Motivation är världens sämsta drivkraft

Jag fick en fråga på instagram här om dagen - hur gör du för att hålla dig motiverad och vad gör du om du har låg motivation?
 
Svaret är att jag inte är motiverad alls, någonsin. Jag tycker dieter suger och att piska mig till gymmet är rena plågan. Min drivkraft ligger inte i att jag har någon motivation. Motivation är en begränsad resurs som sträcker sig en kort period - inte i 8 år som jag har ätit LCHF.
 
Att gå omkring och vara motiverad är det få som gör. Vi kan inte förvänta oss att ha motivation under en längre period. Problemet med kostscheman och träningsupplägg är ofta att de kräver motivation. Tillslut blir vi så trötta och hungriga att vi behöver fightas mot vår kropps signaler för att orka oss igenom. Det är inte hållbart och det är därför de flesta misslyckas med sin diet. Vi skall inte slåss mot kroppen.
 
Därför trivs jag så himla bra på en kost med reducerat kolhydratsintag med en hög fetthalt. Kroppen saknar mättnadshormon gällande kolhydrater vilket gör att en kost hög i kolhydratsintag tvingar oss att äta mer än vad vi behöver. När vi äter fett och protein så reglerar kroppen själv. I början är kroppen ofta obalanserad och inte vet när den skall slänga på bromsen - men efter ett par veckor kan den reglera helt själv. Vi bygger då en relation med kroppen, att vi kan lita på när den är hungrig eller inte. 
 
Samma gäller gymmet. Jag freakin' hatar kondition! Att spendera timmar på en cykel är rena rama plågeriet i mina ögon. När jag började träna för 7 år sedan så gick jag in med en öppen attityd och provade mig fram. Vad passar mig? Jag landade i styrka och promenader, det är min grej. 
 
Jag jobbar helt enkelt med min kropp - både på gymmet och i köket. Jag behöver inte fightas, jag behöver sitta ner i båten och jobba med min kropp. Jag har byggt bulletproof system hemma - varje vecka foodpreppar jag söndagar och planerar in vilka dagar jag skall träna. Det går på automatik. Då behöver jag inte piska mig att välja bra val - jag har ett system som är säkert!
 
KÖSS
 
 
2
Tobbe

Jag har lyckats använda "motivation" för att ta mig till gymmet i knappt ett år nu. Men nu börjar det verkligen tryta på motivationskontot, så jag måste hitta något annat som får iväg mig till gymmet. Jag planerar redan in det i kalendern. Jag har ett gymschema jag följer, jag ställer klockan så jag kommer iväg. Det känns nice efteråt, när jag är klar. Men bästa dagarna på veckan är helt klart dagarna jag inte behöver ta mig iväg till gymmet.

Tips på hur jag ska orka fortsätta gymma? Vet ju att styrketräning är bästa träningen! Till skillnad från cardio verkar inte styrketräning vara något man bara kan skita i...

Maria

Hej! Det låter som att du behöver variera dig kanske :) Ingenting inom träningsvärlden som du är lite sugen/nyfiken på? Kanske att snöa in på styrkelyft / tyngdlyftning om du nu gymmar på ett ”byggar sätt”? Eller tvärt om, kör en byggar-period om du brukar lyfta tungt. Strongman, crossfit och kettlebells är också roliga lite nya sätt att styrketräna.

Och vill det sig riktigt dåligt med träningslusten så brukar jag komponera ett pass med alla mina favoritövningar, och helt enkelt strunta i det som är svårt/mindre kul, tills jag hittar lusten att utvecklas igen :)