PCO

PCOS del 4 - lösningen: kosten

Du hittar alla av mina PCO-inlägg här! 
 
PCOS är ett metabolt syndrom som drabbar ca 10% av den kvinnliga befolkningen, men inte alla får symptom. Vi med PCO har sällan eller aldrig ägglossning, har lätt att gå upp i vikt, svårt att gå ner i vikt och ökat sötsug. Många utav oss har ökad manlig behåring och acne. Jag själv har PCOS men har inte acne eller behåring men har vägt 170 kilo men trots PCOS lyckats gå ner -95 kilo utan operation.Denna inläggsserie är till för att vi tillsammans skall kunna lägga pusslet att leva i fria från symptomen.
 
PCO är den latenta formen av PCOS. PCO har vi hela livet och det är ett metabolt syndrom som innebär att vi har insulinresistenta äggstockar. När sjukdomen blossar upp så får vi PCOS, det vill säga att får de karaktäristiska äggstockarna med "pärlband" omkring sig och ingen ägglossning. Den viktigaste lösningen för att hålla sin PCO i schack är kosten. Vi skall hålla insulinet nere och ha koll på blodsockret. Hur gör vi det då? Jo, genom lågkolhydratkost såklart! Har vi ett svängande blodsocker förvärrar det symptomet. Därför får många med PCOS Metformin för att öka insulinkänsligheten precis som diabetes typ 2. Det vi skall göra är alltså:
 
1. Äta lågkolhydratkost
Detta håller ditt sötsug i schack men även håller dina blodsockernivåer låga. Många som lägger över till denna typ av kost börjar menstruera efter 1 månad. Det hände mig. Efter att enbart haft mens två gånger fram till jag var 20 år gammal kom den regelbundet efter bara några veckor på LCHF. 
 
2. Undvik gluten
Gluten stör det hormonella systemet och gör att kroppen över och underreagerar med hormoner vid fel tillfälle. Det bidrar till läckande tarm och är något egentligen alla bör undvika, men särskillt oss med PCO.
 
3. Undvik mejerier
Mejerier innehåller tillväxthormoner (IGF-1 & DHT) som påverkar PCOS negativt. Det ökar dessutom insulinproduktionen så det är något vi vill undvika. Smör är dock okej då det innehåller extremt lite och påverkar inte heller blodsockret negativt.
 
4. Undvik Soya
Soya innehåller ett östrogen liknande ämne som därmed tycks öka vårt östrogen. Det vill vi inte åt, vi vill öka progesteronet i förhållande.
 
Det kan låta som en jobbig omställning detta, men kom ihåg! Rom byggdes inte på en dag. Viktigast är att du tar ut en riktning! Du kan börja med att byta ut lunchen till en lågkolhydratlunch och sakta men säkert lägga över. Behöver du inspiration och recept hittar du mejerifria lågkolhydratrecept i receptkategorin på bloggen.
 
KÖSS
 
 
 
3
Anonym

Jag är så tacksam att jag hittat dig, Martina Johansson och Kostdoktorn. Undrar hur jag hade mått utan den information ni så generöst delat med er av! Senaste för mig är att utesluta mejerier och tillsätta bönor. Jag mår så fantastiskt mycket bättre!

Har en fråga bara. När du skriver ”soya”. Kan du specificera vad det är? Tack!

Anonym

Jag är så tacksam att jag hittat dig, Martina Johansson och Kostdoktorn. Undrar hur jag hade mått utan den information ni så generöst delat med er av! Senaste för mig är att utesluta mejerier och tillsätta bönor. Jag mår så fantastiskt mycket bättre!

Har en fråga bara. När du skriver ”soya”. Kan du specificera vad det är? Tack!

Alex

Jätte Bra inlägg! Jag har pcos med hela kittet 😂 övervikt, hår osv... fick reda på att man ej skall äta griskött heller... spännande blogg.... kommer titta in igen 😁