväg. 😊

Rose-Marie

Är detta kostnadsfritt så vill jag vara med

Stinta Ekholm

Vill du komplettera med tips för gastric bypassopererade, så kan du maila mig :)
Vi har en del saker vi behöver tänka på.

Johanna Åberg

Åh Stinta - jag hade älskat dessa tips då jag som opererade finner det jättesvårt att veta vad jag ska tänka på för att få ihop LCHF/Sockerfri kost och ändå känna mig mätt och nöjd utan den mängd fett som normalt sätt krävs.

Jenny Maria

Vill gärna vara med!

Stinta Ekholm

Johanna, jag vet inte om du ser det här, men skicka mig ett pm via fb :)

Johanna Åberg

Stinta - jag har inte FB. Men du kan maila mig på scrapkuben@gmail.com

Anonym

Funkar detta om man är vegetarian? Ser bara animaliska proteiner. Jag är extra ”svår” eftersom jag inte tål bönor, svamp, lök och blomkål. Har dessutom planerat att ta bort nattskatteväxter pga min värk. Det känns som om det inte blir så mycket kvar.