Att bryta regler

En av de mest frekventa sakerna vi sockerberoende gör är att sätta upp regler för oss själva, som vi sedan bryter. Detta är ett typiskt exempel:
 
Regel 1: Jag skall inte köpa godis idag
Du går in på ICA och handlar godis men tänker att det är till barnen, regel 1 är bruten.
Regel 2: Jag skall inte äta godis idag
Du tar en provbit innan du har hunnit betala, regel 2 är bruten
Regel 3: Jag skall vänta till jag kommer hem för att äta
Du lägger godiset lättillgängligt i passagerarsätet i bilen, regel 3 är bruten
 
Att vi hela tiden sätter upp regler som vi bryter tär extremt mycket på självkänslan. Det bryter sakta men säkert ner vår självkänsla och är bara destruktivt. Även fast jag inte äter socker längre kommer jag på mig själv med att sätta upp idiotiska regler i mitt huvud som jag bryter. Jag vet vad en lagom portion är, ändå så vill sockertrollet att jag skall äta mer eller mindre. Allt för att den skall frodas på mitt regelbrytande.
 
En av de vktigaste aspekterna är att sluta sätta regler och vara noga med att inte bryta de väl utvalda regler vi sätter upp, det är nämligen förödande för sockersuget. Att bygga vår självkänsla handlar mycket om att kunna lita på oss själva, att vi håller det vi lovar.
 
KÖSS