Matregler

Att äta skall vara enkelt. Nu för tiden är mat en jäkla flervariabelsekvation som blir allt mer komplicerad ju mer vi läser på och vill bli hälsosamma. Vi ser inte längre maten på våra tallrikar, vi ser macros och kalorier. Man blir ju helt snurrig! 
 
Ärigt talat, du kan verkligen lita på din kropp. Din kropp har en karta över hur du skall se ut - allt från hårfärg till längd, varför skulle inte din kropp även ha en set-point för din vikt? Din kropp är full med hormoner och system som skall reglera din hunger och mättnad för att du skall hålla dig kring denna vikt. Vi är därför duktiga på att komplicera det i onödan. Det finns en bra gyllene triad av "regler" som kan hjälpa oss med dessa.
 
Varför äter jag?
Vad jag äter
Hur mycket jag äter
 
När vi skall äta bör vi fråga oss VARFÖR vi äter. Är vi hungriga eller är vi ledsna och behöver tröst? Är motivet tröst behöver vi öva oss på att hitta andra sätt att få tröst på än mat.
 
Vad vi äter är viktigare än hur mycket vi äter. Att kroppen är en förbränningsmotor som enbart bryr sig om kalorier är en seglivad myt som inte bidrar med någon hälsa alls. Det är viktigare för en hälsosam kropp vilka livsmedel du stoppar i den än hur mycket energi de innehåller då olika livsmedel ger olika hormonell respons samt funkar olika med din biokemi. Hårt processad mat får din kropp ur balans och den har svårt att hålla sig till sin förutbestämda vikt. Bäst är att hålla sig till så naturlig mat som möjligt då processad mat har en egenskap att förbigå vår viktregleringssystem.
 
Därför äter jag enligt följande regeler: VARFÖR är absolut viktigast, VAD kommer på nästa plats, HUR MYCKET kommer allra sist - det litar jag på att min kropp sköter.
 
KÖSS