Såhär håller du dig sockerfri i påsk

Det är inte lätt att vara sockerfri just nu. Godiset liksom anfaller en precis var man än går. Det finns överallt och det är dessutom helt legitimt att ta sig en bukfylla - alla andra gör ju det!
 
Jag vet inte hur många återfall jag har tagit under högtider genom åren - nu var det dock flera år sedan sist. Även om jag bestämt mig innan så är det så lätt att handen flygit iväg och helt plötsligt har jag massa godis i munnen. Läskigt när hjärnan går på autopilot!
 
Personligen strävar jag inte längre mot att vara sockerfri, jag tar det en nivå högre - mina tankar skall vara sockerfria. Det innebär att jag inte vill tänka på sött och känna att jag behöver kämpa. 99% av tiden finns inte alls godis med i mina tankar, men just när vi marineras i söta intryck så som under påsken så märker jag att jag oftare tänker på godis.
 
Mitt mål det är att leva helt sockerfritt - både i kroppen men även i knoppen!
 
Sockerfrihet vilar på 3 grundpelare: 10% är maten, 40% är biokemin och 50% är miljön&gemenskap med andra sockerberoende.
 
Vi har ju en tendens att fixera mycker vid produkter och mat, vilket inte alls är konstigt. Mat är ju vår drog! Maten är också basen allt vilar på, funkar inte maten - funkar ingenting alls! Och det luriga med mat är att vi inte ens behöver inta vår primärdrog, som exempelvis godis och bröd, för att bli triggade. Vi kan äta andra saker som triggar igång sötsuget utan att vi är medvetna om det. Det är svårt att dra en parallell att igår åt jag X och därför är jag sötsugen idag! Verkligen ett pussel det där! 
 
Jag vet att det är många som har svårt nu i påsk och därför kommer jag ha ett webbinarium nu på måndag mellan 18.30-19.30. Jag tar en liten symbolisk summa för det webbinariet och det är enbart för att man skall dyka upp. Jag har sett att när jag gör gratisgrejor så är det en benägenhet att man bokar på sig, men sedan inte kommer - vilket är synd om man tar en annans plats. Anmälan sker HÄR
Anmäl dig gärna om du känner att du behöver ett sockerfritt mål nu efter påsk, om du redan trillat dit eller om du behöver inspo i maten!
 
Såhär har jag personligen laddat för att hålla mig sockerfri i påsk:
 
- Jag rullar mina egna köttbullar så jag vet att de inte innehåller konstigheter
- Påskafton i år firar jag med sockersystrar (vet att detta inte är möjligt för alla, men just i år är det möjligt för mig)
- Jag har mycket kontakt med andra sockerberoende
- Jag äter lite mer än vanligt - hunger är big no no just nu
- Jag tränar varje dag, det ökar min mentala hälsa och ökar min motståndskraft
- Jag djupandas och börjar dagen med att samla mig för att vara så ostressad som möjligt
 
Många utav oss behöver ett mål för att klara sig igenom och jag kan verkligen rekommendera att du anmäler dig till webbinariet eller min sockerkurs via webben som pågår under 6 veckor där du får lära dig om sockerberoende och de verktyg du behöver för att fixa en bestående sockerfrihet! Anmälan sker HÄR
 
Ses vi på måndag?
 
KÖSS
 
 
 
 
 
4
Veronica

Du är fantastisk! Ville bara säga det 😊 har följt din blogg i flera år och utan den hade jag aldrig klarat av att orka kämpa. Och TACK för att du gjorde ett speciellt inlägg nu innan påsk, det är precis vad jag och många med mig behöver 💜

Elisabeth G

"Och det luriga med mat är att vi inte ens behöver inta vår primärdrog, som exempelvis godis och bröd, för att bli triggade. Vi kan äta andra saker som triggar igång sötsuget utan att vi är medvetna om det. "

Exakt! Härom veckan drack jag två glas vitt vin (ca 30 cl totalt) och efter någon timme fick jag enorma "cravings". Det kändes som om jag var beredd att slåss för kolhydrater. Vinet kändes inte sött men när jag kollade på Systembolagets hemsida visade det sig att vinet innehöll 16 (!) gram socker per liter. Det är sååå lätt att bli "lurad". Man måste hela tiden hålla koll.

monica

Det behöver inte ätas alls!Det räcker med tanken,att ev baka något till påsk. Känslan av att få tvångstankar.

candacect2

Unique lodgings page as throw:
http://rosella.web1.telrock.org