Hur får jag tillbaka mättnadskänslan?

Fråga: Har du koll på hur mkt protein, kolhydrater, fett och kalorier du äter per dag på ett ungefär? Jag har svårt att veta hur mkt jag kan äta utan att gå upp i vikt. Så svårt när man inte har någon mättnadskänsla. Tips på hur man får tillbaka den? Känns som jag provat allt. Tack för all inspiration och för podden!
 
Det som styr mättnadskänslan är hormonet leptin. När forskarna insåg detta trodde man att man hade knäckt koden och började testa att ge överviktiga tillskott av hormonet. Resultatet? Ökad tolerans. Hjärnan strävar alltid efter balans och receptorerna svarar med att minska i antal och förändras i form.
 
Kanske är det så att vi matberoende har ätit oss förbi det naturliga leptinpåslaget så många gången att vi har ett trasigt system. Kanske är vi födda med en trasig biokemi. Kanske är det både och. Hur som helst: det har ingenting med viljestyrka att göra. 
 
Däremot så är det en viktig kunskap att ha med sig, att du har en förståelse för att det tar längre tid för dig att uppleva dig nöjd när du har ätit. Det är därför vi inte skall ta en till portion direkt när vi är klara. Jag brukar tänka att jag behöver ge min trasiga biokemi en stund för att svara upp på mättnadskänslan. Då blir det mer lätthanterligt. Vänta åtminstonde 20 minuter innan du tar en ny portion. 
 
Vi skall också undvika födoämnen som ger sug. Dessa är individuella för var och en av oss. Men typiskt är socker, processade kolhydrater, tillsatser och snabbmat. Mer luriga är mejerier, chark, stärkelserika grönsaker och hårdstekt mat. Det kan lätt trigga igång den känsliga kroppen.
 
Vi skall äta mat som mättar bra, som inte triggar igång beroendehjärnan. För mig är detta naturliga fetter, matiga grönsaker och protein.
 
Jag räknar inte på vad jag äter men har vissa förhållningssätt. 1 portion räcker, protein i mängd som en knuten näve och halva tallriken med grönsaker. Maten steker jag i rikligt med fett och är inte rädd att tillsätta i form av kryddsmör avokado eller ringlad olja. Och kom ihåg: det finns inga dokumenterade fall på folk som svultit ihjäl mellan lunch och middag.
 
Hur äter du?
 
KÖSS
 
7
Anonym

"det finns inga dokumenterade fall på folk som svultit ihjäl mellan lunch och middag."
Tack för den, jag kan nog behöva ha den i bakhuvet ibland, det är inte farligt att vara hungrig nån timme eller två, även om det känns att som det ibland.
Däremot upplever jag hungern olika om jag äter kolhydratkost eller lchf. På kolhydratkost upplever jag hungern starkare och mer outhärdlig, tappar koncentrationen och måste ha något att äta. På lchf känner jag hunger och konstaterar det, kollar av hur länge är det till lunch/middag och sen ok, jaha då vet jag.

Annie

Jag upplever också att jag måste ge kroppen en chans att "registrera" måltiden och försöker alltid ge mig själv ca 15-20 minuter efter min portion mat innan jag kan avgöra om jag är mätt eller ej. Det är också en stor fördel att äta i lugn och ro, verkligen tugga maten och känna smak, konsistens osv för att skapa förutsättningen att känna sig nöjd efter den första lagom portionen :)

Det har tagit mig ganska lång tid att komma fram till min egen strageti, och jag kan fortfarande ha svårt att stå emot att äta onödigt mycket, eller känslan att alltid vilja ha något sött efter maten t.ex. Oftast finns den känslan av "jag vill äta mer" kvar så länge man fortsätter att äta, men tar man en paus och gör något annat så brukar kroppen hinna signalera att det faktiskt räcker.

Det är ju verkligen inte lätt på något sätt, men bara att vara medveten om hur man själv fungerar ökar ju chansen att man gör rätt val för sitt eget välmående.

Karro

Tack för svaret. Problemet för mig är att jag inte känner mättnad efter ens 1-h. Jag kan känna det efter 6 h om jag ätit för mkt på kvällen tex. Vaknar på natten och känner det. Hoppas att min kropp kan läka så jag en dag kan känna mättnad. Om du har några tips på någon man kan ta hjälp av med detta problem uppskattas,det. Tack igen

Emma

Tack för att du svarade på min kommentar i förra inlägget :) jag har motsats problem, svårt att känna hunger vilket leder till att jag blir så sötsugen efter någon dag. Har svårt att äta när jag inte är hungrig.

Anonym

I början när jag äter lchf upplever jag att jag inte är nöjd när jag ätit på samma sätt som jag är nöjd när jag ätit kolhydrater. Tog ett tag innan jag kopplade till vad jag tror det berodde på. Jag saknade helt enkelt kolhydratkicken som jag fick. Accepterar att det inte är helt sunt med den kicken och tränar om hjärnan med hur jag tänker när jag äter.

Anonym

I början när jag äter lchf upplever jag att jag inte är nöjd när jag ätit på samma sätt som jag är nöjd när jag ätit kolhydrater. Tog ett tag innan jag kopplade till vad jag tror det berodde på. Jag saknade helt enkelt kolhydratkicken som jag fick. Accepterar att det inte är helt sunt med den kicken och tränar om hjärnan med hur jag tänker när jag äter.

monica

Jag är till läggningen en rätt missnöjd person med gnag och sug. Knastrar och knaprar på allt oavsett mättnad. Det bästa är att gå ifrån bordet-maten och hitta på något roligare än att äta. En snabb promenad i solen och mättnadskänslan och välbefinnandet dyker upp och stannar många timmar.