Varför ska man träna?

Många tränar i syfte att bränna kalorier. Det är helt fel motiv. Träning bränner sjukt lite kalorier. 30 minuter intensiv löpning bränner ca 400 kalorier och vad är det? Typ 3 dippsåser på donken. Det går liksom inte att kompensera för dålig kost med träning. Dessutom visar allt mer forskning att träna för att gå ner i vikt är en riktigt dålig idé - det funkar inte märkvärt. Så varför skall man träna, vad är träning bra för?
 
- Träning ökar insulinkänsligheten. Det innebär att din kropp behöver producera mindre av det fettinlagrande hormonet insulin. 
 
- Träning bränner stresshormonet kortisol som gör att du kommer ner i stressnivå. Kortisol är också fettinlagrande. Dessutom ökar sannolikheten att vi gör dåliga matval om vi är stressade.
 
- Träning ökar må-bra hormoner och funkar som antidepp
 
Det är lustigt när folk säger att de "inte har tid" att träna. DE FLESTA har tid att träna, det gäller att prioritera träning och lägga det på en resonabel nivå. Det handlar inte om att stå 2 timmar varje dag på löpbandet, 30 minuter 3 gånger i veckan räcker. Ju mer jag har att göra i livet, ju mer prioriterar jag min träning. Jag bokar in i min kalender och då är den stunden helig för mig. Har man tiden att sitta och slösurfa i soffan har man tid för träning. Det handlar om vilka aktiviteter man ger veto i livet. Jag förstår att är man ensamstående med 2 små barn så är det knepigt, men det finns saker vi kan göra för att komma runt. Investera i gummiband och kolla på gratis youtube-videor, ha lekstunder med barnen, ta promenader. Att träna innebär inte alltid ett dyrt gymkort och långa svettiga timmar på gymmet.
 
Vad du kan göra för att få motiverande vardagsträning:
 
- Boka in tid i almanackan
 
- Skaffa dig en träningskompis
 
- Ladda ner en kul träningsapp
 
- För träningsdagbok
 
- Börja med fredagsFYS istället för fredagsmys
 
- Träna hemma
 
- Träna det du tycker är KUL och inte det som experter säger är bäst
 
- Lägg ribban lågt, börja med korta och få träningspass
 
Tränar du?
 
KÖSS
 
 
 
 
3
A

Undrar varifrån du får information? Träning ger ju visst resultat, ÄVEN utan lowcarb. Även med sötsaker som godis ibland eller tårta. Gick ned cirka 9 kg genom att motionera regelbundet, maten gjorde jag inte så mycket med däremot.

Och ja, alla är olika men det ju just därför det är lite komiskt att du skriver detta. För å ena hållet menar du att alla ÄR olika men sedan slår du fast att träning inte bränner kalorier/ger viktnedgång?

Annelie

Bra My. Träning är jätteviktigt för att stärka kroppen, få ner stress i vårens och öka välmåendet. I somras började jag äntligen orka börja träna mer än att ta promenader efter min utmattning i början av 2016, och det som jag numera är helt såld på är simning! Jag är har inte direkt bäst teknik, men jag njuter av det. Känner direkt effekt på cirkulationen och det stärker min rygg som jag lätt får ont i annars. 1200-1500m 3 gånger i veckan blir det.

Carro

Tränar yoga 2 gånger i veckan. Gymmet har hamnat på efterkälken just nu men så får det vara. Vill komma igång med trx oxh löpning igen.