Sjukt billig mat

Jag har verkligen sparat pengar den sista tiden sedan jag och Martin dumpade grönsakerna. Det är helt sjukt! Förut la vi ca 1200 kr i veckan på mat till oss båda, men sedan carnivore har det blivit ca 720 kr i veckan! Galet bra!
 
All vår mat är dessutom ekologisk och gräsbetad, ändå sparar vi pengar. Martin äter mer grönsaker än mig, då han gör ett storkok 1 gång i månaden att ha med till jobbet.
 
Martins storkok
1,6 kg köttfärs
3 pkt kidneybönor
3 gula lökar
1 kg rivna morötter
3 pkt krossade tomater
Hemmagjord tacokrydda
Allt steks i mängder av smör och blandas ihop!
 
Detta äter han på jobbet. När han är hemma så äter han 1 stekt lax med massa beasås. Det är liksom standard.
 
Jag varierar mina måltider mellan 2 måltider:
 
Tunna stekta högrevsbiffar med smör och en röra med fläskfärs, bacon och hemmagjort tacokrydda. Jag behöver mer fett än Martin, blir tokig i huvudet annars!
 
På helgerna äter vi en god biff tillsammans, annars ser det väldigt lika ut. Gott, mättande och väldigt sugbefriande. Så himla najs! Att folk säger att det är dyrt med bra mat är ju bara BS, det blir vad man gör det till!
 
KÖSS
 
 
11

Stress är farligt

Att långvarig stress är farligt är något som alla vet, men VARFÖR vet vi inte direkt. För mig blir allting väldigt mycket enklare om jag förstår varför saker är farliga, då blir det enklare att sätta in de åtgärder som krävs.
 
När vi stressar bildas kortisol i kroppen vilket är jättebra, det har en fuktion om vi skall springa snabbt från ett hot eller om vi skall försvara oss.
 
När vi utsätts för kronisk stress har vi kroniskt förhöjda nivåer, vilket är en helt annan femma. Kroniskt höjda nivåer bidrar till:
 
  • Nedsatt kognitiv förmåga
  • Dämpad sköldkörtelfunktion
  • Blodsocker obalanser, såsom hyperglykemi
  • Sömnstörningar
  • Muskelförtvining och svaghet
  • Förhöjt blodtryck
  • Sänkt immunförsvar
  • Långsam sårläkning
  • Ökad fetma i bålen
Trista biverkningar - eller hur? Men det slutar inte där. Vi kvinnor skall vara extra vaksamma på stress. Binjurarna producerar bland annat hormonet kortisol. För att kortisol ska kunna bildas behövs progesteron. Om binjurarna är utmattade prioriterar kroppen att bilda kortisol av progesteron vilket resulterar i att progesteronnivåerna sjunker och du får så kallad östrogendominans! Inte bra för oss med PCO/S, inte bra för någon kvinna. 
 

Progesteronets funktioner

  • Det balanserar östrogen
  • Det reglerar menscykeln
  • Det är antidepressivt och lugnande
  • Det påverkar sexlusten
  • Det är vätskedrivande
  • Det är ett förstadium till kortisol
  • Det förhindrar för stor produktion av kortisol
  • Det är viktigt för att du inte ska få missfall
Vi vill liksom ha balansen mellan progesteron och östrogen, det är viktigt för oss kvinnor. Vi vill inte ha en östrogendominans.
 
Med denna kunskap i bagaget kan vi verkligen adressera vår stress - att sätta in åtgärdet. Ofta krävs det att man ser över livet och lägger in mycket återhämtning.
 
KÖSS
 
 
 
5

Grönsaker och sug

Jag har verkligen märkt att grönsaker bidrar till sug för mig, det är något jag kan med säkerhet konstatera. Jag är väldigt befriad från sug så här om dagen ville jag exprimentera och se om det verkligen hade med grönsaker att göra.
 
I fredags valde jag att äta vanlig LCHF för att se om det påverkade mina mattankar. Jag tänkte att det inte skulle ha någon effekt eller påverkan - inte på en dag.
 
Frukost:
Skinka, smör och skivad gurka
 
Resultat:
Tänkte på mat, vad jag skulle äta sen, att det var väldigt gott, "jag kanske åt för mycket?"
 
Lunch:
Grillad fläskkarré och smör
 
Resultat:
Tänkte fortfarande på mat, funderade på vad jag skulle äta ikväll, "gurka och skinka är supergott"
 
Middag:
Skinka, gurka, avokado, paprika, morötter, smör
 
Resultat:
Svårt att känna samma mättnad, "jag kanske åt för mycket", mattankar som rusar. Tillslut åt jag även ölkorv.
 
Mitt lilla n=1 experiment visar verkligen på att grönssaker har en påverkan på mitt sug och välmående. Jag upplevde mig långt ifrån befriad från mattankar och det var liksom inte alls en najs dag. Dagen efter kände jag mig vätskefylld och stökig i huvudet, jag drömde även mardrömmar på natten. 
 
Jag tror ju allt är biokemi och när jag börjar tänka om jag åt för mycket och börjar dividera om min kropp är svullen eller inte så känner jag att det är min biokemi som stökar med mig. Jag upplever verkligen ett större lugn i huvudet och kroppen när jag håller mig till animalisk föda. 
 
För mig är det det absolut yttersta målet - att bli lugn i kropp och knopp!
 
KÖSS
 
 
6